Ce se întâmplă când introduci tehnologie de ultimă oră în școli din mediul rural? Am aflat pentru voi.
Începând de toamna trecută, zece școli din mediul rural au primit în cadrul proiectului pilot Digitaliada al Fundatiei Orange echipare tehnologică pentru un laborator (tablete, videoproiector și laptop), conținut educațional digital, materiale suport pentru Matematică și TIC (Tehnologia Informației și Comunicării), formare dedicată pentru profesori în utilizarea materialelor digitale la clasă, dar și suport permanent.
Am fost curioasă să aflu ce s-a întâmplat în această jumătate de an în care copiii și profesorii au avut acces la tehnologie modernă în timpul orelor.
Dacă sunt supravegheați de aproape și dacă le spunem ce obiective trebuie atinse, evoluția lor la clasă e mai bună de când folosim tablete, iar noi, profesorii, îi putem evalua mai rapid.
Am discutat cu trei cadre didactice despre cum li s-au schimbat orele, despre cum au primit copiii această tehnologizare, despre momente haioase și momente emoționante, dar și despre progresele pe care le-au făcut și elevii, și dascălii lor de când au luat contact cu această metodă de predare. Da, am discutat și despre dezavantaje și efecte adverse. Vedeți mai jos, e foarte interesant!
Au fost multe momente hazlii pe parcursul orelor de TIC, dar cel care mi-a rămas întipărit în memorie este acela când un elev de clasa a V-a s-a aşezat pe parchet ca să-şi realizeze proiectul pe Scratch Jr. Era atât de concentrat şi captivat de crearea proiectului încât nu a mai contat pentru el unde se asează.
Sorinela Brumă – Director și Profesor TIC la Școala gimnazială Muncelu de Sus
Cei trei profesori cu care am discutat mi-au spus că lucrau și înainte pe laptop împreună cu copiii, însă aparatele din laboratoare erau foarte vechi, mergeau greu sau deloc.
Laptopul era destul de vechi, aplicațiile erau puține și destul de monotone (multe prezentări ppt. create de mine), iar videoproiectorul era dorit și de alți colegi. Din aceste motive, orele în care încercam să folosesc aceste resurse aveau foarte mulți „timpi morți” și nu erau foarte benefice pentru toți copiii.
Ciprian Ittu – profesor TIC la Scoala Gimnaziala Poiana Marului
Tabletele sunt ca o ,,mană cerească”, orele de matematică au devenit mai atractive si interesante. Prin intermediul aplicatiilor instalate, elevii isi dezvolta o gandire rațională, logică și un mod mai rapid de calcul.
Maria Monica Popovici – profesor de matematică la Sc. Gimnazială Samson Bodnarescu, Gălănești
Profesorii sunt încântați de efectele pe care le văd la clasă, de felul în care evoluează elevii, dar și de noile metode de predare cu sprijin tehnologizat.
Faptul că fiecare elev are propria tabletă stimulează competiția între ei. Toți elevii au câte un profil pe tabletă și se întrec în diferitele aplicații instalate.
CIPRIAN ITTU – profesor TIC, Scoala Gimnaziala Poiana Marului:
Sorinela Brumă, Director si Profesor TIC, crede că: Un prim avantaj îl constituie chiar faptul că elevii, fiind deja familiarizați cel puțin cu utilizarea gadgeturilor, internetului și a mediilor de socializare, cărora le acordă o bună parte din timpul lor, pot fi, în principiu, convinși să le utilizeze și în activitatea școlară. Din punctul meu de vedere, printre cele mai reprezentative avantaje se remarcă:
- Elevul învaţă să-şi caute şi să utilizeze informaţia, folosind mai multe surse;
- Îşi îmbogăţeşte cunoştinţele cu informaţii din domenii variate;
- Cele mai multe jocuri dezvoltă viteza de reacţie, gândirea logică, spiritul competitiv, atenţia, distributivitatea şi creativitatea;
- Poate învăţa prin joc, într-un mod plăcut şi accesibil;
- Mari posibilităţi de transmitere de noi conţinuturi;
- Tratarea interdisciplinară a conţinuturilor;
- Se oferă feed-back imediat – sunt oferite rezultatele şi progresele imediat obţinute, semnalează erorile ivite, facilitează corectarea greşelilor;
- Este stimulată învăţarea şi este întreţinută motivarea;
- Se oferă o altă perspectivă a individualizării instruirii, este permisă adoptarea unui ritm propriu în instruire; apare o autonomie în învăţare
- Utilizarea eficientă a timpului în instruire şi rapiditate;
- Implicarea activă a resurselor umane şi utilizarea metodelor active;
- Învaţă să utilizeze un instrument care va fi indispensabil în anii următori.
