Au nevoie copiii de tehnologie acasă și la școală? Nu m-am lămurit pe deplin, dar nu mă las. Caut și întreb, citesc și mă gândesc. Ce mi-e clar deocamdată e că la vârste mici, pentru noi, tehnologia nu are suficiente avantaje ca viața reală. Văd limpede cât se bucură copiii mei de joaca lor între ei, cu mine, cu obiecte din casă și din natură, cât de repede învață totul și cât le place să atingă, să guste, să adulmece, să manipuleze lucruri, să le transforme. Lucruri adevărate, nu virtuale.
Desigur că această stare de grație nu va putea continua la nesfârșit. Laptopul și telefonul mobil sunt cu mine zilnic, de multe ori în preajma lor, deh, trebuie să și muncesc, deși fac asta în afara timpului nostru de joacă împreună (cu mici și inevitabile excepții, când un client explodează dacă nu public eu ceva pe blog despre el fix în secunda cu pricina :P).
Peste câțiva ani, Sofia va învăța să manevreze o tabletă (va trebui să ne și cumpărăm una până atunci). Poate va dori să citească lucruri de pe internet, să vadă vreun film sau să asculte o melodie. Ivan va vrea și el la fel, mereu vrea și el exact ce vrea ea, exact în același timp. Le vom cumpăra un PC doar al lor, pe care vom instala un program de control parental? Le vom da acces la laptopurile noastre? Cât de confortabil mă voi simți să-mi văd copiii manevrând principalul meu instrument de lucru, conectare și divertisment?
Va fi obligatoriu pentru copiii mei să știe să folosească un calculator pentru a se putea descurca la școală? Habar n-am. Din ce înțeleg de la prietenii mei cu copii în ciclul primar, temele se fac în continuare pe caiet, cu pixul sau cu stiloul, și la stat și la privat. Învățătorii îi învață pe cei mici să scrie, e important să exerseze caligrafia. Copiii din clasele mai mari folosesc PC-ul pentru a se documenta pentru proiecte, pentru a verifica informații și a redacta și printa temele (o să plec de la premisa că nimeni nu copiază integral referate gata făcute, găsite într-o secundă pe internet).
Aproape toate casele din România au un calculator în ele, mai vechi sau mai nou. Conform unui studiu publicat ieri de Intel, în 87,9% dintre gospodăriile cu școlari aflați în clasele 0-12 din România există cel puțin un computer, iar în 61% dintre acestea, copiii au un PC sau laptop sau tabletă doar a lor. Ce procent mare! Nu m-aș fi gândit că atât de multe familii au un device special pentru copii! În multe dintre gospodării, PC-ul mai vechi și mai puțin performant devine al copilului, în timp ce adulții folosesc laptopuri sau tablete mai noi. Încă o informație interesantă este aceasta: copiii din România folosesc PC-ul de la o vârstă precoce, mai mult de jumătate (63,3%) dintre cei care au acces la PC acasă învățând să folosească un computer până la vârsta de 8 ani.
Totuși, la ce folosesc copiii laptopul, PC-ul și tableta din casă? După cum am aflat mai sus, nu pentru școală, cel puțin nu cei din ciclul primar, ci pentru divertisment, și asta e absolut ok, câtă vreme nu tot divertismentul le vine din tabletă. Dacă mai și ies pe-afară, dacă mai și citesc o carte, dacă se mai și joacă cu un lego sau cu mami ori tati, bănuiesc că totul e perfect, fără efecte secundare nedorite.
Iată și cifrele acestui studiu apropo de ce fac copiii cu tehnologia: cei mai mulți școlari (81,5%) folosesc PC-ul pentru jocuri, atât online, cât și offline. Dintre cei din ciclul primar, 91,9% folosesc PC-ul preponderent pentru jocuri, iar pentru cei din ciclul gimnazial, procentul elevilor care îl folosesc pentru jocuri, dar și pentru rețete de socializare și pentru școală este de 79,6% (referate, teme și proiecte). Alte activități preferate de elevi sunt: ascultarea de muzică și radio (69.6%), teme și referate pentru școală (68,1%), urmărirea filmelor și serialelor favorite (56,5%) sau descărcarea de filme și muzică (46,3%).
Un lucru e limpede, câtă vreme majoritatea caselor din România au un PC dedicat pentru copii, iar majoritatea dintre ei învață să-l folosească mai devreme de trei ani: tehnologia nouă vine tare din urmă! 56,4% dintre părinții care cumpără un nou PC pentru copiii lor, elevi în clasele 0-12 ani, preferă un laptop. Cele mai importante caracteristici pe care părinții le urmăresc la un nou PC sunt: să răspundă rapid la comenzi (90,9%), să aibă o autonomie mare a bateriei (87,3%) și o grafică bună (85,5%).
Ce mi se pare mie esențial este controlul parental asupra conținutului pe care-l accesează copiii, supravegherea copiilor cât sunt în contact cu tehnologia și mai ales stabilirea unor limite în ceea ce privește timpul petrecut cu ochii în ecran.
Aștept cu interes și etapa aceasta, în care vom sta cu toții fiecare cu ochii într-un ecran. Nu pare genul meu de activitate, dar mă educ în a rămâne deschisă tuturor posibilităților. 🙂
Sursa foto: copii la laptop via Shutterstock.com
*Studiul citat mai sus a fost realizat de Intel România la nivel național în perioada 9-16 septembrie 2016 pe un eșantion reprezentativ de 400 de părinți cu copii aflați la școală, în clasele 0-12, din mediile rural și urban.
Really? 88% au calculator in casa?
Si cei circa o treime care au abandonat scoala? Tot asa, 88% din ei au tablete/ calculator?
Cei prea saraci sa mearga la scoala care nici nu apuca sa invete alfabetul sau daca il invata uita sa citeasca mai apoi fiindca nu exerseaza niciodata?
Adica studiul spune ca daca nu ai asa ceva.. uite 88% sunt mai cu mot, e timpul sa schimbi ceva urgent 🙂
Bineinteles ca nu vrei sa ii dai calculatorul pe care lucrezi/ ai chestii importante la unul de 3-4 ani, sunt prea multe lucruri care se pot intampla (de la varsat apa, la scapat pe jos, etc)
Cat despre protectie e plin internetul de sfaturi dat fiind ca prescolari din toata lumea folosesc tehnologia de multi ani… de la a nu lasa copilul on line nesupravegeat pana la programe de parental control pana la a crea un cont de unde poate accesa numai cateva siteuri alese de parinti.
Cunosc familii cu copii din mediul rural care au calculator/laptop sau macar o tableta in casa si a caror copii stiu sa le foloseasca de la varste foarte mici. Un pusti de 2-3 ani mi-a aratat melodia lui preferata de pe Youtube 🙂 stia exact unde sa se duca si stia melodia dupa imaginea care aparea :). Al meu pusti are acces la calculator cam 10 min dimineata timp in care asculta niste melodii Very simple songs pe care le-a adus de la gradinita de la ora de engleza in care ub nativ speacker le canta aceste cantecele. in restul timpului nu prezinta interes decat daca ne vede pe noi foarte concentrati asupra tehnologiei. Atunci vrea si el asa ca incercam sa reducem si noi folosirea calculatorului cand suntem impreuna la minimum. Tableta aveam dar intr-o zi a gasit-o pe masa si a trantit cu putere cana lui de apa si s-a dus ecranul, prin urmare nu am mai reparat-o. Telefoanele noastre nu prezinta inca interes poate si pentru ca nici noi nu le folosim foarte mult. Stie ca facem poze cu ele si ca vorbim cu bunicii; cateodata vrea sa vada poze cu tati cand acesta nu e langa noi. E dificil sa ii tii la distanta pe copii de tehnologie iar noi gandim ca totul se face cu moderatie. Avem deja un it-ist in casa si cred ca nu va fi ultimul dar monentan cel mic e atras mai mult de camioane, tractoare si trenuri. Prin urmare noi nu interzicem folosirea tehnologiei dar nici nu insistam. Nu ii voi oferi niciodata un device doar pentru a putea sa avem si noi parte de putina liniste 🙂
Si desigur cand va fi mai mare va avea un device a lui ( chiar avem lucruri importante pe ale noastre), un device care va fi controlat cu siguranta
„Va fi obligatoriu pentru copiii mei să știe să folosească un calculator pentru a se putea descurca la școală” – eu as fi mai ingrijorata daca e obligatoriu sa foloseasca un calculator pentru a se putea descurca in viata. Bineinteles ca au timp gramada sa invete sa foloseasca calculatorul. La o adica si o limba straina o poti invata oricand. Numai ca e o mica diferenta atunci cand o inveti la 4 ani fata de atunci cand o inveti la 14. A nu sti sa folosesti un calculator/tableta/telefon e un handicap major in zilele noastre si eu nu inteleg exact mandria femeilor cu copii de 6-7, chiar 10 ani care se lauda cum copiii lor nu au pus mana in viata lor pe un calculator. Poate e la modul ca „nici noi n-am avut si am iesit bine”?
Lipsa cunostintelor tehnologice e un handicap major in zilele noastre, in conditiile in care inovatiile legate de domeniul asta pur si simplu explodeaza in fiecare zi, iar prin alte tari copiii invata coding la scoala de la varste mici. Codingul o sa fie la fel de important ca stiutul unei limbi straine sau poate mai important, pentru ca deja imi imaginez ca o sa fie cerinta la angajare, cum e acum MS Office.
Eu predau computer science la o scoala privata (in Cluj) si facem coding (programare) de la clasa 0 cu copiii. Sub forma de joaca la inceput (ce e un algoritm – un set de instructiuni care se aplica la fel de fiecare data – il folosim la cautat comori, mergem cu racheta de la pamant la luna dupa un algoritm etc).
De la clasa 1 incolo folosim Scratch, Microsoft Office, etc. Powerpint-ul e preferatul celor mici:)
Anul trecut cu cei de a4a am inceput Excelul 🙂 le-a placut la nebunie!
O fi bine, o fi rau – nu stiu, dar e o realitate. Cred ca Zuckerberg zicea ca inviitor coding-ul/programarea se va invata exact ca si matematica si limba materna, va fi o materie de baza fara de care nu se vor putea descurca copiii.