La noi, copiii umblă liberi în mașini ca nucile în căldare. Nu trece zi să nu văd bebeluși ținuți în brațe pe scaunul din dreapta șoferului, copilași sărind pe bacheta din spate a mașinii, am văzut chiar un copil de maximum 2 ani în brațele tatălui, în timp ce acesta din urmă conducea un camion. La început mă lua cu pauze la inimă și simptome de atac cerebral de nervi, acum m-am mai liniștit. Cred că și acesta e un mod de selecție naturală. Ești idiot? Nu meriți să-ți vezi genele duse mai departe. Mersul în mașină cu copiii neasigurați este o chestiune de noroc. Va fi totul bine pînă la primul impact, care nu trebuie să fie nici măcar unul foarte puternic: copilul va zbura pe geam și-și va rupe gîtul, sau va fi zdrobit de airbag sau, și mai bine, va fi direct decapitat de volan. Plus oase rupte, ochi scoși, coloană vertebrală frîntă, paralizii și sechele pe viață. De ce? Pentru că unii părinți (majoritatea, aș spune, la noi în țară, dacă e să mă iau după ce văd zilnic în trafic) se cred mai presus de legile fizicii (nu spun de cele ale statului în care trăiesc, că 3 puncte de penalizare și amendă 487,5 lei pentru transportarea de copii sub 12 ani altfel decît în sisteme de siguranță omologate și potrivite vîrstei lor clar sînt nesemnificative pentru acești inconștienți).
Pentru ei am mai scris acum doi ani (aici), și ohoo cîte ouă stricate am primit atunci pe adresa redacției…
Nu pentru ei scriu azi, pentru că dac-ar auzi ce am spus aici, mai jos, cred că vor rîde de mine și cu fundul. Ei sigur consideră scaunele auto pentru copii o fiță pentru proști, ei conduc bine, copiii lor n-au nevoie de sisteme de siguranță, la fel cum ei înșiși n-au nevoie de centuri. Dă-le dracu, EU sînt prea șmecher să am accident și să devin schilod în urma lui. Iar copilul meu mă moștenește, deci în nici un caz n-o să-l țin în scaun sau măcar în centură, lasă, e copil, să zburde liber acolo pe banchetă (pînă cînd o să moară zburînd prin parbriz, sau poate nu, cine știe, poate o avea noroc). Daaa, știuuu, pe vremea noastră nu erau scaune, așa e, dar nici mașini pe stradă nu prea erau, și cînd mureau unii alții în accident de mașină, nu prea aveai Facebook să afli, așa-i? Cînd eram eu mică (înainte de Revoluție), cunoșteam o singură familie care avea mașină. În oraș nu era nici un semafor, pentru că nu erau mașini. Acum nu cunosc nici o familie care nu are măcar o mașină, iar pe strada mea nu sînt niciodată locuri de parcare. Sper că putem închide aici conversația despre pe vremea mea și scaunele auto.
Nici pentru cei care nu pun copilul în scaun auto pentru că plînge nu scriu azi. Dacă ai decis că pentru tine, copilul și toată familia ta e mai important să nu plîngă copilul decît să nu moară copilul, nu cred că ce urmează să scriu în continuare va avea alt efect decît acela că-ți va fi clar despre mine că-s o arogantă, mincinioasă, parvenită etc. Oi fi, dar măcar copiii mei au șanse mai mari ca ai tăi să ajungă la maturitate întregi.
Azi vreau să vă povestesc de ce americanii, canadienii și țările nordice recomandă păstrarea copilului în scaun auto instalat în sens invers sensului de mers pînă la 2 ani cel puțin, preferabil pînă la 4 ani. Ați citit bine: cea mai sigură poziție din lume pentru un copil în mașină este în scaun montat cu spatele la sensul de mers, respectiv cu fața la bachetă. De ce și mai ales despre „aoleu, dar unde-i încap picioarele, că al meu nu mai are loc de la 10 luni” am scris mai jos, în speranța de a convinge pe cît mai mulți dintre voi să nu întoarcă scaunul copilului cît mai mult timp posibil. Pîna la patru ani, dacă se poate.
Pe Sofia am întors-o cu scaunul de la 11 luni, mi se părea că nu mai are loc. Avea 70 de cm înălțime cînd am pus-o în scaun cu fața, convinsă că fac ce trebuie. Am greșit. Trebuia să o las cu spatele. Ivan are acum 15 luni și 82 de cm înălțime, este în continuare cu spatele la sensul de mers și plănuiesc să îl țin așa cel puțin încă un an de acum înainte. Stă cu picioarele flexate, le mai urcă pe banchetă, le roade cînd se plictisește, dar astea nu-s motive să-l întorc. Am aflat beneficiile rear-facingului, am citit mult pe tema asta și sînt sigură că aceasta este calea de urmat. Îmi pare teribil de rău că nu am fost la fel de bine informată pe vremea Sofiei.
Bun, de ce să ții copilul în scaun cu spatele la direcția de mers?
Cel mai bine vă răspunde acest clip.
Conform testelor de impact, copilul aflat în această poziție este de cinci ori mai în siguranță decît în poziția cu fața la mers, pînă la vîrsta de 5-6 ani (25kg). În țările nordice, unde se practică rear-facingul, numărul copiilor răniți în accidente de mașină este mult mai mic decît cel din UK, unde părinții întorc scaunul copilului în jurul vîrstei de un an. Aici am citit că în Suedia, de exemplu, din 2006 pînă în 2007 nu a murit nici un copil sub 6 ani în accident rutier. Pentru comparație, la noi moare o familie întreagă pe zi într-un accident rutier, pentru că noi avem mulți „ași” care nu poartă centuri, nu-și asigură copiii, conduc ca-n junglă. Cum spuneam, selecție naturală. Mai mulți suedezi, mai puțini români. O veste bună, nu? Majoritatea copiilor din Suedia (70%) stau în scaune cu spatele la direcția de mers pînă la 5-6 ani.
Asociația Americană de Pediatrie recomandă încă din 2011 instalarea scaunelor cu spatele la direcția de mers cel puțin pînă la doi ani, ideal pînă la patru (sursă), după ce studiile le-au arătat cum copiii sub doi ani au șanse cu 75% mai mari de a scăpa fără răni grave din accidente de mașină dacă sînt transportați în scaune adecvate, instalate cu spatele la direcția de mers. În țările scandinave este obligatoriu prin lege ca cei mici să stea pînă la doi ani în scaune cu spatele de direcția de mers. În magazinele lor de scaune auto pentru copii vei găsi mult mai multe modele pentru mersul cu spatele decît din cele pentru mersul cu fața, la noi cu greu găsești unul pentru copii peste 9 kg care să poată fi montat cu spatele, toată lumea se grăbește să-i puna cu fața, să aibă loc la picioare și să vadă și ei!
Cele mai periculoase accidente pentru pasagerii mașinii sînt cele cu impact frontal, ca cel prezentat în clipul de mai sus. Ați văzut ce se întîmplă cu capul, gîtul și coloana copilului într-un astfel de impact la doar 50 km/oră. Pe gîtul și coloana copilului se pune o presiune uriașă la impact, capul este practic aruncat înainte, în timp ce corpul este ținut în scaun de centuri. Cît de bine își poate ține copilul capul în timpul unui impact nu are legătură cu forța musculară a gîtului, nici măcar un adult cu un gît bine antrenat nu își poate ține capul drept în astfel de situații (știu, mi s-a întîmplat, aproape am dat cu capul de bord și m-au durut gîtul și spatele o săptămînă). Coloana este cea care nu lasă capul să zboare prea departe de pe trup în cazul unui impact puternoc, iar dacă vorbim despre un copil, coloana e insuficient dezvoltată, capul se apleacă foarte mult în față, o deplasare a vertebrelor de 0,6 cm poate provoca paralizie. Testele de impact arată (pe manechine) că în cazul unui astfel de impact, vertebrele se deplasează pînă la 5 cm. Coloana unui copil se va rupe dacă vertebrele sînt întinse mai mult de 0,6 cm. Coloana copiilor cu vârste mai mici de patru ani este încă moale, cu mult cartilaj și puțin os. Capul copiilor este mult mai mare proporțional cu restul corpului față de cel al unui adult (greutatea capului reprezintă 25% din greutatea întregului corp al copilului, adică e ca și cum capul vostru ar avea 15-20 de kg).
Mai mult, coastele copiilor mici sînt încă moi. Presiunea pe care exercită centurile cînd inerția împinge corpul în față va îndoi coastele, care vor împinge la rîndul lor organele interne (inimă, splină, ficat), iar asta poate duce la hemoragie și afectarea gravă a acestora.
Dacă cel mic e pus în scaun cu spatele, în cazul unui impact frontal, forța impactului e distribuită pe tot spatele copilului, care e împins înapoi în scaun. Și organele interne, dar și coloana, gîtul și capul sînt astfel protejate.
Ca idee, atunci cînd cel mic stă cu fața, la impact frontal, gîtul este supus unei forțe echivalente cu 300 de kg, iar dacă stă cu spatele, forța echivalentă este de 50 de kg.
De ce sînt atunci declarate sigure scaunele care trec testele de impact? Pentru că testele cu pricina nu măsoară tot ce este important. Ce măsoară aceste texte este dacă scaunul se deplasează la impact și dacă cel mic, instalat corect în scaun, dă cu capul de o bară aflată la 55 de cm în fața scaunului copilului. Aceste teste nu măsoară efectele asupra coloanei vertebrale sau asupra organelor interne.
Principala obiecție a părinților cînd vine vorba despre rear-facing este că cei mici nu mai au loc pentru picioare.
E adevărat, cei mici vor sta cu picioarele flexate, dar pentru ei această poziție e una comodă, articulațiile lor sînt încă foarte mobile, ați observat în ce poziții dorm micuții?
Nu există pînă acum date despre nici un caz în care copilul poziționat cu spatele s-ar fi lovit la picioare în urma unui impact, există însă mulți copii care au suferit răni grave sau chiar au murit, deși erau în scaun auto, dar acesta era poziționat cu fața. Aveți aici o poveste tristă cu un băiețel de 18 luni a cărui coloana s-a rupt în urma unui impact frontal.
