Un curs de gândire critică pentru copii ajunge în școlile de stat cu ajutorul unui ONG și al unei multinaționale

Ce e gândirea critică și de ce avem nevoie de ea? Că bunica nu a învățat gândire critică și cu toate astea a ajuns un om bun, important pentru comunitate, deștept și respectat. De ce e important pentru copiii noștri să știe să gândească și critic? Și cum înveți să practici gândirea critică?

Gândirea critică te ajută să separi opinia de un discurs riguros demonstrabil, să fii atent la context, să poți face analogii corecte, să înțelegi unde greșești și să-ți corectezi raționamentul, să poți separa un raționament emoțional de unul rațional, să poți avea un discurs onest, adevărat și logic.

Și la ce ne ajută asta?

Ne ajută se putem identifica mai ușor manipularea, știrile false, logica falsă, argumentele mincinoase, reaua intenție, lipsa de informație sau de adevăr. Putem înțelege mai bine lumea, putem lua decizii mai bune și putem găsi soluții mai eficace dacă practicăm acest gen de gândire. Care da, se antrenează.

Practicarea gândirii critice poate începe de la vârste mici, dacă încurajăm copilul să întrebe, să fie mereu curios, să nu înghită informații pe nemestecatelea, dacă îl învățăm corect diferența între opinie și argument demonstrabil.

Dacă vreți să citiți mai mult despre acest subiect, găsiți multe informații în cărțile Argumentare şi gândire critică,  de Dragan Stoianovici (editura Universității București, 2005) sau Critical Thinking Skills, de Lauren Starkey (disponibilă pe Amazon în format ebook, aici).

Revenind la cum ne ajutăm copiii să deprindă gândirea critică, pornim de la realitatea faptului (trist) că așa ceva nu se exersează prea mult în sistemul de stat și foarte puțin în cel privat. Pe vremea mea erau ateliere opționale de debate, dar doar pentru copiii mai mari de 16 ani, și pentru cei care erau interesați în tehnica argumentării, adică 6-8 copii din fiecare liceu. Restul dintre noi nu am primit niciodată vreo încurajare sau informație despre ce înseamnă argumentarea logică.

Acum, ca adult, asaltată fiind de atât de multe tipuri de discurs, de atât de multe informații, petrec mult timp încercând să separ argumentele raționale de cele emoționale, să caut fracturile logice, să pricep unde se separă adevărul de minciună, și asta mă consumă rațional și emoțional. Uneori abandonez, îmi lipsește exercițiul. Alteori reușesc să duc la bun sfârșit procesul și atunci mă simt de parcă am câștigat un maraton!

Da, mi-ar plăcea ca Sofi și Ivan să primească acces și unelte pentru a deprinde acest gen de gândire. Semnele sunt bune, deși puține. Un ONG, Step by Step, a realizat împreună cu Microsoft România un  set de instrumente pentru exersarea gândirii critice adresat copiilor din clasele a treia și a patra din școlile publice cu predare in alternativa Step by Step, dar nu numai. Kitul deste oferit gratuit elevilor, la fel și cursul de instruire a învățătorilor care doresc să utilizeze acest instrument împreună cu elevii și elevele lor.

În faza inițială, proiectul se derulează în Şcoala Gimnazială Step by Step din Bucureşti, Liceul Greco Catolic „Iuliu Maniu” din Oradea, Liceul Teoretic „Gheorghe Şincai” din Cluj Napoca, Şcoala Gimnazială Maieruş (jud. Braşov), Centrul de Plasament din Orlat (jud. Sibiu), Colegiul Naţional „Andrei Mureşanu” din Bistriţa, Colegiul Naţional „Costache Negri” din Galaţi, Colegiul Pedagogic „Constantin Brătescu” din Constanţa şi Palatul Copiilor din Tulcea. Proiectul oferă cursuri gratuite pentru dascăli în București și provincie. Cursul are 42 de ore, și aduce profesorilor care îl finalizează 10 credite recunoscute de Ministerul Educației Naționale.

Andra Iacob, învățătoare la Școală Gimnaziala Step by Step din București, mi-a povestit despre cum folosește la clasă materialele și cum interacționează copiii cu acest kit:  Folosim materiale la orele de Matematică, Științe sau comunicare, dându-le copiilor ocazia de a face legături între elemente care, aparent, nu au nicio legătură. Este o oportunitate pentru copii să își dezvolte creativitatea și să exerseze găsirea de soluții inedite pentru probleme cotidiene. Copiilor le place forma materialelor, mai ales jocul cu țările Europei, e primul cu care s-au jucat. Dar cel mai incitant a fost când au luat exemplul de “debate” din caietul albastru și au argumentat despre utilitatea opționalului de astrofizică.