La capitolul riscuri, iată ce cred profesorii noștri tehnologizați!
Folosirea în mod necontrolat sau abuziv poate produce o stare de plictiseală elevilor, iar interesul lor pentru oră se micșorează. Dar dacă utilizăm aceste echipamente după o planificare riguroasă, nu consider că elevii sunt expuși vreunui risc.
Ciprian Ittu
Supraveghindu-i de aproape, specificându-le ce obiective trebuie atinse, nu au existat riscuri sau pierderi în formarea lor, mai degrabă un randament ridicat în evaluarea lor.
Maria Monica Popovici
Uneori comunicarea elevilor are de suferit: se pierde obişnuinţa discuţiilor, capacitatea de a argumenta un subiect, se reduce capacitatea de exprimare verbală. Apare o izolare a elevului faţă de profesor şi colegii săi, relaţiile sociale şi umane sunt diminuate. Nu toţi elevii agreează o astfel de instruire. Elevii sunt mai gălăgioşi şi mai dinamici.
Sorinela Bruma
Cum au primit elevii tehonologizarea aceasta? Cu mare entuziasm, desigur, deși mulți foloseau oricum acasă tablete și laptopuri. S-au bucurat mult să le aibă și la școală!
Ciprian Ittu, profesor TIC la Școala Gimnazială Poiana Mărului, povestește: Mulți dintre ei descoperă cu fiecare oră plăcerea de a folosi aceste echipamente și bucuria de a se întrece cu restul colegilor în rezolvarea unor sarcini ce sunt percepute de fapt drept jocuri. Chiar dacă și eu sunt fascinat de jocurile video și de tehnologie, elevii m-au surprins uneori cu rezolvări inovative ale unor probleme tehnice.
Sorinela Brumă, Director și Profesor TIC la Scoala gimnaziala Muncelu de Sus, spune: O mare parte din ei erau familiarizaţi cu noua tehnologie, însă erau şi copii care nu ştiau să deschidă tableta, cei care proveneau din familii cu situaţie financiară precară. Pot spune că au fost situaţii când elevii m-au ajutat să utilizez tableta în etapele actului didactic, îndeosebi la unele jocuri, deoarece noi adulţii suntem mai puţin familiarizaţi cu acestea.
Ce spun părinții despre acest proces? Sunt încântați că cei mici folosesc tehnologie la școală? Ce schimbări au observat ei la copii în ultimele luni?
Ciprian Ittu, profesor TIC, spune că la început, asociau noțiunea de tehnologie cu cea de joc, iar pe cea de joc, cu cea de violență. Am lansat o invitație pentru toți părinții și le-am prezentat ce presupun jocurile pe care copiii dumnealor le joacă în cadrul unor ore. Am făcut aceste demonstrații la unele ședințe cu părinții. Au înțeles cu toții că jocurile instalate pe tabletele de la școală nu sunt violente, ci au un scop pur educativ.
Sorinela Brumă a observat că părinții consideră că folosirea noii tehnologii îi ajută să-şi fixeze mai bine cunoştinţele dobândite în timpul predării, îndeosebi la disciplina matematică, considerată o materie rigidă şi neatractivă pentru majoritatea copiilor. De asemenea, copiii sunt mult mai motivaţi şi manifestă un interes mult mai mare pentru şcoală în general, aşteptând cu deosebit interes desfăşurarea orelor asistate pe tabletă, prezenţa fiind de 100%.