Blogul familiei lui Joel este aici.
Altă obiecție a părinților este aceea că cel mic protestează, plînge, se zbate dacă e pus cu spatele. Adevărul este însă că cel mic nu va protesta că vrea cu fața cîta vreme nu știe că poate sta și cu fața. Îi poți oferi jucării, cărți, o oglindă pe tetiera bachetei, povești la CD-playerul mașinii. Dacă unul dintre părinți poate sta alături de el, vor interacționa mult mai bine decît dacă cel mic stă cu fața, se pot privi în ochi, se pot juca. De văzut pe geam văd la fel de mult ca și atunci cînd stau cu fața (nu văd în față, e drept, dar nici dacă stau cu fața la sensul de mers nu văd în față, decît dacă scaunul lor e pus pe mijloc, ceea ce nu e recomandat oricum). Scaunele pentru rear-facing sînt destul de înalte, cel mic va vedea chiar mai bine pe geam și pe lunetă (dacă nu e tetieră) decît dintr-un scaun poziționat cu fața.
Ce se întîmplă în cazul unui impact din spate? Nu cumva e la fel de grav ca atunci cînd stai cu fața și ești lovit din față? Statistica spune că impactul frontal se întîmplă mai des, cu viteză mai mare și cu mai multe victime rănite mai grav. Cînd dai cu spatele, de exemplu, ai viteză mult mai mică.
Sînt în siguranță picioarele copilului dacă stă cu ele flexate în timpul unui accident? „Brațele și picioarele copilului se vor mișca necontrolat în cazul unui impact, dacă cel mic stă cu fața. Dacă stă cu spatele, șansele de a se lovi la mîini sau la picioare sînt mai mici de 1 la 10.000, spune Ben Hoffman, specialist în prevenirea rănilor copiilor în accidente, peditrau la Spitalul de copii Doernbecher din Oregon, citat de BabyCenter.
Ce te faci cu răul de mașină? Răul de mașină se întîmălă atunci cînd creierul nostru primește mesaje conflictuale despre mișcarea în care ne aflăm (ochii văd că ne mișcă, corpul simte că stăm pe loc), nu știe ce să facă, trage rapid concluzia că trupul a fost otrăvit și dă comandă de vărsături, pentru a salva corpul de la moarte. Volvo a făcut studii repetate pe copii cu rău de mașină și nu a indentificat nici o diferență între mersul cu spatele și cel cu fața din punct de vedere al frecvenței sau gravității episoadelor de rău de mașină (sursa). Pe scurt, fie ai, fie n-ai. În cazul în care copilul tău are rău de mașină, iată ce poți face pentru al ajuta: oferă-i vizibilitate pe lunetă, pune jaluzele auto pe geamurile laterale (pentru a nu-l lăsa să se uite pe geam, va ameți și mai rău), nu-i da jucării sau tablete la care să se uite în jos (i se agravează răul), călătorește cît mai mult în orele lui de somn, dă-i să ronțăie uscături sărate.
Concluzia e asta: Cîtă vreme scaunul este potrivit înălțimii și greutății copilului, este mai protejat de răni și de deces dacă este instalat în scaun cu spatele la direcția de mers. Testele arată asta, statistica arată asta. Nu există nici un dubiu asupra acestui fapt.
Dacă deja ați întors scaunul copilului cu fața, nu e prea tîrziu să-l întoarceți la loc, în ciuda protestelor lui.
Eu știu de ce ne grăbim să punem copilul cu fața, că doar și eu am făcut asta: e mai comod să-l așezăm în scaun, îl vedem, putem interacționa cu el, dar mai ales ne simțim bine că avem copil mare, nu-i așa? Am mai bifat o etapă, uite, puiul mamii e aproape om mare. Totuși, cred că siguranța copilului ar trebui să primeze. Comod stă și cu spatele, chiar dacă ne e mai greu să comunicăm cu el. Dacă e obișnuit de mic, va sta fără probleme, așa cum stau toți copiii din țările nordice, care, de altfel, sînt crescuți cu multă libertate. Cînd e vorba de siguranța lor însă, stau așa cum e cel mai sigur să stea. Poate ar trebui să luăm și noi în calcul această variantă. Și cînd spun noi, mă gîndesc mai ales la viitorii părinți, care nu au încă prejudecăți legate de cum ar trebui să stea copilul în mașină. Cei care au deja copii sînt absolut siguri că cei mici nu vor sta cu spatele prea mult, așa că nici nu încearcă. Dar dacă asta ar fi singura cale, dacă nu ar exista scaune auto care se pot monta cu fața, atunci ce ați face?
Eu sper că tot mai multă lume va înțelege cît de important e să faci tot ce-ți stă în putință să ții copilul cît mai mult în poziția cea mai sigură din maşină. Cum spuneam la început, șansele sînt cu 75% mai mari să scape cu răni minore dintr-un impact serios. Aveți aici studiul relevant, publicat de British Medical Journal.
Bun, și unde găsești scaune de copil care pot fi montate cu spatele? Noi am căutat mult un scaun în categoria 9-18 kg care să meargă montat invers. Am găsit un Bebebconfort Iseo Neo în care acum stă Ivan, l-am luat pentru Sofia în 2013, din păcate la ea am greșit întorcîndu-l prea devreme.
Am observat că, din fericire, în ultimul an au apărut multe modele de scaune rear-facing pentru categoria 0 – 18 kg (de la 6 luni în sus). Prețurile nu sînt mici, dar nici interes pentru ele nu prea există. Părinții nu găsesc aceste informații decît dacă le caută, și cum nu ai de unde să știi ce nu știi, cîtă vreme legea e aiurea, pediatrii habar n-au, de unde să afle lumea?
De curînd am aflat că o familie de români importă scaune suedeze care pot fi montate cu spatele pentru grupa 9 – 25 kg și care au trecut testele de siguranță din Suedia, singurele care iau în calcul și presiunea pusă pe gît și coloană în timpul impactului. Prețul unui astfel de scaun este în jur de 1600 de lei, apropiat de cel al multor dintre scaunele cu notele cele mai mari de siguranță (dar care nu pot fi montate decît cu fața, deci nu sînt la fel de sigure). Pe cei de la Axkid îi găsiți aici, au doar modele de scaune ce pot fi montate și cu spatele (dar care merg montate și cu fața).
Ce este extrem de important este să respectați limitele de greutate și înălțime impuse de producător, scaunele devin nesigure dacă aceste limite sînt depășite. Dacă vreți să țineți copilul cu spatele mult timp, cel mai rentabil e să luați un scaun 9 – 25 de kg, care merge pînă la 5-6 ani, cel 0 – 18 kg poate rămîne mic la 3-4 ani.
Iată cum stă un copil de 5 ani într-un scaun Axkid Minikid:
Sursa foto: Facebook Rear Facing Car Seats For Toddlers
Ca să nu mai zic că sigur puteți comanda modele rear-facing și de pe internet, din Anglia sau țările nordice. Soluții există. Eu de asta am scris. Ca să știți ce nu știați și, sper eu, să luați în calcul această variantă. Mi-ar fi plăcut mult să am aceste informații acum trei ani, pe vremea cînd eram sigură că îi ofer Sofiei cele ma sigure condiții de mers cu mașina. Și greșeam.
Ivan are acum 3 ani și o lună și 85 de cm. Stă în continuare foarte bine în scaunul Axkid Dufox plasat cu spatele la sensul de mers.
Surse foto: Car seat Safety, via Pinterest
Sursa foto preview: Piper, o fetiță de patru ani, în scaun Britax montat cu spatele via Car-seat.org.
Sunt total de acord cu tine in ceea ce priveste scaunul auto pt copil ori centura de siguranta. Si in toate celelalte puncte. Mai putin in ala cu selectia naturala – pentru ca, din pacate, stiu prea multe cazuri in care oameni (pe care i-am cunoscut), care conduceau regulamentar si cu centura pusa au murit stupid pentru ca s-au urcat pe ei descreierati in masini foarte mari 🙁 Ca na, ghiolbanul roman nu e ghiolban destul daca nu-si ia macar un suvulet, daca de masina imensa de teren n-a avut bani! Dupa care poate conduce ca pe mosia mamei lui, pentru ca pe el nu-l atinge nimic in camion, ce daca mor alti fraieri! Asa ca nu functioneaza numai selectia naturala, mai au si altii ghinion…
Cat despre impact asupra gatului la 50 km/h, confirm – am avut un accident, frontal, eram pasager dreapta cu centura pusa si imi aduc aminte si acum, in slow motion, cum mi s-a dus capul in fata si apoi cu putere in spate, parca eram spectator, nu era capul meu si nu puteam sa-l tin. Am avut contuzie la coloana cervicala. Si aveam centura… Si nu, n-a fost vina noastra, mergeam regulamentar, a sarit un nebun cu masina din parcare fix cand am ajuns in dreptul lui.
Super articolul! Din pacate la noi nu se pune accentul pe siguranta, vad zilnic copii tinuti in brate de parinti in masina, bratele ofera o falsa impresie de siguranta in masina 🙂
Nu stiu nimic de scoica, e suficient de sigura ca un scaun, si pana la ce varsta si greutate e ok de folosit?
Da, scoica este sigura cita vreme este moontata cu spatele la sensul de mers si se respecta limitele de greutate si inaltime precizate de fiecare producator. Si e montata corect, evident.
fetelor, ajutati-ma cu un sfat. micuta mea (1 an si 3 luni) are rau de masina. daca nu sta intinsa pe bancheta din spate vomita in orice conditii (in scaun, in brate, cu fata, cu spatele, in masina mica, in masina mare, cu aer conditionat, etc)…singura solutie pentru lipsa de voma e sa stea intinsa. voi ce ati face in locul meu? in scaun auto si vomitat la orice mers (practic e o zi busita pentru ea) sau mers cu ea intinsa pe bancheta? sau stat acasa? complicat ….
Eu as reduce deplasarile cu masina la minimum, nu i-as da sa manince inainte de drum decit poate saratele sau sticsuri, nu as merge cu ea intinsa pe bancheta din spate. Prefer sa vomite decit doamne fereste..