Mai jos vedeți cum arată kitul, realizat de Doina-Olga Ștefănescu, profesor universitar, autor consacrat de manuale de logică pentru copii. Iată ce scrie autoarea în introducerea kitului (mi-a plăcut):

Nimeni nu le știe pe toate. Nici oamenii mari. Fiecare dintre noi poate afla ce vrea să știe sau ce are nevoie. O putem face întrebând sau căutând singuri. De fiecare dată gândim. Dar gândim noi oare corect? Dacă da, atunci construim răspunsuri bune. Dar cum procedăm ca să gândim corect? Materialele din cutie te vor ajuta. Le poți folosi în ce ordine vrei. Nu există calificative sau note. E un posibil sprijin la nevoie. Nimeni nu este obligat să gândească bine.

Kitul, care este un suport de învățare ce poate fi folosit de copii la școală sau acasă, la orice materie, oricând dorește, conține o carte despre argumentare cu exerciții încorporate, un set de cartoane care ajută copiii să învețe analogiile, două broșuri despre asemănări, respectiv deosebiri, și un set de cărți pentru un joc de memorie cu steaguri și țările din UE.

De exemplu, unul dintre cartonașe îi învață pe copii cum să verifice dacă o știre apărută pe Facebook e reală sau nu.

Alte cartonașe discută despre analogii, care nu sunt adevărate sau false, ci acceptabile sau inacceptabile, prin prisma asemănărilor posibile. Se discută de asemenea și despre cum toți oamenii au demnitate egală, indiferent de cum arată, unde s-au născut sau câți bani au. Sunt multe exerciții cu analogii și invitații la argumentare.

Cartonașele despre negație și afirmație sunt foarte utile, pentru că îi ajută pe copii să înțeleagă ce este o opinie (Bestia din Frumoasa și Bestia chiar era urâtă? Ce ar face-o să fie frumoasă?) și să formuleze afirmațiile și negațiile cât mai clar.

Caietele de lucru cu asemănări și deosebiri conțin explicații și multe exerciții, am pus mai jos câteva imagini.

Jocul de cărți conține jetoane cu hărțile țărilor din UE și steagurile lor.

Cartea-caiet despre argumentare conține informații și exerciții despre exemple și contraexemple, context, presupoziții, atenția la exprimare, argumente bune versus argumente slabe, adevăr și etica argumentării (să spui mereu adevărul, să nu faci atac la persoană, să nu fii violent în exprimare, să asculți argumentele celuilalt, etc).

Doina-Olga Ștefănescu spune despre impactul pe care îl va avea acest kit în școli: Scopul final al parcurgerii și folosirii acestor materiale îl constituie producerea unor modificări în organizarea condițiilor învățării astfel încât prin practicarea, explicarea și exersarea constantă, în contextele variate ale tuturor disciplinelor școlare, să se dezvolte gândirea elevilor – o gândire logică, independentă, creativă, sensibilă la context, derulată coerent indiferent de tipurile de probleme pe care spațiul public sau spațiul privat le ridică. Toate acestea, fără a se ignora componenta etică a cunoașterii (fără de care cunoașterea se întoarce împotriva menirii pe care o are). Materialele ajută la exersarea unor operatii de gandire – a analiza, a construi ipoteze, a descoperi presupoziţii, a face comparaţii, a stabili raporturi patre-întreg, a formula si a folosi criterii, a lucra cu analogia, a pune întrbări, a dezvolta sensibilitatea la context, a discuta modalități de stabilire a adevărului unor afirmații – la vârsta la care gândirea se dezvoltă.

Produsul a fost creat în cadrul proiectului New Kids of The Code, care face parte din programul #AltViitor, finanțat de Microsoft România. Inițiativa este dezvoltată și implementată de Centrul pentru Educație și Dezvoltare Profesională Step by Step, o asociație care gestioneaza de 25 de ani alternatia step by step din sistemul public de educatie din Romania, împreună cu Asociația Pro Cunoaștere și Asociația pentru Promovarea Educației Deschise, Inspectorate Școlare Județene, unități școlare locale și licee pedagogice sau organisme profesionale precum Case ale Corpului Didactic.