Entuziasmul e molipsitor, așa se face că domnul profesor TIC Ciprian Ittu a fost rugat de alți colegi profesori să le instaleze și lor aplicații pe tabletă, pentru discipline ca geografie, chimie, fizică, biologie, muzică. Într-o zi, la sfârșitul programului, profesoara de muzică m-a chemat să ascult cum elevii clasei a VII-a B cântă la instrument ca o adevărată orchestră. Ei, de fapt, își selectaseră diferite instrumente și trecuseră aplicația în mod demo, povestește amuzat domnul Ittu.
Încă un moment haios, povestit de doamna profesoară de matematică Maria Popovici: La clasa a VIII a, când am avut de construit graficul unei funcții, au fost atât de implicați că nu se auzea nici musca. Nici n-au auzit soneria de pauză, au rămas uimiți ce repede a trecut ora! La clasa a V a când le-am făcut cunoștință cu tabletele, erau așa de emoționați că mai întâi s-au strâns în jurul meu cu ele în mână și nu știau de unde să înceapă.
Digitaliada – Ȋnvăţare prin metode digitale în 10 şcoli din mediul rural
Digitaliada este un proiect – pilot desfăşurat de Fundaţia Orange în 10 şcoli din mediul rural pe parcursul anului şcolar 2016 – 2017. Digitaliada propune o metodă de educație bazată pe aplicații și jocuri digitale, menită să completeze metodele clasice utilizate la clasă cu resurse educaționale bazate pe tehnologie. Ȋn cadrul pilotului, cele 10 școli primesc un pachet complet pentru elevi și profesori: echipare tehnologică a unui laborator (tablete, videoproiector și laptop), conținut educațional digital, materiale suport pentru Matematică și TIC, formare dedicată pentru profesori în utilizarea materialelor digitale la clasă, dar și suport permanent.
Toate resursele digitale puse la dispoziţie în pilot sunt disponibile gratuit pe platforma online Digitaliada.ro.
Digitaliada se desfășoară cu sprijinul Direcției Generale de Învățământ Preuniversitar din cadrul Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice. Proiectul este implementat cu sprijinul ONG-urilor Asociația Actori Europeni, Asociația Cartea Daliei, Asociația Societatea Online și Fundația Noi Orizonturi.
Despre acest proiect și despre tehnologia în școală am mai scris aici.
Sursa foto preview: școala și tehnologia via Shutterstock.com
inShare
Tags
Interesant si bine venit proiectul, am citit despre proiecte similare in comunitati sraace din India, care au avut succes.
dragii de ei!!!!
Nu inteleg cum un om care sustine ca isi creste copiii fara tehnologie alege sa promoveze asa un program in care tocmai acei copiii care au nevoie de sustinere pe multe alte planuri sunt expusi riscului de a-si strica viata cu tehnologia mai mult decat de a o imbunatati. Pentru copiii dvs. ati alege o scoala in care copiii sa invete pe tableta? Sau e doar marketing?
Copiii mei sunt inca mici, cand vor ajunge la scoala, da, sigur mi se pare inevitabil sa invete informatica si matematica pe tablete. Am scris despre asta aici:
http://www.printesaurbana.ro/2016/09/tehnologia-in-scoala-dileme-necesitate-progres-p.html
Pentru un copil de 2, 3, 5 ani, nu vad beneficii ale tehnologiei, nu unele care sa depaseasca riscurile. Balanta se schimba insa cand cresc, cand tehnologia ii poate ajuta sa invete, sa se dezvolte, sa afle mai multe.
f interesant proiectul!
Mai interesant e daca stiti vreunul sa arate evolutia copiiilor intr-o scoala de la tara unde s-a construit toalete si o chiuveta cu apa curenta, si sa nu mai mearga la groapa din fundul curtii…