Din pacate si fetita mea – cea mica – are aceeasi problema. Cand a mai crescut spunea singura, dupa cativa kilometri: „Mami, ma doare burtica”, nu stia sa spuna ca „mi-e rau”. Din proprie experienta – eu am fost mult mai rau ca ea atunci cand eram mica, un drum la mare insemna 4-5 pauze de vomat si nu-mi amintesc sa fi trecut de serpentinele de la Posada vreodata fara o asemenea pauza – am incercat sa urmez cateva reguli:
– prima regula e ca din pacate regulile functioneaza diferit de la om la om. Regula cu „fara mancare sau bautura inainte de drum sau pe drum” la mine nu mergea. In schimb rontaitul in masina functiona uneori.
– o regula care intr-adevar functioneaza la toti e „fara citit” – ulterior tableta, telefon sau echivalentele 🙂
– la mine functiona foarte bine Foladon-ul – acum nu mai exista. Functioneaza rezonabil Emetiral sau Metoclopramid dar actioneaza asupra SNC si trebuie recomandat de medici in care sa aveti incredere.
– trece cu varsta in mare masura – rau in masina ca atunci cand eram mica nu mi-a mai fost decat in timpul sarcinii – atunci insa puteam sa conduc eu si se rezolva – mai aveti pana va conduce ea 🙂
– verificati cum e si cu alte mijloace de transport – cu trenul sau cu tramvaiul – mie nu-mi era atat de rau in tren, nici chiar in autobuz, iar de aici:
– din pacate pentru specialistii de la Volvo viata bate studiile lor – mie si tuturor cunoscutilor mei mari si mici care aveau probleme cu raul de masina ni se facea muuuult mai rau daca mergeam cu spatele decat daca mergeam cu fata, chiar si in tren. Asta nu inseamna ca nu trebuie sa respectam pozitionarea corecta a scaunului, e doar inca o realitate cu care unii dintre noi trebuie sa se lupte.
– nu numai pozitionarea cu fata / cu spatele conteaza, dar si cea din vehicul. Daca reuseam in excursiile cu scoala sa prin unul dintre locurile din fata in autocar era suportabila excursia. Iar cand – la 12 ani, nici o luna mai devreme – am avut voie sa stau in fata, pe locul din dreapta soferului adica, a fost o diferenta extraordinara. Stiu ca pare ca mai e o vesnicie pana atunci – dar trece.
-conteaza foarte mult si stilul de condus al soferului. Este nevoie de cineva care sa cunoasca bine masina, sa nu o smuceasca, sa plece lin de pe loc, sa franeze cat mai putin si pe distanta cat mai mare, sa nu accelereze brusc, sa nu traga brusc de volan (genul de manevra necesara ca sa eviti o groapa). Am trait experiente cu soferi cu care mi s-a facut rau dupa doar cateva sute de metri.
– nu trebuie sa se astepte nimeni dintre cei care au aceasta problema sa inteleaga cineva care nu o are CAT DE RAU iti e cu adevarat. Cum nu iti doresti decat sa te dai jos din masina, sa te intinzi pe jos si sa mori – eu asa simteam cand eram mica si mersul cu masina era un cosmar. Problema nu e ca vomiti – e pana vomiti.
– asaaa, mai sunt solutiile mai noi. Avem niste bratari cu un bumb de plastic care pune presiune pe un punct anume mai sus de incheietura mainilor. Si mai e si un medicament homeopat – cocculine. Nu pot sa dau nici o recomandare – sunt de incercat. Cateodata merg, cateodata nu. La unii merg, la unii nu.
Succes, sper sa treceti cat mai repede de asta. Cu varsta va fi din ce in ce mai bine, cu un „salt calitativ” la 12 ani 🙂 !
Si mersul la orele de somn ajuta, la mine asta era singura chestie care ajuta, sa ma culc cind porneam si sa ma mai trezesc la destinatie. Am suferit de cel mai cumplit rau de masina pina pe la 10 ani. Oribil. Noroc ca mergeam foarte rar cu masina.
Noi din pacate mergeam destul de des. Nu am vrut sa recunosc ca e o solutie – ok, gata, recunosc, dormeam cateodata, rar, in masina – intinsa pe bancheta insa, ceea ce atunci era acceptabil, acum nu e. Chiar nu e safe. Iar dupa doi ani fetita mea nu a mai dormit asezata in scaunel – asadar nu a mai dormit. Din fericire ii e din ce in ce mai putin rau in masina.
Foarte bun articolul – si binevenit ! Si eu am avut un coleg care si-a pierdut baietelul. Autostrada, copilul in fata, in centura dar nu a contat. Nu au reusit sa-si revina, s-au despartit si ei, nu mai stiu nimic de ei.
Nici mersul in orele de somn nu e intotdeauna valabil. Baietelul meu vomita si in somn in masina. Ba chiar mai rau decat daca e treaz. Desi eu, cu rau de masina, nu vomit daca dorm.
http://diply.com/auntyacid/article/car-seat-baby-danger-sleep-dhs-home-care-sids-positional-asphyxiation-license-day-infant-mortality
si eu am des rau de masina dc stau cu spatele la sensul de mers. in rest sunt ok.
insa sotul meu are rau de miscare si asa cum spui si tu orice drum cu masina (sau avionul, autocarul nici nu intra in discutie, e un chin pentru el, au fost dati cand i-a fost atat de rau incat a fost nevoie de oprit si chemat ambulanta).
totusi de cand a descoperit bratarile respective, luate din farmacie, s-a ameliorat considerabil raul de masina (trebuie oricum sa fie bine odihnit inainte). functioneaza foarte bine in cazul lui, la drum lung ia si o pastila anti-rau, alteori e ok si fara pastila.
si cred ca sunt asemenea bratari si pentru copii, oricum de cerut si avizul unui medic inainte.
Simona, imi aduc atat de bine aminte de cat era de ingrozitor in excursiile cu autocarul..brrr. Mie nu mi-a trecut niciodata raul de miscare, si acum imi e rau daca stau in spate, daca stau cu spatele imi e rau si in autobuz, daca nu sunt super atenta la statii si frane, mi-e rau si in metrou. Daca merg cu un sofer mai smucit, mi-e rau si in fata, e groaznic. Din fericire copiii nu m-au mostenit pe mine si le e bine, dar sunt sigura ca nu as accepta sa pun siguranta lor pe planul doi.
pe Amazon (cred ca si prin farmaciile din Ro) se gasesc niste bratari anti-motion-sickness. Nu mai stiu cum le zice, dar cred ca ceva cu „magic”. Dar cauta pe google motion-sickness bracelet. La mine (personal, nu la copil) a avut efect. Sunt ok si pentru copii, deci sper sa te ajute. Costa 10-12 eur, deci nah..nu ai nimic de pierdut daca incerci 🙂
Ii este rau in tren, autobuz de gen transport public (stand in picioare), metrou, avion? Stiu un caz unde doar tatal merge cu masina la drum lung, cu bagajele, mama si copilul la tren. La modul in care copilul chir nu rezista in masina.
Buna
si nepotelul meu vomita cand mergea cu masina
Avea nevoie de ochelari si am constatat ca dupa ce i-a purtat nu a mai varsat mai deloc sa fiedoar o coincidenta
dar cum ramane cu scaunele auto Cybex care au trecut testele de siguranta. acestea se monteaza cu fata la sensul de mers… noi folosim un astfel de scaun(bebe 20 luni).
Am.explicat in text, testele acelea de siguranta nu masoara tot ce trebuie.
Poate Alice se refera la scaunele Cybex cu perna frontala de protectie…acea perna care se aseaza peste piciorusele copilului.
http://www.madeformums.com/uploads/images/original/10998.jpg
Total de acord cu ce ai scris, ce nu pot pricepe e de ce poliția nu face nimic. Niciodată nu am vazut un polițist sa verifice dacă cei sub 12 ani stau in scaune, zici ca legea asta e considerată o glumă. Trecând peste, experiența mea cu rear facing-ul: l-am tinut cu chiu cu vai pana la 2 ani cu spatele la sensul de mers, nu exista drum la care sa nu vomite, la drum lung de multe ori, la drum scurt de genul 10 min foarte rar scapam. Am incercat cu tot felul de homeopate, mancat uscaturi, ulei esential anti greață, nimic nu a functionat…pana in ziua in care am intors scaunul si de atunci 0 probleme, nici măcar o data desi am avut drumuri de 8h. Asa ca cine isi cumpăra scaun rear facing aveti grija sa se poată întoarce si cu fața la sensul de mers, nu toate au posibilitatea. Scaunul nostru are o perna in față, in caz de impact frontal capul se opreste in ea si scad considerabil sansele sa isi rupa gatul, tare am vrut sa îl tin pana la 4 ani cu spatele dar uite ca nu am putut.
Ah, ma bucur ca ai adus vorba despre asta, uitasem sa pun in articol si acest subiect. S-au facut multe studii apropo de raul de masina si nici unul nu a reusit sa demonstreze ca mersul cu spatele ar provoca rau de masina mai des sau mai mult ca mersul cu fata. Sigur, sint cazuri si cazuri, dar in general raul de masina trece cu virsta. Probabil ar fi varsat ai tai si daca ii tineai cu fata. Oricum, felicitari ca ai facut asta pina la doi ani!
din pacate raul de masina se agraveaza cu varsta si cu mersul cu spatele. Pusul scaunului pe centru e cel mai bun, copilul sa se uite in fata. Solutia mea e sa evitam masina si sa folosim alternativele.
Ce fel de perna frontala? Care tine capul sa nu cada in fata? Sau acea perna de la unele scaune care nu folosesc centurile la pozitionarea ff?
Tocmai ce am avut zilele trecute o discutie cu doua mamici pe tema asta. Una sustinea ca isi tine copilul in landou in masina, iar cealalta direct in brate. Unde e mai bine decat in brate, nu-i asa? In zadar am incercat sa le explic ca nu e safe asa, se uitau la mine ca la ultima ciudata…
Din câte știu eu în România există o companie care operează 5 fabrici de scaune auto pentru copii, Te-Rox este brandul. Doina Cepalis o cheamă pe antreprenoare, poate îi trimite cineva link ul ca să citească articolul și să înceapă să vândă scaune rear facing și pe piața locală.
Felicitari pentru articol, e bine ca cineva cu vizibilitate sa traga un semnal de alarma, multa lume nu constientizeaza riscurile.
Baiatul meu implineste 5 ani in decembrie si l-am tinut cu spatele pana pe la 2 ani, pur si simplu nu m-am grabit. Cam de un an are rau de masina, inainte nu avea si am observat ca e ok daca ii punem scaunul pe mijloc. Spuneai ca nu ar fi recomandat, dar eu nu am gasit informatii concrete relativ la asta. Ma poti ajuta cu un link? Ma gandesc de exemplu ce face prietena mea care are 3 copii, cum ii transporta daca pe mijloc nu e recomandat? Pe de alta parte, fetitei mele in varsta de 15 luni ii este rau cand merge cu spatele, dar cu fata nu (observat initial in scaun in masina inchiriata si apoi testat de 2-3 ori in masina sotului). Totusi incerc sa mai trag de timp si sa o mai tin cu spatele pana la macar 2 ani, am noroc ca acum iarna mergem mai rar cu masina fata de sezonul cald cand suntem mereu pe drumuri.
Eu stiam ca locul din mijlocul banchetei este nu numai recomandat, dar ideal pentru pozitionarea scaunului (cu fata sau cu spatele). Mi se pare chiar logic sa fie asa.
http://www.babycenter.com/0_installing-a-car-seat_9458.bc
„Once your toddler outgrows the rear-facing capabilities of his car seat, he can ride facing forward. The middle of the backseat is still the safest place for him to sit.”
Sau „Since you asked about side-impact crash protection as well, I will also point out that while just under 25 percent of crashes are estimated to involve side impacts, this type of crash poses the highest likelihood of injury and/or death if for no other reason than because passengers have very little if any protection or distance between them and the point of impact. When it comes to minimizing these more “potent” crash forces, the middle of the back seat provides the greatest distance from either side of the vehicle. „
Multumesc, oricum nu am de ales pentru ca pe margini i se face rau. Stiu ca atunci cand era mic tot cautam informatii despre care ar fi cel mai bun loc in masina dar am gasit informatii contradictorii. E drept ca de atunci s-au facut mai multe cercetari.
Majoritatea masinilor au sistem isofix doar pe lateral, nu si pe locul din mijloc. De accea scaunele isofix nu se pot pune pe locul din mijloc decat in putine modele de masini. De asemeni 2 scaune unul langa altul nu prea incap, deci 2 copii => scaunele fixate pe lateral, chiar daca sunt fixate doar cu centuri
Eu am scaune fara isofix. Cum sa nu incapa doua scaune unul langa altul? Eu am un Britax First Class Plus pus cu spatele si un Recaro cu fata chiar langa el, incap foarte bine. Si langa ele mai am si eu jn loc mai mititel in spate.
Nu e deloc logic. din contra, este cel mai nesigur loc. are cale libera sa zboare printre scaune, pe parbriz, in cazul unui impact frontal. Tocmai de aia sistemele isofix sunt puse pe lateral, pentru ca scaunul din fata ofera inca o protectie/inca un punct de sprijin la impactul frontal, care este cel mai des intalnit si cel mai devastator.(vitezele de deplasare ale autovehicolelor se aduna in proportie de 100% deoarece vectorii de deplasare sunt direct opozabili, fata de loviturile din lateral unde vectorii de deplasare formeaza un unghi iar forta de impact este diminuata prin deplasarea in continuare pe directia rezultantei vectorilor )
Costin, nici vorba. Locul din mijlocul banchetei din spate este cel mai sigur conform statisticilor. Asa copilul e cel mai protejat de impacturi laterale. Copilul nu trebuie sa sara din scaun la un impact frontal sau din spate. Daca sare din scaun, atunci se loveste foarte tare fie de scaunul din fata (sofer sau pasager), ceea ce nu e bine deloc….scaunele din fata nu sunt prea moi. Ideal ar fi pe mijlocul banchetei din spate, cu spatele spre directia de mers…..dar e mai complicat putin, insa se poate.
Felicitari pentru research! Noi am achiziționat un scaun de la Joie, 0-25 kg cu posibilitatea de a rămâne montat cu spatele pana la 18 kg. Pretul a fost in jur de 900 lei, nu-mi mai amintesc exact. Copilul are 9 luni, 9,6 kg si masoara 74 cm si sta f bine cu spatele, priveste pe geam, interactionam, doarme. Nu vrea cu fata pentru ca nu stie ca exista o astfel de posibilitate. 🙂
Ce multe am aflat din acest articol, mulțumesc foarte mult! O să-i trimit linkul fiicei mele care are o fetiță de 4 luni. Bine de știut.
Si daca copilul sta cu spatele la directia de mers si esti lovit din spate nu esti in aceeasi situatie ca atunci cand esti lovit din fata si copilul sta cu fata?
Pai nu prea, ca in general daca te loveste cineva din spate, te loveste ori cand esti oprit, ori aproape oprit. In general impactul din spate se produce ca viteza mica, cand de exemplu se franeaza in coloana si ala din spatele tau nu e atent si te pocneste ( am patit de doua ori), sau se face verde la semafor si cel din fata ta nu pleaca si cel din spate da si iar te pocneste, sau in sensurile giratorii si intersectii cu cedeaza trecerea sau stop se mai intampla. Se poate intampla si pe autostrada la franarea in coloana, dar in general se aprind si avariile si na, macar o masina e aproape oprita pe loc, ceea ce e mare lucru comparativ cu un impact frontal cand amandoua au viteza. Asa cred eu.
Nu, nu este aceeasi situatie din mai multe motive.
La impactul cu fata se cumuleaza viteza celor 2 masini: gen, tu mergi cu 50 km/h, cel din fata ta cu 50 mk/h, deci forta impactului va fi de 100 km/h. Inertia face ca masina sa se opreasca brusc.
La impactul cu spatele de obicei esti pe loc deja sau eventual dai cu spatele. In ambele cazuri viteza este doar a ta. Si muuult mai mic. Si inertia face ca masina sa mearga, nu sa se opreasca brusc.
In orice situatie, pozitia rear facing este cea mai sigura!
Stai sa vezi ce faina-i situatia in Grecia. Din 10 masini care trec pe langa mine, 8 n-au scaune dar au copii. De multe ori chiar pe locul din fata! Pentru ca deh, plange. Sau nu a apucat sa-si bea laptele dimineata, asa ca-l tin in brate si ii dau sa manance! PE SCAUNUL DIN FATA!
Din cate știu eu, legiștii spun că locul din spatele scaunului din dreapta e cel mai sigur din mașină pentru pasager, deci e sigur si pentru scaunul copilului, ma gândesc.
Chiar despre asta am pus la mine pe facebook zilele trecute, fix in ideile astea 🙂 Foarte tare. Da, cum spunea cineva de mai sus, locul din mijloc este considerat cel mai sigur. Cu conditia sa aiba loc intreg, adica scaun intreg, sa aiba Isofix-ul lui si/sau centura lui. De obicei, in masinile de familie mai mari sunt 3 scaune intregi in spate.
Informatii VITALE:
1. Cititi manualul de utilizare al scaunului. Daca scaunul nu a venit cu unul, contactati vanzatorul si producatorul. nu va apucati sa utilizati scaunul dupa cum vi s-ar parea ca este corect. Pastrati-l intotdeauna cu scaunul, sau macar o copie cu el, nu se stie cand puteti avea nevoie de el. Exemplu: Joie Stages in pozitia rf trebuie tinut doar in cea mai inclinata pozitie, doar pozitia de somn!
2. Instalati scaunul exact dupa instructiunile producatorului, nu dupa cum credeti ca ar merge…nu merge asa. Dupa instalarea scaunului, probati daca este bine montat tragand de baza jos jos spre stanga-dreapta cu mana dominanta. Nu are voie sa se miste mai mult de 2-3 cm stanga-dreapta.
3. Nu puneti copiii cu haine groase si voluminoase in scaun, gen geci, costume de ski…toate astea impiedica centurile scaunului sa se stranga corect. in caz de impact toate se vor compresa, pt ca au f mult aer in ele, si centurile vor ramane largi pe copil. Incalziti intai masina, apoi aduceti copilul fata haine groase. Sau inveliti cu o patura.
4. La RF centurile scaunului trebuei sa vina de sub umeri sau de la nivelul umerilor, NICIODATA de deasupra umerilor. Cititi manualul pentru a vedea cum spune clar producatorul. Dar daca nu mentioneaza clar, mai bine un pic de sub umeri daca nivelul urmator este prea sus.
La FF centurile vin de la nivelul umerilor sau de deasupra lor, NICIODATA de sub umeri.
5. Faceti testul ciupirii centurilor sa vedeti daca sunt stranse suficient, pinch test. Adica, sub protectiile de pe umeri incercati sa ciupiti centura pe lungimea ei, daca reusiti sa adunati material inseamna ca ati lasat centurile prea largi, daca nu adunati material inseamna ca sunt ok.
6. Nu folositi produse care nu vin impreuna cu scaunul, acessorii…gen pernute, huse, protectii pentru centuri. Nu sunt testate cu scaunul si nu se stie cum actioneaza incazul unui impact. Pot impedica scaunul sa isi faca treaba asa cum a fost gandit. In general acest lucrur este specificat in manualul scaunului.Exemplu: nu spalati cu totul husele daca nu scrie asta in manual, majoritatea sunt ignifuge si spalandu-le, reduceti aceasta capacitate. Nu puneti pernute, huse de bumbac, etc daca acestea nu vin specific cu scaunul respectiv.
7. In Europa acea clema care apropie centurile este interzisa, chest clip. Scaunele europene sunt construite altfel fata de cele americane. Centurile sunt mai late, sunt mai apropiate una de cealalta si inchizatoare din zona inghinala este mai mare si pozitionata mai sus, astfel este eliminata nevoia acelei cleme. In plus este mentionat clar in legislatia europeana ca este interzis pentru a putea elibera copilul doar dintr-o miscare in caz de impact.
Consultati testele de siguranta daca vreti sa fiti convinsi ca scaunul ales este cel potrivit, cel mai important test este ADAC (mai sunt si altele).
Cand cautati scaun, cercetati fiecare aspect. Unele nu se trag in pozitie de somn in mers, altele au material sinteticos si transpira copilul destul de mult, etc.
Este grup de Facebook special pentru asta, Rear-facing prelungit Romania. Aveti foarte multe discutii acolo si o lista cu majoritatea scaunelor rf pana la 18 sau 25 kg
In RO in magazine se gasesc urmatorele scaune care sunt RF pana la 18kg/25kg:
Joie Tilt ( 0-18kg rf, 9-18kg ff) – instalare cu centura
Joie Stages (0-18kg rf, 9-25 kg ff) -instalare cu centura
Joie i-anchor – 0-18kg rf, 9-18kg ff -instalare in baza isofix. Respecta noul standard European I-size
Besafe izi combi x3 (9-18kg rf/ff ) – instalare cu centura sau cu isofix -sunt 2 modele diferite
Be safe ii combi x4 (9-18kg rf/ff) – instalare Doar cu isofix
Besafe izi plus, 9-25kg rf, instalare cu centura.
Besafe izi Kid I-size 9-18kg rf, cu noul standard i-size, instalare isofix
Cybex Sirona (0-18kg rf , 9-18kg ff) – instalare cu isofix
Maxi Cosi 2way Pearl ( 9-18kg rf/ff) -iinstalare cu isofix
Britax Max Fix (0-18kg rf) – instalare cu isofix
Britax Dual Fix ( 0-18kg rf, 9-18kg ff) – instalare cu isofix
Concord reverso 0-23kg Doar rf, instalare Doar cu isofix
Nuna rebl standard i-size doar cu Isofix pana la 105 cm sau 19,5 kg
Apoi sunt modele care pot fi luate doar din afara:
Hauck Varioguard 0-18kg rf, 9-18kg ff instalare isofix sau centura
Britax Max-Way 9-25kg rf instalare centura
Britax High Way 2 0-25kg rf instalare centura
Britax Two Way Elite 9-25kg rf/ff instalare centura
Britax MultiTech 2 9-25kg rf/ff instalare centura
Maxi Cosi Mobi 9-25 kg rf instalare centura
AxKid MiniKid 9-25kg rf instalare centura
AxKid duoFix 9-25kg rf/ff
9-18kg rf instalare isofix
9-25kg rf instalare centura
9-25kg ff instalare centura
Kilipan TrioFIx 9-36kg rf/ff
9-18kg rf/ff instalare isofix sau centura
9-36kg ff instalare cu centura
Killipan TrioFix Recline 9-36kg rf/ff
9-18kg rf/ff instalare isofix sau centura
9-36kg ff instalare cu centura
BrioZento 0-25kg rf/ff
0-25 kg rf instalare cu centura
12-25kg ff instalare centura
Graco Kiss2/duologic 2 0-18kg rf instalare isofix sau centura
Recaro polaric 9-18kg Doar rf, instalare cu isofix
Sursa: Ana Iordan, grupul Rear-Facing relungit Romania
Va rog cele care aveti scaune auto care se pot monta si cu fata si cu spatele sa le numiti aici, sa le gasim si noi caci la un search pe google apar cu preponderenta decat cele care se pozitioneaza cu fata. Avem un scaun pe care il punem cu spatele BeSafe izi sleep, dar este in categoria 0-9 si deja ne pregatim pt urmatoarea. Va multumesc!
cybex sirona
bebeconfort axiss fix
noi avem Britax Dual Fix ( 0-18kg rf, 9-18kg ff) – instalare cu isofix de la 4 luni
Daca mergi 98% pe autostrada cu o viteza de min 120km/h si esti lovit din spate (majoritatea accidentelor pe autostrada cam asa se intampla)….e cam acelasi lucru. F util articolul!
Salut,
Daca esti lovit din spate pe autostrada (ceea ce f rar se intampla, 75% dintre accidente sunt cu impact frontal, 20% sunt cu impact lateral si 5% cu impact din spate), masina este propulsata in fata, inca merge. Nu se opreste brusc. Ceea ce nu pune atat de mare presiune pe cap si gat.
Pur si simplu, nu e acelasi lucru. Forta resimtita este mult mult mai mica. In oricare situatie, pozitia rear facing este cea mai sigura. Cu marturii de la mamici care au fost lovite din spate, ea cu centura si i-a zburat capul, cu dureri dupa si copilul rf in spate nu a simtit mai nimic.
Ne pregatim sa cumparam si noi scaun pt baietelul nostru. Din fericire am dat peste un grup pe facebook care ofera foarte multe informatii despre avantajele pozitionarii scaunului cu spatele la directia de mers. Liste de scaune, sfaturi, diferente…multe multe informatii…
Din pacate sunt mult parinti care ignora orice norma de siguranta a copiilor lor. „Il tin in brate pentru ca plange” sau „Nu am luat scaun, conduc prudent…” …. Nici nu vor sa asculte …poate daca vor citi din mai multe surse, se vor trezi la realitate…
ne poti dezvalui si numele grupului te rog! chiar sunt in cautare de mai multe informatii corecte 🙂
cred ca e Rear facing prelungit Romania
Copilul se invata de mic, copilul face ce vede. Noi nu am avut masina dar am avut scaun( uneori imprumutam masina de la rude). Cel mai nasol a fost sa conving socrul ca nu pornim fara centura, el mereu cu experienta comunista: lasa mai, ca sunt 2km, etc. Am preferat sa nu urc, sa merg cu mijloace de transport in comun etc (mie mi-e rau in masina).
Ca o remarca, orice scaun bine montat si centura inchisa e mai sigur decat mers fara, iar o statistica citita acum 10 ani arata ca 80% din accidentele cu copii erau…la 2-3-5 km de casa.
Am cunoscut 3 accidente de masina, cu copii, in cercul de cunostinte/vecini. Prima masina s-a rostogolit din cauza unui tir, daune totale. Toti 3 aveau centura, si doar zgaraieturi minore, politistul cand a venit le-a zis ca in situatia identica fara scaun (copilul) si fara centuri (mama) erau decedate: aveau 60-80km/h.
A2a copilul nu a supravietuit. A derapat masina intr-un sant, 50km/h, fara centuri.
A 3a erau in dacie, 2 copii, accident din spate pe DN1. Copiii amandoi proiectati prin parbriz. Aveau 60-80km/h (dacie). Copiii au supravietuit, unul a stat 36ore in coma.
Pe site-ul celor de la Axkid scrie, la cam toate articolele: „Scaunul poate fi instalat atât cu fața cât și cu spatele la sensul de deplasare”… asa ca afirmatia „au doar modele de scaune ce pot fi montate cu spatele” nu este corecta
Da, ai dreptate, am modificat, multumesc.
Buna,
Un alt model de scaun este CYBEX Sirona Plus: http://cybex-online.com/en/carseats/sirona.html. Poate fi folosit cu spatele sau cu fata, pana la 4 ani.
Este un scaun rotativ, extrem de usor de folosit. Are doua avantaje: (1)poate fi rotit si la 90 de grade astfel ca poti pune copilul in scaun foarte usor si (2) cand este folosit cu fata, are un sistem de protectie alternativ de centuri: un fel de perna care pune mai putina presiune pe corp in caz de impact.
Se poate comanda de pe Amazon si costa in jur de 450 EUR.
Din acesta avem si noi, pare f comod, f usor de pus copilul in el pentru ca se roteste, nu transpira deloc vara in el (cu husa de la varianta Plus) si perna din fața chiar pare mai sigura decat o centură. Reclinarea e f buna si facilă doarme foarte bine in el, sper sa i fie bun macar pana la 5 ani.
Noi avem Coccolle 0-25 kg, se montează cu centura si costa in jur de 500 de lei. Pt ca fii miu are deja 12 kg la 9 luni am exclus variantele 0-18 kg si am constatat sunt multe scaune care se pot monta rear facing pt copii mai mari la un pret decent, trebuie doar sa cauti. Sunt convinsa ca nu se compară din punct de vedere calitativ cu cele care costa 1500-2000 de lei, dar momentan sunt mulțumită de cum se prezintă
Scaunul Coccolle poate fi instalat rearfacing doar pentru grupa 0 de utilizare (0-13 kg). Cititi cu atentie manualele de utilizare a scaunelor si instalatile doar conform cu recomandarea producatorului. Lista cu scaune ce pot fi montate rearfacing si dupa 9 kg este mai sus intr-un comentariu.
Salut,
Scaunul mentionat de tine merge rear facing doar pana la 13 kg, peste 13 kg trebuie intors cu fata la sensul de mers:
* Pentru grupa 0 de utilizare (0-13 kg) scaunul se poate monta cu spatele catre directia de mers,conform normelor de siguranta in vigoare
* Utilizarea scaunului auto pentru grupele 1 (9-18 kg) si 2 (15-25 kg) se face cu fata catre directia de mers
Avem si noi scoica auto rf categoria 0-13 kg,Musty Safe2Go. Al meu pici de 1 an are 8,8 kg. Pot sa il tin in el pana la 2 ani daca nu ajunge la greutatea de 13 kg? Sau contează si inaltimea? Nu am găsit pe nicaieri nimic de inaltime,doar de greutate. As aprecia un răspuns. Mulțumesc 🙂
Salut,
Citeste instructiunile scoicii sa vezi exact ce scrie acolo. Imi poti spune modelul?
Limita de inaltime zice ca ar trebui sa existe 2,5 cm (un inch) intre crestetul capului si marginea de sus a scoicii.
Buna, Musty Safe2Go este modelul. Instructiuni nu are pentru ca l-am luat la mana a doua si nu mi-au mai dat si cartea. Inca nu e capul mai sus de tetiera, asta inseamna ca încă e ok.
Daca dupa ce pui copilul in scaun capul lui e mai sus de tetiera scaunului e timpul sa il schimbi, cam asa s-ar traduce legatura intre inaltime si schimbatul scaunului de masina pentru copii. In tarile nordice se pot pune copii in scaun in scaunul din dreapta soferului cu conditia ca airbagul sa fie dezactivat. E valabil pentru orice varsta. In momentul cind se trece de 135 cm inaltime se poate renunta la scaun/booster si se activeaza airbagul pentru scaunul din fata.
Fimea este inalta si a depasit dupa 6 luni dimensiunile scoicii. Nu avea sens sa o tin in ea, devenise chiar periculos. Plus ca se ridica in fund si chiar o deranja pozitia scoicii.
Noi avem pentru fetita noastra BeSafe Izi Plus. Il recomandam din suflet. Insa este cam complicat de pus. Adica daca vreti sa-l mutati de la o masina la alta, iti ia cam 20 min sa-l montezi corect. Cu timpul vom invata sa l montam mai rapid.
Multumesc Printesa pt articol !!! Fetita mea are 15 luni si de ceva timp ma intreaba sotul daca si cand intoarcem scaunul cu fata (cativa prieteni ne-au sfatuit sa facem asta inca de pe cand pitica avea 9 luni – pretext: sa vada si ea in fata), am sa-i dau sa citeasca articolul tau 🙂 .
PS: vara asta am petrecut 2 luni in Romania in vacanta… in trafic nu am vazut copii in scaune de masina 🙁 , sa nu mai zic de reactiile familiei extinse cand mentionam ca nu pot pleca cu masina fara scaun… Poate daca s-ar da amenzi…. n-ar mai fi atat de multi ignoranti (argumentul cu siguranta copilului nu tine)
Foarte bun articolul. Piticul nostru are 3 ani si 8 luni. Noi locuim in Norvegia. Cand am venit cu el in tara pt prima data, nu apucasem sa cumparam scaun pt el si in Romania. Am rugat o prietena sa gaseasca de imprumut, pt drumul de la aeroport acasa. A fost greu si am primit tot felul de remarci… Cand am incercat sa le explic importanta scaunelului si de ce nu ma urc in masina fara, au zis ca ne-am luat-o in cap…. paream o nebuna. Acum, vad ca din ce in ce mai multi parinti cumpara scaune copiilor si asta ma bucura f tare. Am cumparat scaun si in Romania, chiar daca nu stam decat o luna pe an.
Sper ca o sa ne aliniem si noi tarilor europene si o sa avem mai multa grija la siguranta copiilor nostrii.
Imi place articolul tau ! Noi ne-am informat foarte mult cand am trecut de la scoica la scaunul de masina. Si am ales unul cu spatele la sensul de mers !
Si fetita noastra are acum 4 ani si tot asa sta in scaun :), cu spatele, si e foarte bine !
Recomand tuturor pozitia asta :).
Minunat articol și o cercetare foarte bine documentată! Felicitări pentru tot ceea ce faci, nu știu dacă tu conștientizezi cât bine faci prin munca ta oamenilor care te citesc. Îți mulțumesc!
Foarte util articolul ! Imi poate recomanda cineva un scaun care se poate monta atat rear facing cat si forward facing de la 9kg in sus cu sistem de prindere in centuri? Va multumesc mult !
Am vazut la o cunostinta bratari impotriva raului de masina. Functioneaza pe baza de presopunctura: sunt ca „mansetele” purtate de tenismani, din material si au intr-un loc o sfera sau semi sfera din plastic care apasa unde trebuie. Persoana care avea treburile astea spunea ca functioneaza. Trebuie sa le pui cu ceva timp inainte sa pleci, dar nu mai stiu exact cate min. Stiu ca se gasesc in farmacii dar nu am intrebat pret sau alte detalii.
Felicitari pentru articol, draga Printesa Urbana, foarte bun articolul! Ma bucur asa mult ca ai scris despre rear facing prelungit, am asteptat de mult timp un astfel de articol in Romania. Sper mult oamenii sa inceapa sa gandeasca din perspectiva sigurantei si sa nu vada scaunul de masina ca un accesoriu facultativ.
Noi putem recomanda Besafe Izi Plus, am avut emotii cand l-am cumparat, scump si se poate pune numai rear facing pana la 25kg, insa a fost cea mai buna decizie pe care am luat-o.
Mult succes in continuare!
Excelent articol! Este primul de acest gen din Romania din cate stiu eu si este foarte bine documentat. Noi am aflat de la o prietena despre beneficiile rear facing si am inceput sa citim cat de mult pentru a lua decizia cea mai buna. Am hotarat rapid ca vom alege rear facing in continuare, insa ofertele in Romania sunt fff slabe si doar pe segmentul de pret cel mai de sus. Carseat.se este o sursa nemaipomenita, in primul rand de info si apoi si de scaune. In final am ales un Britax Hi Way -0-25kg, doar rear facing, prindere in centuri. Acest model este unul din cele putine care au luat punctaj maxim la testele cele mai aprige ale suedezilor. Prinderea in centuri nu scade siguranta, singurul dezavantaj fiind montajul mai complicat decat cel isofix. Un plus al scaunelor RF cu prindere in centura este faptul ca pot fi folosite pana la 25kg, spre deosebire de cele isofix cu limita de 18kg si ca sunt ceva mai ieftine. Din ce am citit daca te hotarasti pe RF e mai bine ca scaunul ales sa fie doar RF, nu si FF. Pe principiul ca lucrurile combinate sunt mai slabe decat cele dedicate unui singur aspect. Aici poate exagereaza. Oricum, imi invat toti prietenii cu copii si pe cei in asteptare sa aleaga RF versus FF. Scaunul cumparat de noi este din Suedia, de pe babyshop.com. Niste oameni f seriosi, oferte f bune (a costat cca 200€ redus de pe la 300€), iar transportul la posta a costat 6€! Da, da! Din Suedia! Ca sa nu mai spun ca primul scaun primit avea o mica problema – un piciorus din spuma era rupt- putea fi lipit, ajuta cumva la proptirea in bancheta. Le-am scris, am aratat poze, am cerut feedback si imediat mi s-a raspuns ca pozele au plecat la Britax si pt ca ei considera matter of safety ma roaga sa il trimit inapoi! Deh, Suedia! Am fost de acord sa primesc altul, iar acum astept o eticheta UPS platita de ei sa il pot trimite inapoi in Suedia. Intre timp au trimis scaunul cel nou, fara sa se il astepte mai intai pe cel cu problema. Pur si simplu wow!
Pf, chiar ca wow… 🙂
Bună. Sunt perfect de acord cu faptul ca siguranța copiilor în trafic este extrem de importanta, iar informațiile oferite mi se par extrem de utile. Însă imi pare macabru articolul, cu atât mai mult cu cât observ ca din ce în ce mai mulți părinți înțeleg necesitatea de ați asigura copilul în timpul deplasărilor rutiere. Aproape toți cunoscuții mei cu mașină și copil folosesc astfel de sisteme de siguranță. Și nu îmi închipui eu să fiu excepția care cunoaște doar oameni responsabili. Apoi, tragedii se întâmplă și celor precauți în trafic, adulți și copii deopotrivă. Te poți împiedica când mergi și gata, s-a zis cu tine, dacă e să păstram registrul acesta morbid. Și iar ce mi se pare ciudat, înainte de revoluție ai mei aveau mașină și mare parte din cunoscuții noștri aveau, chiar fără sisteme de siguranță, nu se întâmplau frecvent tragediile pe care le menționezi. Știu, e adevărat, erau mașini mai puține, nu prea puternice. Intenția mea nu este să te contrazic sau să critic ceea ce-ai scris tu, foarte interesant de altfel. Însă extremismul mi se pare periculos, în orice formă și domeniu s-ar manifesta el. Plus ca eu nu te-am mai perceput așa până acum. Iar ca ar fi mai bine ca unele realități sensibile să fie bine semnalate pentru a fi luate în seamă, poate ca așa o fi, dar eu nu cred ca printre audienta ta se număra prea mulți din acei părinți neinformați și nepăsători. O seara minunată!
Trebuie o doza de extremism si de macabru pentru a convinge oamenii sa isi asigure copii. Ceea ce se poate in caz de accident este cat se poate de real. Si cand nu e vina ta, cand esti lovit din spate, masina se scutura foarte violent, daramite la un impact frontal.
Locuiesc in Spania si sunt insarcinata in 38 de saptamani. Cand am ales modelul si marca de carut, una dintre caracteristici a fost ca scoica sa fie omologata pentru a fi utilizata ca si scaun de masina. Aici nu se concepe ca un copilas sa calatoreasca fara scaun sau un adult fara centura. Daca are rau de masina sau plange trebuie sa tragi pe dreapta, atat timp cat masina este in miscare copilasul trebuie sa stea in scaunul de masina. Cand merg acasa si ma urc in masina unei prietene sau a unui familiar imi si spun: ” dar nu trebuie sa-ti pui centura! „Cum sa nu-mi pun centura daca in Spania imi pun centura si cand calatoresc pe scaunul din spate? Fiecare e responsabil pentru viata lui…
Ai perfecta dreptate! In cazul unui impact din spate, capul copilului sufera cel mai mult din cauza socului daca este asezat cu fata spre sensul de mers. Daca este invers tot socul este preluat de spate fara o miscare brutala. La impact frontal, este invers.
Am o lista scrisa aici http://www.auto.autospeedmarket.com/reviews-view/scaune-auto-pentru-copii din pacate, multe dintre scaunele auto listate se gasesc doar pe dincolo.
Drive safe!
Stie cineva daca exista solutii de transport/transfert de la aeroportul Otopeni catre Bucuresti care ofera optiuni pentru transport copii – adica au scaune de masina pentru copii?
Black cab si Uber au masini cu scaune pentru copii, poti specifica astta cind faci comanda.
Sunt perfect de acord cu dumneavoastra.
Foarte util articolul!
Pe lângă site-ul suedez mentionat de cineva mai sus (www.carseat.se), un alt site cu informatii foarte multe despre beneficiile rear facing este: http://www.securatot.co.uk
Tot acolo gasiti comparații intre modelele de scaune rear facing, compatibilitatea cu tipul de masina si multe altele.
Ioana, am cautat modelul de scaun pe care il foloseste Ivan, dar pe site scrie ca poate fi montat rf de la 0 la 13 kg si ff pana la 18kg. Tu il folosesti rf si dupa 13kg? Ma tot uit pe internet sa aleg un scaun rf si ff iar modelul ales de tine este convenabil si ca pret dar am nelamurirea asta, mi-ar placea sa mearga rf pana la 18kg. Multumesc!
Acum cautam si noi scaun rf, nu il vom mai folosi pe acesta multa vreme, devine nesigur.
Eu voiam sa merg la targul de la Romexpo, acum in weekend. Macar imi scot banii de benzina cu reducerile de acolo (vin din Vl), dar ar trebui sa ma hotarasc cat de cat la cateva modele, iar alternativele sunt reduse caci trebuie sa fie si rf si ff (doleanta sotului) si sa se prinda in centura. Si au ramas pe lista doar un BeSafe combi x3 si Axkid Duofix (Joie Stages cade din pricina faptului ca nu prea a trecut testele). Daca te hotarasti la un scaun anume, da de veste pe grup, te rog! Multumesc!
Tocmai am cumparat scaunul Maxi Cosi 2way Pearl…sunt extrem de incantata :). Recomand cu drag…bebe Tudor are 10 luni, si de multa vreme vroiam un scaun cu spatele la sensul de mers.
*voiam, nu vroiam…my mistake 😀
Interesant articolul. Sunt si eu in cautarea unui scaun auto. Ma oprisem la Cybex Sirona si Maxi Cosi 2way Pearl. Nu inteleg cum cele de la britax (cele cu fata spre sensul de mers) sunt cele mai recomandate in afara si au cele mai mari scoruri obtinute in testele de siguranta. Acum sunt in dubii daca sa iau britax trifix? a iesit foarte bine in testele de siguranta si l-am gasit la oferta la 750 lei sau sa merg pe unul din cele doua amintite mai sus, la un buget considerabil mai mare.
Britax Trifix se poate monta doar cu fata la directia de mers. Pentru un copil de 9 kg e mult prea devreme sa calatoreasca cu fata la directia de mers. Proportia capului fata e corp e undeva la 25% in jur de 1 an iar musculatura si oasele slab dezvoltate. In caz de impact frontal acest copil e supus unui risc foarte mare de accident mortal. Atentie si la scaunele cu perna de impact : http://svenska.yle.fi/artikel/2012/10/18/hur-saker-ar-bilstolen si http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2014/wp29grsp/GRSP-55-39e.pdf
multumesc pentru articolul asta! Am zambit condescendent cand un coleg de-al meu si-a comandat acum cativa ani direct din Suedia un scaun rear-facing pt primul lui copil.. Acum m-ai convins in principiu pentru rear-facing, insa raman inca multe semne de intrebare in capul meu:
-Axkid au scoruri nu foarte bune in Germania (Adac, Stiftung Warentest..), inclusiv la crash frontal… un exemplu aici: https://www.adac.de/infotestrat/tests/kindersicherung/kindersitz-test/detail.aspx?KisiID=300&nc=True&info=AXKID+Duofix+(Isofix)&ergo=False
Nu stiu in ce a constat testul de crash frontal si care au fost problemele comparativ cu un front-facing care a obtinut verde la test, insa Adac sunt un organism de incredere in Germania, multi se bazeaza pe el (desi a fost nu demult un scandal cu niste teste Adac putin.. hummm.. cosmetizate sa zicem..)
As merge pe o varianta de la Roemer, mai bine notata, dar omologata doar pana la 105 cm inaltime (4 ani maxim) si compatibil cu putine masini…
-scaunele rear facing au in general rezultate mai proaste decat cele front facing la impactele laterale, din cauza distantei intre centrul de greutate al copilului si punctul de fixare pe scaunul masinii; ramane deci tot la latitudinea „norocului” sa nu ai vreun accident lateral (desi statistic se intampla intr-adevar mai rar decat accidentele frontale)
-ce ne facem cu calatoriile cu avionul/inchiriat masina la destinatie (inclusiv cand ne intoarcem in Ro)? Noi calatorim destul de mult si la inchirieri masina ma indoiesc ca poti sa primesti un scaun rear-facing, ce sa mai vorbim de unul cu scoruri bune. Chiar daca aducem scaunul nostru cu avionul, trebuie sa nimeresti la inchirierea masinii un model de masina compatibil cu scaunul… Alt moment in care trebuie sa strangi din dinti si sa tii pumnii ca nu vei avea accident. Stiu, o solutie ar fi sa stam acasa pana ajunge copilul la 4-5-6 ani, dar cam greu sa nu vii in vizita la bunici cu copiii… :S
Greu, greu, sa-i ferim pe copii de tot.. si mai greu sa ne asumam raspunderea ce riscuri trecem cu vederea, cat, unde, cand..
Testul suedez de siguranta ( Plus Test) e mult mai restrictiv decat ADAC pentru ca este singurul din lume care testează scaunele de mașină luând în considerare presiunea asupra gâtului. Nota finala ADAC include 50% pentru usurinta instalarii, design, greutate si 50% testul de siguranta.
Scaunele rear facing cu optiune de front facing nu au rezultate stralucite la testele pentru front facing, dar orice scaun montat corect rear facing e mult mai sigur intr-un impact frontal decat un scaun cu nota maxima ADAC doar datorita legilor fizicii.
Buna Ioana,
Am un bebe de aproape 8 luni si 9kg, si am folosit pana acum scoica la drumurile lungi. Desi nu avem masina, intentionez sa cumpar un scaun, deoarece bebe merge in masina rudelor de cateva ori pe an. In rest, recunosc ca am purtat o in manduca la drumuri scurte cu taxiul prin Bucuresti.
Asa ca azi, iata ma intr un magazin de bebelusi intr un mall din Ploiesti, intreband vanzatoarea daca toate cele 3 scaune expuse se monteaza doar cu fata la sensul de mers. A ramas masca. Mi a spus ca habar n are si ca nimeni nu a mai intrebat o asa ceva. Si a intrebat colega de la casa, tare, si in acest fel au auzit si ceilalti doi clienti din magazin, care erau impreuna, probabil sot si sotie. Au ezitat putin, dupa care el, pe un ton superior, imi spune ca NUMAI asa se monteaza, ca NUMAI asa este legal. Am intuit ca nu i pot convinge de contrariu, asa ca am preferat sa tac. Dupa ce ei au plecat, vanzatoarele au luat o carte cu instructiuni sa citeasca, m am dus langa ele si am vazut impreuna ca se monta invers sensului de mers doar pt grupa 0 de varsta.
Vreau sa ti multumesc pt ca scrii articole atat de documentate, daca nu ar exista blogul tau, probabil as fi fost la fel de dezinformata ca persoanele de sus.
O sa cumpar inainte sa faca bebe 13 kg un scaun corespunzator, care se monteaza cu spatele la sensul de mers, chiar daca o sa l iau second hand (probabil).
Daca ai vreo sugestie pt mine, iti multumesc anticipat.
Salut, uf, da, stiu ce spui, e greu dar uite incet incet afla lumea. iti recomand acest grup de Fb pt RF prelungit, acolo ai si scaune mai accesibile la pret cu care poti face RF. PLus multe alte informatii super utile. Si felicitari pentru decizie! https://www.facebook.com/groups/491117781010566/
Multumesc mult, Ioana.
Ok. Am inteles de ce e mai bine cu spatele. Problema mea e urmatoarea: de ce siguranta copilului meu este atat de scumpa? Si daca eu nu imi pot permite un scaun mai scump de 350 de lei (poate am noroc si, in cel mai bun caz,prind vreo reducere de la 600 la 350), ce fac? Traiesc cu frica si ma gandesc ca din cauza ca nu imi permit, imi pun copilul in pericol?
M-am uitat la toate scaunele din lista, sar de 1000 de lei. Pai, cam asta e salariul sotului.
Paai, bani de benzina aveti? Un plin e 350 de lei. De revizii? De RCA? Mai e si ala cateva sute de lei. Daca ai bani sa tii masina, eu zic ca 1.000 de lei pe un scaun pe care il vei folosi 3 ani e absolut rezonabil. Pe benzina dai 3500 de lei intr-un an.
Asa este, sunt scumpe aceste scaune, dar in caz de accident, numai banii dati pe la doctori depasesc cu mult aceste sume.
Buna! Articolul tau e bine venit pentru multi parinti. Din fericire, cu mult inainte de a citi articolul tau eu am achizitionat un scaun RF pana la 25 kg (nici nu iau in calcul varianta FF inainte de 4 ani). Nu stiam nimic despre scaunele auto, stiam doar ca nu mai incapem in scoica si trebuie sa ne cumparam un scaun auto. Primul gand a fost, nu dau mai mult de 500-600 lei pe un scaun (si asta cu indulgenta). Ei bine, am inceput sa ma documentez (sa am macar o idee la ce sa ma uit ca sa pot alege cat mai bine). Am inceput sa intreb in stanga si-n dreapta, toate cunostintele care aveau copii si nepoti, despre scaunele auto (marca si pret), apoi am intrebat pe un grup de pe Facebook. Una din mamicile de pe grup mi-a recomandat grupul de RF prelungit (cel indicat de tine) si asa a inceput „aventura” mea. O luna de zile am citit tot ce s-a putut despre subiectul RF/FF si am urmarit foarte multe filmulete. Apoi am inceput sa ma documentez despre fiecare scaun RF, disponibil pe piata noastra, urmarind si rezultatele la teste (habar n-aveam de existenta acestor teste). Am ajuns, intr-un final, sa aleg dintre doua scaune care aveau rezultate foarte bune la teste. Am ajuns sa platesc 1900 lei pt un scaun auto, insa nu regret deloc. Scump, chiar foarte scump, insa siguranta copilului meu nu are pret. De unde bani? Simplu: copilul meu are bunici si matusi. In loc sa imi cumpere tot felu de jucarii si haine (sau mai stiu eu ce) la aniversarea copilului, am facut cheta, am pus noi diferenta, si am luat scaunul.
Apropo, multi au zis ca-s nebuna pt ca am dat asa multi bani pe scaunul auto. Eu consider ca am facut cea mai buna alegere posibila si sunt cu mult mai linistita, in privinta asta.
Si inca ceva, in cursa mea prin magazine pt cel mai bun pret al scaunului mult ravnit, am descoperit ca sunt magazine care vand in rate (3-6 rate).
Siguranta si sanatatea copilului nu au pret. In caz de accident cheltuielile financiare depasesc cu mult pretul scaunului….de problemele de sanatate nici nu mai vorbim.
aici gasiti testate diverse modele de scaune: https://www.adac.de/infotestrat/tests/kindersicherung/kindersitz-test/default.aspx
puteti traduce direct din browser
safety ++
Am incercat si noi sa cautam un scaun de masina Rf prelungit in magazinele din Sibiu. Am fi vrut sa il si vedem. Am fost facuti nebuni, asa ceva nu exista, am plecat din magazine dezamagiti. Pana la urma v-a trebui sa achizitionam online un astfel de scaun. Intrebarea mea este: as putea sa pun scaunul RF pe scaunul din dreapta daca masina e prevazuta cu isofix si oprirea airbag-ului pt scaunul din dreapta? Este permis in Ro? Va multumesc anticipat.
Salut,
ati gasit scaun RF in Sibiu? Si eu caut unul. Multumesc!
Eu ma cert cu tot familionul pt ca o tin cu spatele la sensul de mers. Este prima data cand citesc un articol, am mers pe intuitie. Avem scaun Joie Stages. Are 10 kg si 12 luni. O vom tine asa pana ajunge la 18 kg :). Vroim sa o intorc dupa ce face 2 ani, dar daca tot este cea mai sigura pozitie ..o sa mai stea asa.
Mi se reproseaza la fiecare drum cu masina ca sunt inconstienta si nu intorc fata cu fata la sensul de mers. Are reflux si mai varsa in masina. Dar nu refluxul e de vina..eu mama denaturata ca nu intorc copilul.
Dar o sa le arat filmuletul si tot pe instinctul matern voi merge in continuare.
Of, asta imi aduce aminte de patania unei familii cunoscute, care in urma cu doua luni, din cauza ca cea mica urla, i-au desfacut centurile … ce a urmat a fost horror, accident frontal, copil zburat prin parbriz cu dubla fractura craniana. Cu greu au salvat-o medicii dupa o interventie chirurgicala care a durat ore. Si tatal plangea spunand mereu ” iarta-ma”. Eu nu vreau sa treaca nici unul din copiii mei prin asa ceva, mai ales din vina mea. Si eu aud des varianta „da’ ce poate pati, draga, daca il tii in brate?”.
Vai de mine, ce nenorocire… 🙁
Copilul meu merge in scaunul Britax Max Way de la 8 luni. Acum are 4 ani si nu a fost nicio problema nici cu scaunul, nici cu copilul. Scaunul l-am comandat pe atunci in Suedia, acum se gaseste si in Romania. E strict rear facing.
http://www.britax-romer.ro/scaune-de-masina/max-way/flame-red-19
Am facut si drumuri lungi si scurte, zilnic prin oras. Are loc suficient, desi are 115 cm, are vizibilitate foarte buna in spate, nu amorteste. Din cand in cand imi spune ca ii e greata -in oras, mai ales cand conduc mai sportiv. O las mai usurel si se linisteste imediat. La drum lung nu s-a plans niciodata de greata si poate dormi comfortabil.
Recent am luat un scaun forward facing pentru o alta masina si nu are nicio problema la trecerea de la rear facing la forward facing.
Felicitari!
Studiez destul de intens scaunele auto zilele astea in speranta ca voi face cea mai buna alegere. Insa un lucru imi e foarte clar din tot acest research. Scaunele Axkid nu sunt sigure in ciuda pretului destul de ridicat. Si nu o spun doar cei de la ADAC, ci si cei de la Which care fac teste suplimentare fata de ADAC, obtinand un scor de doar 25%! Cred ca ai intentii bune si multe informatii prezentate in articol sunt foate utile, de aceea cred ca ar trebui sa iei in considerare sa nu ii mai recomanzi cu atata convingere.
Din punct de vedere fizic, daca o masina te loveste in spate cu 50km/h, aceleasi forte vor exercita asupra copilului, doar ca din sens invers. Deci tot studiul asta e pentru cei care cred ca vor avea mai multe impacturi frontale decat din spate (fie vorba intre noi, de multe ori, impactul frontal indica neprudenta din partea soferului). In schimb, am patit si eu, si un prieten al meu, sa fim loviti din spate.
So… yeaaahh… hai sa lasam pe fiecare sa ia decizia asta dupa cum simte, mkay?
in aproape toate situatiile, accidentele in care intra cineva in tine din spate sunt mai putin grave, pentru ca se produc la viteze mai mici (de obicei tu ai incetinit sau ai oprit, iar ala din spate nu a avut suficient timp, fie pt ca nu era atent fie ca nu a pastrat o distanta suficienta). Prin”viteza mai mica” ma refer la viteza relativa a unei masini fata de cealalta, ca de ea depinde energia care de degaja la impact.
in schimb, la accidentele frontale vitezele celor 2 vehicule se aduna, deci viteza relativa este intotdeauna mai mare si deci si energia la fel.
In plus, accidentele din spate se produc de obicei si la viteze absolute mai mici, de ex in oras cand opresti la semafor sau in coloana etc
deci, pe scurt, e mult mai putin probabil sa te loveasca din spate o masina cu 50 kmph decat din fata (sau din lateral). Si cand te loveste, daca tu esti in miscare e ca si cum te-ar lovi cu diferenta dintre 50 si viteza ta.
daca zici ca ai avut accident din spate, stii despre ce vorbesc.
Am ajuns si eu in punctul in care trebuie sa achizitionez un scaun de masina. As fi vrut ceva 9-25 kg rf/ff cu isofix si singurul care corespunde este axkid duofix. Mbon foarte incantati si eu si sotul (2300 lei hmm, asta e siguranta primeaza), pana am consultat rezultatele la testele ADAC si am vazut ca modelul acesta are doar suficient, iar testul suedez de siguranta (plus) nu este facut pe acest model. In concluzie 2300 lei pe un scaun care nu a iesit bine la teste nu e o varianta clar!
Sunt curioasa daca tu stiai Ioana cand ai achizitionat scaunul ca nu are testul suedez despre care vorbesti in articol
Salut,
Axkid Duofix nu a fost testat de VTI pentru ca Testul Suedez de Siguranta testeaza doar scaune care pot fi instalate exclusiv rear facing.
ADAC publica doar nota cea mai slaba pentru toate testele, in cazul Duofix nota de la siguranta afisata este cea pentru testul efectuat front facing la categoria 18-25kg.
La aceasta categorie Duofix a fost comparat cu scaune mult mai usoare creare special pentru utilizare cu fata la directia de mers si e clar ca va obtine o nota mai mica la evaluare pentru ca fortele care apar sunt diferite.
Instalat cu spatele la directia de mers este la fel de sigur ca un scaun care a trecut Testul Suedez de Siguranta.
Scaunele care au ambele optiuni de instalare rf/ff (rear facing/front facing) au rezultate mai slabe la testele realizare pentru instalarea front facing. Greutatea si constructia le dezavantajeaza pentru instalarea front facing.
Ideala ar fi utilizarea unui scaun exclusiv rf pana la 25kg si apoi utilizarea unui scaun inaltator pana la 36 kg.
Desigur multi parinti isi doresc un scaun care sa poata fi utilizat rf cat mai mult dar si cu optiunea de ff, cum am fost si noi. Consiedr ca am facut cea mai buna alegere, avand in vedere cele de mai sus.
Numai bine!
Iti inteleg punctul de vedere, desi nu sunt de acord cu el (nici nu e musai sa fiu?), insa ADAC nu testeaza scaunele prin comparatie. Exista scaune rf/ff care au rezultate bune pe ADAC. Este decizia fiecaruia ce cumpara, eram doar curioasa pt ca si mie mi se pusese pata pe acest scaun.
Numai bine si doamne ajuta sa nu avem parte de accidente!
Buna, foarte util articolul! Urmeaza sa nasc si voi merge la Bucuresti sa nasc, eu fiind din provincie.Spune-mi te rog, pentru nou-nascuti care este cea mai buna varianta? Scoica am citit ca are si dezavantaje ca sta copilul cu barbia in piept si se poate sufoca. Multumesc!
[…] poziţionat central pe bancheta din spate. Cred şi acum că acest gen de scaun oferă cea mai mare siguranţă în trafic. Păpădia l-a folosit cam un an, însă am întâmpinat ceva probleme în acest […]
Buna ziua! Felicitari pentru articol!
Cautam un scaun rear facing fara isofix (pentru o fetita de 1 an si 2 luni, 12 kg), pana in 800 de lei daca se poate. Aveti ceva recomandari?
Multumim!
Buna!de curand am o dilema..am doi copii 1an respectiv 6 ani.le am comandat scaune auto 9-36kg.treaba este ca prietenele mele se mira cum la fata de 6 ani i am comandat asa scaun.e gresit ca un copil de6 ani sa stea in scaun?ca ziceau ca ce mai cumperi dcaun acuma?!
Excelent articol, ma bucur ca exista oameni care inteleg ca nu te joci cu siguranta copilului in masina.
Eu am cautat in urma cu 6 ani si mi-am batut capul foarte mult pana am gasit scaunul considerat bun pentru noi. Am luat un Britax Hi-Way rear-facing pana la 25 kg, din Suedia, pentru ca pe atunci nu se gaseau in Romania. A fost foarte bun, l-am folosit pana la maximul greutatii/inaltimii recomandate.
Acum cautam altul, potrivit pana la 12 ani. Sper sa gasim ceva la fel de bun cum a fost primul!
Un articol foarte frumos care acoperă toate detaliile cum ar fi modul de alegere și ce grijă ar trebui luată. Partea tristă este să știm că copiii suferă atât de mult din cauza rănilor și lipsei de îngrijire.
Buna, un înălțător pt 7 ani îmi puteți recomanda? Multumesc