Un articol de spre acest subiect scris de Raluca Ion găsiți aici, pe Republica.ro

New Kids Of The Code este acum în fază de pilot, dar asociațiile care îl implementează speră că schimbările pe care proiectul le va genera prin stimularea gândirii logice a copiilor din clasele III-IV vor determina extinderea  proiectului în școlile în care începe să devină necesară extinderea și dezvoltarea lui.

Dacă doriți ca și clasa din care face parte copilul vostru să beneficieze de acest curs, puteți povesti învățătorului/învățătoarei despre el, și dacă vrea să se înscrie în proiect și să participe la curs, poate da un mesaj la office@stepbystep.ro

Puteți prelua din ideile de mai sus, pentru a exersa acasă, împreună cu copilul,  gândirea critică, le puteți folosi și între voi, adulții. Trăim într-o lume complexă, mult mai complexă ca acum câteva decenii. E tot mai greu să deslușim contextul, să rămânem drepți în curentele de opinii, să putem argumenta rațional o afirmație, să luăm rapid decizii bune.

Felicitări tuturor celor care au lucrat și vor lucra în și pentru acest proiect! Îl trec la veștile bune în educație de anul acesta! 🙂

Printesa Urbana
Printesa Urbana

Scriu de cînd mă știu. Scriu și cît mă joc cu copiii, și sub duș, și în somn scriu. Scriu despre mine pentru mine. Și sper că ce scriu pentru mine să fie de folos și altora. Unii s-au născut să cînte, alții să facă poezii sau să frămînte pîine. Eu m-am născut să scriu declarații de dragoste copiilor mei și vieții noastre pline.

Articole: 4265

34 comentarii

    • salut, ce frumos ca va doriti sa faceti asa ceva cu copiii dumneavoastra!
      momentan, programul e destinat copiilor din clasele a treia si a patra, speram ca vor dezvolta module similare si pentru cei mai mici, ce frumos ar fi!

    • Bună ziua!
      Sunt învățătoare in alternativa step by step,clasa a-II-a si mi-aș dori să aflu mai multe despre acest curs.

  1. Buna Ioana! Mi se pare foarte interesant. Eu am un baiat in clasa a 4 a. Daca nu se poate prin intermediul dnei invatatoare (nu sunt conditii in scoala) exista si o alta varianta de a primi aceste materiale? Multumesc!

    • Scoala Step by step de stat din Bucuresti si cele care mai doresc sa se inscrie.

  2. Buna, Ioana. Dacă învățătoarea nu poate sau nu va dori cum as putea intra în posesia materialelor chiar si contra cost? Multumesc frumos!

  3. Buna ziua ! Sunt prof.inv.primar , am clasa a II a si ne-am dori sa participam la aceasta activitate ! Multumim !

  4. Foarte util cursul.
    Cred ca una dintre cele mai mari probleme ale invatamantului romanesc e faptul ca nu stimuleaza gandirea critica, formarea de opinie personala.
    Pe mine m-au traumatizat practicile din scoala primara si secundara care incurajau papagaliceala de comentarii la Limba Romana si in general invatatul mecanic cam la toate obiectele.
    Au trecut mai bine de 25 de ani de atunci; sper ca sistemul de azi nu mai face asta; ci ca incurajeaza formarea de opinie personala si ii face pe copii sa gandeasca cu capul lor.

  5. Draga Ioana,
    Mulțumim pentru aceste noutăți atât de frumoase și pentru toate articolele tale. Ele aduc un plus de valoare noua, vieții noastre și uite, datorita ție … si a celorlalți.
    Sunt fascinata de câte noutăți ne aduci în atenție, de câte soluții, idei, trairi de cât de minunat le exprimi.
    As vrea sa te rog sa verifici emailul celor de la stepbystep pt ca mie îmi dau adresa lor nevalida și nu pot trimite mesajul către ei.
    Cu infinita recunoștință,
    Costea Mioara Mihaela

  6. As vrea sa stiu face se poate cumpara kit-ul.E foarte interesant si cred ca se poate adapta si la clase mai mari unde e mare nevoie de astfel de competențe. Multumesc.

  7. Felicitări pentru proiect și mai ales pentru accesul gratuit la aceste tehnici, metode, materiale, deoarece lucrez la o școală în mediul rural și foarte multe cărți sau alte
    lucruri le achiziționez din banii mei. Aș dori mult să folosesc acest kit de materiale cu elevii clasei a III-a pe care o îndrum în acest an.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *