Azi am avut serbarea de sfîrșit de an la grădinița Sofiei. Nu a fost genul acela de serbare care stresează copiii și face părinții să transpire, cu poezii şi cîntecele rostite printre suspine. Nici după costum de morcov sau dinozaur n-am umblat, la noi a fost simplu: îmbrăcați copila în rochița ei preferată şi veniți să ne distrăm împreună. A fost cu dans şi alergat prin curte, o serbare foarte pe gustul meu şi al lui Ivan, care a fost gîdilat şi complimentat de mai toate gagicile de 4 şi 5 ani de la petrecere.
A trecut fulgerător perioada asta de adaptare la grădi, se împlinesc deja cinci săptămîni din ziua în care Sofia a făcut cunoştință cu micii ei colegi.
Am ales o grădiniță privată (am investigat şi cîteva de stat din zonă, dar nu ne-a plăcut nici una), cu sistem tradițional. Am mers la interviu şi la Waldorf, am discutat la telefon şi pe e-mail cu manageri de grădinițe Montessori, am decis că nu ni se potriveşte nici una nici alta, 100 Explore din Mogoșoaia e prea departe. Nici una dintre grădinițele vizitate (6 la numãr) nu mi-a plăcut 100%. Dacă aş fi ținut cu dinții de lista mea cu criterii de îndeplinit, o ţineam pe Sofia acasă pînă la şcoală. Aşa că am ales grădinița unde copiii mi s-au părut cei mai fericiți. Am închis ochii la meniu şi la prețul mare şi am început grădi!
Am stat cu ea în primele 3 zile: eu pe hol, gata s-o îmbrățişez, ea la grupa ei, curioasă de activități, dar încă nepregătită să rămînă singură. Apoi am lăsat-o de la 9 la 1, pînă după masa de prînz. Dimineața plînge la despărțire cîteva secunde, pînă dispar din raza ei vizuală, apoi ziua decurge bine, se joacă, mănîncă, se implică în activități, aşa îmi povestesc educatoarele şi Sofia.
Am ales o grădiniță fără camere de supraveghere, nu simt nevoia să stau mereu cu ochiul la ce face. O las cu încredere în ea şi în educatoare şi nu mă gîndesc la toate relele din lume. Poate şi de asta a fost adaptarea (mea) destul de lină, fără bocete la gardul grădiniței, fără anxietate de separare din partea mea, şi asta sigur a ajutat-o şi pe ea. Dacă mami mă lasă aici zîmbind sincer, trebuie că aici e un loc fain, nu? 🙂 Am numerele de telefon ale educatoarelor și directoarei, dar nu am sunat decît să anunț că Sofia e bolnavă și nu o duc, altfel le las în pace, eu îmi văd de ale mele și ei de ale lor. Nici ele nu mă sună, nici eu nu mă îngrijorez, ba dimpotrivă, zburd bucuroasă la ale mele (care sînt destule).
Educatoarea de la grupa ei e foarte blîndă şi empatică, tînără, caldă, la curent cu studii şi abordări moderne, nu am auzit vreodată din gura ei N-ai voie, Trebuie să faci asta, idei de pedepse sau laude nejustiifcate. Copiii o urmează firesc, o iubesc, îi sar mereu în brațe. Nu şi Sofia, care din motive neidentificate încă, nu s-a ataşat de ea, dar mai e timp.
Face sport de două ori pe săptămînă, engleză o dată pe săptămînă, colorează, bricolează, dansează, numără, discută despre lucruri, ia decizii, creează. Îi face bine și mă bucur mult pentru ea!
Mîncarea nu e deloc ce trebuie, sînt multe sosuri cam grele, pui din comerț, porc, vită din cea greu de mestecat, șuncă, mult gem cu pîine și lapte îndulcit (de ce să mai pui dulce și în lapte nu pricep și pace). Cînd nu eram încă decisă asupra grădiniței, mi-au promis că vor schimba meniul, am facilitat o negociere cu o firmă catering sănătos pentru copii, din păcate părinții nu vor schimbarea meniului şi nici buget nu prea este, așa că am început deja să caut, din nou, alte variante de grădi, cu mare părere de rău, pentru că sînt foarte mulțumită de toate celelalte aspecte. Alimentația e importantă pentru noi, refuz să cred că nu găsesc în orașul ăsta o grădiniță care să ofere mîncare sănătoasă și în care educatoarele să se poarte frumos. Iar dacă nu găsesc, iau în calcul și varianta de a mă implica personal în deschiderea unei grădinițe pe sufletul nostru. Renunț la toate celelalte proiecte și mă dedic grădiniței 100%. Am discutat cu Sofia varianta de a o trimite cu pachet de acasă, din iulie o să încerc şi varianta cu mic dejun acasă, prînz şi gustare de la Baby Fresh Food, poate totuşi nu vom fi nevoiți să căutăm altceva. Una peste alta, Sofia a slăbit mai bine de un kilogram de cînd merge la grădi și asta pentru mine e un semnal de alarmă. Nu cred că a slăbit exclusiv pe fond nervos, pentru că în afară de cele cîteva secunde tristețe de dimineață, pare ok acolo. Mănîncă bine atunci cînd mîncarea e pe gustul ei, dar sînt zile în care o iau flămîndă, îmi spune că a fost prea gras sosul sau carnea imposibil de mestecat. În fine, se va rezolva şi acest aspect, sper, cei de la grădi sînt dispuşi să ne susțină în găsirea unor variante de compromis.
Nu ştiu dacă şi ce a învățat la grădi, nu o verific la teorie, dar e clar mai volubilă, abordează mai uşor copii în parc, povestește mult din ce face acolo cu colegii ei, parcă e și mai înaltă de cînd merge la grădi! 🙂
Îmi place să o descopăr în comunitate. Refuză şi priveşte de pe margine activitățile care nu îi plac, aşteaptă să termine colegii ei înainte să le propunā ea altceva, împarte cu ceilalți materialele şi jucăriile, are idei foarte faine de joc cu ceilalți. S-a împrietenit cu două fetițe, se joacă împreună, îmi povesteşte mereu despre ele.
Cu îmbolnăvirile nu stăm foarte rău, dar mă aşteptam la mai bine, mai ales cã deşi a fost expusă la interacțiuni cu alți copii zilnic în parc sau la ateliere, Sofia nu prea s-a îmbolnăvit înainte de grădiniță. Pînă la grădi a făcut cîteva viroze uşoare cu ceva muci și febră moderată, nimic grav, la pediatru sunăm de două ori pe an să nu ne uite. De cînd cu grădi, avem aşa:
– 4 zile de grădi
– muci şi roşu în gît, 4 zile acasă
– 9 zile la grădi
– roşu în gît, febră, muci, 11 zile acasă
– 3 zile la grădi
– gît roşu şi muci, 3 zile acasă
Nu mă las, o duc din nou pînă plecăm în vacanță, încă sînt puțini la grupă, prefer să îşi facă imunizarea acum şi să înfrunte toamna cu oarecare rezistență măcar la unii crocobauri.
Deocamdată aici sîntem, cu bune şi cu rele. Ea tot cu mine preferă să stea, şi eu aş mai sta cu ea, dar simt că pe termen lung o ajută aceste cîteva ore de indepedență. Nu mi-a spus niciodată că nu vrea să mergem la grădi, e drept însă că nici eu nu i-am prezentat mersul la grădi drept ceva opțional. Cînd nu s-a simțit bine am stat acasă împreună, dar cînd s-a trezit sănătoasă, laptele şi la drum, fetița la locul cu copii, mama la treburi de mamă!
Sursa foto preview: grădiniță via Shutterstock.com
Nu stiu ce sa zic, chestia asta cu mic dejun acasa, e OK, dar sa manince separat la pranz si gustarea de ceilalti copii… e un soi de viata de mica vedeta, ceilalti pici se vor simti prost.
Oricum din ce scrii mincarea nu prea este potrivita pentru copii, cu porc si pui, macar curcan sa gateasca si fara porc!
Social ii prinde bine, asta este clar. Cu bolile parerea mea este ca esti in „grafic”. 🙂
M-ati omorat cu balivernele voastre cu mancarea.
Da’ voi astia carte ati fost la gradinita , prin ’70-’80-’90…tot asa, la Montessori v-a dat?
Mancati cumva platouri cu hrana Bio de la tata Ceasca de la combinat?
Sau cumva bagati in voi ciorba cu paine inmuiata ca altceva nu era? Ati murit vreunul?
Va zic eu o chestie faina rau: chinuiti-va voi mult si bine cu hrana „bio” (aporpo bio e un mare rahat. Nu mai exista macare Bio in zilele noastre.Pana si vecinii bunica-mii de la tara,inclusiv ea, dau la animale antibiotice cu duiumul si uda platele cu tot felul de pesticide si insecticide ca sa nu mai stea sa isi chinuie spatele sa rupa buruieni sau sa le mai moara puii de ganina), ca apoi la vreo 15-16 ani copilul sa invete la liceu sa fumeze si sa chiuleasca de la ore sa manance la McDonalds si KFC cu colegii. Si cand or simti in plamani fumul libertatii si gustul „Americii”, se duce dracu tot ce ati cladit voi in toti anii astia cu j de milioane date pe gradinite si mancare 100% bio.
Mai bine implicati-va, sa faca copilul un sport si lasati-l sa manance de toate, in cantitati moderate.Oferiti-i o educatie. Ocupati-va de el sa creasca sanatos psihic, sa nu o ia pe aratura cand o intra in tot felul de anturaje mai tarziu si sa isi tina capul pe umeri.Invatati-i sa fie respectuosi.Sa stie sa se poarte in societate.
Carne zilnic? Pe vremuri era un LUX! Carnea e proteina. Proteina ajuta copilul sa isi dezvolte musculatura. Negresa? Negresa contine ciocolata si zahar, care il ajuta sa aiba energie. Energie care trebuie consumata prin sport. SPORT! as scrie si mai mare dar nu am cum.
Viata sanatoasa 100% nu mai exista. Au apus vremurile. Cel putin in Romania, dupa faza cu Cernobilul, adio aer curat si neplouat.
Ziceti mersi ca aveti ce sa puneti copilului pe masa si ca nu le da pomana porcului si toba la gradinita. Inainte se calca lumea la coada pentru carne , si acu’ are hormoni nene. Aia din Africa ar ucide sa manance copii lor negresa si friptura cu sos acasa, d’apoi la gradinita.Hai sa ii dam sa manance papadie.Adica rucola. Aia e exclusiv udata de ploaie.
…si de cainii care trec prin zona…
Deci e bio,zic eu.
uite eu de exemplu inca nu am murit, dar am avut probleme cu greutatea toata viata adulta din cauza obiceiurilor alimentare proaste pe care le am inca din adolescenta.
Asta e singurul criteriu valid, moartea? Adica daca inca nu ai murit inseamna ca totul e ok?
Poate nu am precizat bine. In adolescenta faceai miscare?
Si eu in adolesccenta am avut probleme cu greutatea. Nu mari, dar am avut.
Verisoara mea era obeza.
Dar amandoua am luat taurul de coarne si ne-am pus pe slabit.
A manca normal, cate putin din toate, nu inseamna obicei alimentar prost.
Una e sa indopi copilul cu cremvursti si fast food, mezeluri grele, prajeli, etc. toata ziua (uite, eu cremvurstii ii evit, de exemplu, pentru ca ei sunt chiar periculosi). Dar daca ii dai pui cu sos la cuptor, sau niste prajitura facuta in bucataria proprie chiar nu este ceva nesanatos!
Sunt niste chestii cu mancarea duse la extrem Aia ma deranjeaza pe mine.
Parintii au posibilitatea de a schimba ceva din copilaria lor. Dar sa nu duca la extrem toata mascarada asta cu hrana bio.
Aia e de fapt ce ma deranjeaza pe mine.
Si sa iti dau un exemplu. Am niste vecini care au un copil gras.Are 14 ani. Si toata ziua ii aud cum se vaita ca au copilul gras.Dar nu il vad sa faca miscare. Copilul ala nu merge la orele de sport ca il scuza maica-sa ca oboseste saracutul. Dar rupe counter strike in doua.e coleg cu fratele meu, care are tot 14 ani. Si fratele meu mananca si cartofi prajiti, mananca si salate, mananca si ciorba de casa, mananca si prajitura, mananca si sanatos. Dar face miscare. Rupe maidanul la fotbal, merge la sport, merge la basket cu baietii, se plimba cu rolelel, cu bicicelta,etc.Dar are o greutate normala. Ba chiar nitele tentative de patratele pe abdomen..:D
Pai?
Fratele tau nu va putea sustine aceeasi intensitate a miscarii toata viata, pt ca nu va mai avea fizic timp si nici motivatie.
Insa obiceiurile alimentare pe care si le formeaza acum le va avea toata viata.
Este deci evident ca la un moment dat va avea probleme cu greutatea sau tensiunea sau altele daca obiceiurile sunt proaste.
Sa tii diete este nesanatos si ineficient pe termen lung. Sa mananci cartofi prajiti este nesanatos. Astea se numesc „obiceiuri alimentare proaste”, nu altceva. Mancarea nesanatoasa o evacueaza incet incet din dieta pe cea sanatoasa, pt ca e mai gustoasa si mai comod de procurat sau de preparat. Deci nu exista echilibru gen mananc azi ceafa cu cartofi prajiti si maine salata de nu stiu care cu muguri de pin – hai sa fim realisti, nimeni nu mamanca asa, e ori sanatos ori nesanatos.
Cat suntem tineri corpul ne iarta multe greseli, dar intotdeauna vine un moment cand treburile crapa undeva.
Ce-ai vrut sa zici cu „Deci nu exista echilibru gen mananc azi ceafa cu cartofi prajiti si maine salata de nu stiu care cu muguri de pin – hai sa fim realisti, nimeni nu mamanca asa”? Ca eu fix asa mananc: intr-o zi am chef de ceva ce e considerat sanatos, alta zi de ceva considerat mai putin sanatos, alta zi de ceva considerat nesanatos si tot asa…
Cred ca ce incearca omul sa zica e ca cei care maninca azi junk miine salata au un stil de viata nesanatos, nu echilibrat. A avea un stil de viata sanatos presupune, cred eu, sa maninci de regula sanatos, exceptiile sa fie putine.
Dacă ești conștientă de această sincopa alimentară în care te complaci de ce nu încerci să renunți la obiceiurile alimentare rele, dăunătoare și să te hrănești echilibrat?
Ah, OK, am inteles acum.
Cristian, pentru ca imi plac lucrurile pe care le mananc – au un gust care imi place si ma bucur de el.
Uite, puteai sa scrii doar asta, fara primul comentariu 🙂
Era mai elegant
ha ha,insa papadia nu e rucola si vicerversa.
Prea multe like-uri are comentariul asta…
Lumea e alta! In timp ce blogurile de mame romance sunt axate pe mancare alte mame lupta cu toata energia spre altceva.http://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/poshness-test-is-the-new-glass-ceiling-lack-of-wealthy-background-denies-workingclass-people-top-jobs-says-research-10319541.html
Asta e cruda realitate! Un million de ani intre stiluri de parenting!f trist.
Faina experienta voastra cu gradi, sper sa fie la fel si la noi, mai ales la partea cu mucii: din cei usori 🙂 Dar nu pot sa nu remarc incapatanarea ta pentru un anume tip de alimentatie, destul de drastic pt zilele noastre. Nu ca nu ar fi bun tipul pe care il vrei tu, dar la cum este piata in ziua de azi, este aproape imposibil. Si perfectiunea, imi pare rau sa ti-o zic, dar nu exista. Viata e plina de compromisuri, ideea e sa iti para bine de ceeai ce ai. Mie sincer nu mi se pare atat de importanta alimentatia (nu dati cu pietre, n-am terminat ideea) cat miscarea si accentul pus pe „din toate”. Nu de alta, dar putini copii sunt invatati in ziua de azi sa se miste (stau cativa la noi in scara pe o singura tableta, vreo 6-7 copii, cu orele!!!). Si apoi, gandeste-te ca intr-o zi va merge singura la cineva acasa si va manca…carnat prajit sa zicem. Si nefiind invatata cu asa ceva va face o criza de ficat. Eu zic ca intotdeauna calea de mijloc este cea mai buna. Nici prohibitie dar nici abuz.
Mincare nepotrivita in fiecare zi nu e moderatie, e mult prea mult (in opinia mea).
Si eu sunt adepta alimentatiei sanatoase la copii si incerc sa tin cu dintii de ea. Am citit destul pe tema asta, zic eu, din surse de prima mana, insa nu inteleg ce e in neregula cu puiul si porcul la copii peste 3 ani. Sigur, sunt din comert, dar nu e ca si cum avem toti crescatorii acasa sau acces la produse bio, si eu le iau tot de pe raftul hipermarketului sau macelariei. Si apoi, fiind in colectivitate, cred ca e destul de greu (si foarte arzator la buzunar pentru parinti) sa procure carne de prima mana (ma refer aici la pui nestresati, porci care alearga liber, vacute care pasc pe pasuni verzi). Apoi cred ca nu se pune problema de cantitati mari: de regula copiii primesc cam de 3x pe saptamana, 50 de gr/portie. Ce inseamna „sosuri cam grele”? In rest suna bine si va fi din ce in ce mai bine. Si eu am observat salturi majore in abilitatile sociale odata cu gradinita, practic copilul meu s-a dezghetat ca dupa o iarna lunga. Plus, dimineata daca nu suntem pe faza isi ascunde masinute prin buzunare sa le foloseasca in negocieri dure cu copiii de la grupa (implineste 4 ani saptamana viitoare).
Salut,
Ce ai citit pe tema asta (alimentatie sanatoasa)?
DIANA,
Nu discutam de bio versus nebio, ci de hrana procurata din magazinele obisnuite sau o macelarie de familie, in care avem incredere.
Legat de porc, ca aici e marea buba, este o carne foarte grea, greu de digerat. In plus te rog sa te gandesti calm, obiectiv ce anume maninca domnul porc si in ce conditii creste el. Domnul porc poate sa alerge si sa zburde dupa pofta inimii, insa consuma lacom tot soiul de chestii dubioase. Dar daca voi consumati carne de porc destul de des in familie, normal ca te vei intreba: „ce-i rau in asta?”. Insa nu este in regula pentru un copil de 4 ani sa ii dai porc.
Carnea de pui nu se compara cu cea de curcan, gateste 1/2 gratar usor de pui si apoi 1/2 din curcan, o sa vezi diferenta, la gust, la asperitatea carnii si la consistenta. De aceea este de preferat sa ii dai celui mic curcan si nu pui, pe cat posibil.
Sfatul meu este ca macar o data pe saptamana sa ii dai peste usor, (nu somn) la cuptor.
La scoala am invatat ca porcii (si aici vorbesc de crescatorii) mananca furaje, mai ales porumb (suna cunoscut daca ne gandim si la pasaret, nu?). Ideea stereotipa despre porc este ca e animal murdar, care mananca in troaca si care miroase urat sau cel putin asta e imaginea cu care am ramas de la bunici. Acuma si gaina si puiul pot sa traiasca in aceleasi conditii si sa miroasa la fel de urat daca nu le cureti in cotet. La fel si cu pestele in crescatorie: cam dubios, se imbolnaveste daca nu ai grija. Asadar, putem sa stam linistiti ca orice animal biped sau patruped, neingrijit, hranit prost si crescut in conditii mizere poate pune probleme de sanatate celui care-l consuma.
Legat de consumul de porc in familie, exista o chestie pe care o uitam in goana dupa alimentatia ideala: exista o bucatarie traditionala a fiecarei culturi, in care predomina anumite ingrediente. La noi porcul e la rang inalt, iar in tarile din jur (daca ne uitam la tarile fostului imperiu austro-ungar) e tot acolo. E firesc lucrul asta, nu e nicio anomalie si ni-l putem asuma, la fel cum altora le place sa manance orez/taitei (carbohidrati), foarte multe condimente (pot da probleme digestive/pancreatice), altii mananca mult peste (mercur), altii pui (hormoni), altii mananca iahnie de fasole cu carnati la micul dejun si budinci grele, altii mananca cantitati obscene de branza, carne si sosuri complicate iar ultimii le sting pe toate cu multa carne de oaie si vin. Lucrurile astea fac parte din mostenirea gastronomica a unei culturi, in loc sa fugim de ele ca dracu de tamaie, trebuie sa stim doar sa le echilibram/moderam. Evident si copiii din cultura respectiva vor manca asemanator, insa ideal ar fi sa fie adaptat varstei lor. Nu o sa-i trantesc in fata o bucata de porc baltind in grasime insa nu e nimic in neregula sa ii dai o bucatica de carne de porc slaba, gatita corect, cu sos sau salata/garnitura. Nu am vazut nici in ghidurile Organizatiei Mondiale a Sanatatii, nici in recomandarile asociatiilor de pediatrie recomandari impotriva carnii de porc. Ba chiar sunt studii serioase pe copii diversificati cu porc/vita si unele voci ale pediatrilor carcotasi care sugereaza ca e mai sigur sa dai o bucatica de carne porc slaba din sursa sigura decat de pui injectat cu apa si hormoni de pe galantar. Uitati-va pe ghidurile internationale, inca de la diversificare (vorbim de un copil de 6 luni), se vorbeste de: porc, pui, curcan, vita sau oaie/miel. Nu sunt trecute restrictii privind tipul de carne, exista recomandari privind cantitatile (carnea in genere e grea si pune probleme renale in canitati mari la copii).
Legat de pui versus curcan: aici optiunile depind in mare de bugetul parintelui: difera nutritional (puiul are mai multa grasime, colesterol total si continut de fier mai mic) insa nu atat de mult incat sa merite o discutie ampla. Un copil sanatos nu pateste nimic daca mananca pui in loc de curcan sau curcan in loc de pui ori daca la gradi primeste pui si acasa primeste curcan.
Iar daca in privinta surselor de proteina animala lucrurile nu sunt clare si putem continua discutia mult si bine, in ce priveste zaharul lucrurile sunt mult mai clare: clar nu! sau daca da, in moderatie (max. echivalentul a 3-4 lingurite/zi).
@Diana
„La scoala am invatat ca porcii (si aici vorbesc de crescatorii) mananca furaje, mai ales porumb.”
asta teoretic. in practica porcii mananca concentrate, despre care doar aia care le fac stiu ce pun in ele.
uneori porcii sunt hraniti si cu carne de pasare moarta, cauta pe internet in stiri daca nu ma crezi.
asta e de fapt problema, ca nu stii cu ce a fost hranit porcul pe care il cumperi, nu ca porcul „este un animal murdar”, asta e o prostie.
la fel si la pui, se zice ca sunt indopati cu hormoni de crestere si cu antibiotice. nu stiu daca o fi adevarat sau e doar legenda urbana faptul ca se aud cazuri de fete de 8 ani cu menstra si sani dezvoltati din pricina hormonilor din carnea de pui.
cheia discutiei este deci ca nu stim cu ce sunt hranite de fapt animalele a caror carne o cumparam; si nici nu stim de unde provine carnea asta, eu de exemplu am observat ca ficatul de pui Gruia pe care il mai cumpar din cand in cand e facut in Brazilia. cine stie cu ce or fi hraniti puii in Brazilia.
@ Robo
De acord cu tine, habar n-avem, de fapt, cu ce sunt hranite animalele pe care le mancam, insa nu e doar porcul in cauza. Da, sunt si cazuri de canibalism intre porci infometati asa ca nu ma mira faptul ca mananca pasari moarte.Problema e ca se dau concentrate si antibiotice si la porci, pui, pesti, practic la mai toate animalele crescute in ferme sau crescatorii mari. Si la fel si legumele pe care le achizitionam sunt stropite cu nu stim ce, in iaurt se adauga lapte praf, vacile sunt si ele stresate. Practic nu poti pune mana pe nimic din comert despre care sa stii ca e absolut sigur si sa iti si permiti (eu nu pot cumpara pui veseli, legume bio sau mai stiu eu ce zilnic). Si daca dam recomandari nutritionale pe aceasta baza, eu zic sa scoatem si puiul, porcul, vaca, vitelul, oaia, legumele, fructele si cerealele din alimentatie. Nu vad de ce e porcul un caz special in acest peisaj.
Cat despre pubertate precoce, aici iar sunt teorii si controverse. Unii spun ca pubertatea precoce (si din ce in ce mai timpurie) poate fi consecinta directa a cresterii calitatii vietii si nutritiei in genere (partial explicabil si cu cresterea IQ-ului de la o generatie la alta care nu stiu cat se datoreaza proteinei si B-urilor din carne sau mediului mai stimulativ pentru copii). O fi asa sau nu, nu stiu, trebuie niste studii longitudinale, pe populatii mari si bine controlate pentru a putea stabili lucrurile astea.
Pai nici la Adunatii Copaceni nu stii cu ce sunt hraniti…
în uniunea europeană este interzisă folosirea hormonilor de creştere, a antibioticelor şi a făinurilor animale în creşterea industrială a păsărilor – şi a celorlalte animale. implicit şi în românia, de când am aderat la uniune.
A, deci asa? E interzisa prin lege?! Doamne, ce m-am linistit!
Si Mec-ul vinde burgeri din puisori sanatosi si veseli! Pe cuvant!
bâză pot să fac şi eu, dacă te-ajută. vorbeam strict despre cadrul legislativ, nu despre impunerea lui. că aşa la fel de bine ţaţa leana îşi dă puii cu DDT că au purici. şi pe urmă îi taie şi-i dă la neamuri, că-s crescuţi la ţară.
De fapt, hormonii de crestere sunt interzisi in cresterea puilor de prin 1996. Sigur, la un moment dat s-au folosit, iar unii producatori folosesc acest istoric in interesul lor. A inceput totul prin a mentiona cu scris mare, pe ambalaj, ca nu sunt folositi hormoni. Autoritatile s-au sesizat, fiindca aceasta precizare sugera ca ceilalti producatori ar folosi, asadar acum este ok sa mentionezi asta, dar e obligatoriu si sa precizezi ca nu ii folosesti conform legislatiei in vigoare Cunosc persoane ce lucreaza in ferme, cunosc medici veterinari , toti mi-au confirmat ca nimeni nu mai risca cu acesti hormoni. E situatia asemanatoare cu cea in care reclama la un anumit ulei de floarea soarelui urla ca este ulei fara colesterol. Ca si cum toate celelalte uleiuri vegetale ar avea colesterol. Antibiotice se folosesc, dar daca se respecta timpul de asteptare ar trebui sa fie in regula. Un pui din comert este de zeci de ori mai sanatos decat un pui luat de la persoane pe care nu le cunosti personal extrem de bine. Nu intru in detalii, dar stiu persoane la tara ce dau antibiotic cu kg la pui, pe post de vitamina, nu o fac din rautate ci din prostie si nestiinta. Se duce veste in sat ca puii vecinului, slabi si vai de capul lor, s-au pus pe picioare cu un medicament din farmacie, si toti se imbulzesc sa il ia si sa il administreze, preventiv. Fara indicatii, fara a respecta doze. Acelasi lucru este valabil si pentru fructe si legume tratate total aiurea, uneori cu substante demult interzise ( regent este un exemplu, la tara s-au facut stocuri cand a inceput zvonul ca se retrage de la comercializare). Asadar, atentie maxima la surse, nu orice batranica simpatica face lucruri ca a carte. Ideale sunt fermele mici, autorizate, ce cresc animale cat mai sanatos, dar uneori este greu sa prinzi produse de la acestia.
Cat despre porc, si eu m-am ferit ca de dracu in alimentatia copilului. Spre surprinderea mea, am dat peste studii care sugerau ca este o carne mult mai curata decat cea de pui si chiar recomandata. Pur si simplu asa a reiesit din analizele de laborator. Sigur, nu ma refer la slanina si sorici.
Da, am citit si eu un articol care spune ca de fapt la vaci se folosesc hormoni de crestere, nu la pui. Ceea ce arata cat de putine stim despre ce mancam.
Referitor la produsele de „tara”, am aceeasi parere ca si tine.
Faza cu hormonii dati la pui si cu sanii mariti la fete poate fi cat se poate de reala.
Am vazut o stire acum cativa ani in care era vorba despre o ferma de pui din sudul Frantei (o sa ma incapatanez sa o caut), si barbatilor din zona respectiva (care bineinteles se alimentau cu pui de la respectiva ferma) le-au crescut sanii si au avut dereglari hormonale.
Deci nu e de gluma.
chiar te rog, să ne dai şi nouă. o sursă credibilă, desigur.
şi da, deea, exact asta voiam şi eu să spun, cu uleiul fără colesterol. te doare mintea, pe bune. 😀
În Brazilia găinilor li se dau frunze de canabis și coca aduse din Columbia :))))
Jesus, de ce crezi că le-ar da altceva decât aceleași ”concentrate” ca în toate crescătoriile lumii?
din pricina unor reglementari diferite in materie de crestere a pasarilor, de exemplu?
nu zic ca e asa, dar exemplul era menit sa arate ca nu stim decat foarte putine despre ce mancam.
În Brazilia culturile modificate genetic sunt predominante – cam asta mănâncă puii acolo
toate culturile sunt modificate genetic. toate. de la primul om care a pus deoparte o sămânţă de roşie mai dulce decât celelate sau a tras în ţarc un strămoş cu picioare mai scurte al oii de azi. deci din zorii agriculturii.
haide ca e mai complicat decat atat, desi i-adevarat ca modificarea genetica este tot o forma de selectie artificiala, care intr-adevar e practicata de cand a aparut agricultura.
acum se injecteaza ADN strain de planta, al diferitelor bacterii de exemplu, deci nu e chiar la fel cu un pom altoit.
problema nu este ca OMG-urile sunt rele sau bune, ci ca nimeni nu stie cum sunt de fapt (deocamdata)
http://www.sciencefriction.ro/2015/06/15/seminte-modificate-genetic-avem/
îhî. deci să mai vedem, să mai studiem. să nu sărim nici în sus, dar nici în jos 🙂
Nu prea e asa cum spui. Din cate stiu eu, carnea SLABA de porc este o sursa f buna de proteine, fier si zinc usor asimilabile de organism si contine cea mai mare concentratie de vitamina B1 dintre toate carnurile. Vorbim doar de carne slaba nu de preparate. Hai sa nu mai fugim atat de carnea de porc si sa ne oripilam repede cum auzim cuvantul asta.
stau si ma intreb cum asiaticii care maninca porc la greu sint si sanatoria si mintosi?
Al meu nu prea mananca carne. Putin spre deloc. Am auzit atatea variante cum ca e musai sa manance!!! Dar o scuipa de fiecare data. Si totusi analizele sunt OK, fierul si greutatea sunt OK. Apoi, legat de slabit, e normal sa slabeasca sau sa stagneze la greutate avand in vedere ca se misca si se joaca mai mult. Si noi slabim la schimbarea locului de munca :))) de un alt tip de stres. Dar si copiii sunt la fel. Cine zice ca ei tre sa mearga doar in sus mereu?
Daca simte si el ca mine ca are gust de „animal mort”, e putin probabil ca in viata sa isi schimbe gusturile.
Ai mei m-au obligat toata copilaria sa consum carne si, desi nu ma consider deloc vegetariana, ci pur si simplu nu imi place gustul carnii, asa fericita am fost cand nu a trebuit sa mai dau explicatii despre ce si de ce mananc sau nu mananc (cand altii mor dupa gustul de carne, eu arunc cu sare si condimente pana practic nu o mai simt, asta daca sunt nevoita sa o consum).
Dar banuiesc ca totul tine de moderatie.
Indiferent de aliment, trebuie consumat cu masura incat sa beneficieze de o plaja cat mai larga de nutrienti. Si da, ar fi de preferat sa stii cu ce a fost hranit animalul, stropita planta, desi rar e posibil.
Tu compari porcul asiatic, sanatos si foarte inteligent cu cel european?
Am glumit!
Asia ca si continent este destul de intins ca suprafata si populat cu zeci de natii si religii. Axioma: musulmanii nu maninca porc!
Asiaticii, nu maninca porc la greu, e o legenda asta, poate in China & Vietnam, unde sunt combinate de crestere a porcilor. In caldura aceea daca maninci prea multa carne, ti se face rau instantaneu. Legumele sunt baza, in special orezul, amestecate cu multe mirodenii iuti.
Stiati ca porcii sunt atat de lacomi si pofticiosi incat mananca orice, inclusiv tumori?
Chiar nu stiam ca porcii mananca tumori. Mă întreb de unde naiba li se aduc tumori la masă ?? E de cercetat…
Iubitorii de carne de porc sa NU acceseze aceste link-uri:
http://nick-teodorescu.eu/de-ce-nu-voi-mai-manca-niciodata-carne-de-porc/
http://viataverdeviu.ro/cateva-motive-serioase-pentru-a-renunta-la-carnea-de-porc/
https://www.youtube.com/watch?v=0bGnOtGrqgo
aceste linkuri sunt jenant de stupide. (filmul nu l-am vazut)
rezum eu, ca sa nu mai pierdeti timpul:
„nu mancati porc pentru ca este un animal murdar, cah, si are viermi.”
„nu degeaba e interzis la musulmani si evrei! macar aici au avut dreptate!”
Robo,
Ca gazda, ar trebui sa nu-ti insulti niciodata oaspetii, asa ar fi decent din partea ta, iar daca ai o parere, o poti exprima doar in numele tau, nu si in al altora. Lasa-i pe ceilalti sa isi creeze propria parere, nu cred ca esti in masura sa recomanzi tuturor sa nu-si mai piarda timpul cu link-urile postate de mine. O zi buna!
imi pare rau ca te-ai simtit jignita, eu nu te-am jignit in mod direct si nu e vina mea ca o iei personal – parerea mea este legata de acele linkuri, nu de tine.
sincer, ma asteptam ca in linkurile alea sa scrie macar niste chestii nedemonstrabile, cum ar fi ca de la porc faci cancer.
dar cand acolo scrie ca porcul este murdar si ca poate avea multe feluri de viermi, concluzia e ca sunt niste stupizenii, din 2 motive foarte simple:
1. nu se prezinta situatia si la alte carnuri, sa stii ca si vaca poate avea viermi.
2. milioane de oameni au mancat pana acum milioane de porci, de mii de ani, deci daca porcul chiar este un pericol, oamenii n-ar mai fi mancat porci, ca nimeni nu e prost sa se aleaga cu viermi
altfel, si sa traversezi strada este periculos, sunt multi oameni care au murit traversand strada.
Nu, cand rezomanzi tuturor sa nu urmareasca link-urile „jenant de stupide” „ca sa nu mai piarda timpul”, cu atat mai mult cu cat nu ai vazut totul (filmuletul), chiar jignesti. Link-urile acelea fac trimitere la alte link-uri care dovedesc ceva. Foarte bine, poti concluziona, dar fara a arunca in derizoriu cele scrise de mine si mai ales fara a te erija in formator de opinie („nu mai pierdeti timpul cu stupizeniile de link-uri”).
In privinta carnii de porc (caci despre asta se discuta mai sus, nu despre cea de vita sau alt tip), de fapt in privinta oricarei proteine animale, exista studii cat se poate de serioase, independente si pe termen foarte lung care dovedesc ceea ce medicina alopata inca nu recunoaste: ca aceasta hraneste cancerul.
Mii de ani oamenii au mancat in general vegetale, carnea fiind apanajul bogatilor, iar de cand industria carnii a explodat, rezultatul s-a vazut aproape imediat: in cateva zeci de ani, populatia Americii a devenit o masa diforma de carnuri si grasimi, cu niste mamuti pe 2 picioare care au ajuns propriii prizonieri in carcasele acelea imense si hidoase. Iar asta a adus cu sine lantul vicios din care chiar nu mai pot iesi: din cauza grasimilor, au intrat in depresii, ca sa scape de ele se indoapa cu medicamente psihotrope, acestea aduc cu sine efecte secundare pentru care iau alte medicamente, apoi iar mananca enorm sa scape de durerea sufleteasca (depresia) ce nu trece niciodata cu pastile, si asa mai departe.
Industria alimentara, cea farmaceutica, cea medicala (in afara tratamentelor alopate impotriva cancerelor care costa imens, printre altele, sunt la moda acum taierile de stomac in loc sa „tai” gandirea defecta), cea a substantelor si aparatelor de slabit fac averi imense doar pentru ca un popor care dovedeste pe zi ce trece un iq din ce in ce mai mic nu-si poate stapani poftele si nu poate evolua mai sus de niste mese pantagruelice devenite singur scop al vietii.
Pe de alta parte, daca vorbim de partea etica, atingem un punct sensibil si dureros: exploatarea animalelor in conditii inumane si dezgustatoare pentru ca omul sa-si satisfaca niste placeri culinare (nu nevoi!!!) fara a-i pasa de ce ravagii lasa in urma.
Subiectul e vast si nu poate fi rezumat in cateva fraze, insa cred ca pot avea o oarecare doza de obiectivitate atata vreme cat am fost si carnivora (mancam rar carne, dar mancam), iar acum pot gandi si din postura de necarnivor.
Nici eu nu voiam sa admit anumite lucruri, si eu sustineam galagios ca proteina animala e vitala pentru organism (doar asa ni se spala creierele pe toate caile, nu?), pana cand niste conjuncturi m-au facut sa citesc ce era de citit.
Nu doresc sa-ti impun punctul meu de vedere, eu doar am scris ca orice carne (inclusiv cea de porc) este o otrava pentru corpul uman si este hrana cancerelor. Nu eu am demonstrat asta, ci medici din lumea intreaga.
Windi, amesteci lucrurile.
nu este intentia mea sa intru intr-o dezbatere despre consumul de carne, nu am nici competenta si nici rabdare si nu am o opinie clara in acest moment.
eu am scris strict despre acele linkuri, in care se spune pe larg doar ca porcul este murdar si are multi paraziti.
eu si toata familia mea mancam porc de cand ne stim, exact la fel ca majoritatea romanilor.
si culmea, nu ni s-a intamplat sa luam niciodata un parazit de la porc, si nici nu stiu pe nimeni caruia i s-a intamplat asta, deci argumentul asta e cu siguranta o petarda – atat timp cat carnea este controlata sanitar-veterinar, nu are ce sa se intample;
daca de la consumul de carne de porc sau carne in general faci cancer pe termen lung nu stiu, dar inca o data, in acele linkuri de-abia se pomeneste intr-un singur paragraf despre asta, cu argumentul ca porcul digera hrana mai putin decat vaca, ceea ce mie mi se pare o chestie complet irelevanta.
hai sa separam lucrurile: linkurile alea sunt manipulatoare, ilogice si pline de sferturi de adevar.
discutia despre renuntarea la carne este altceva si este peste puterile si disponibilitatile mele in acest moment, deci nici nu contrazic si nici nu sustin ce scrii pe tema asta.
Cristian, in China se mananca carne la greu! E adevarat ca mananca foarte multe fructe si legume (care reprezinta partea feminina, moale) dar greu, foarte greu gasesti sa mananci fara carne (care reprezinta partea masculina, impreuna cu condimentele). Si daca nu e carne in mancare atunci a fost preparata cu ceva grasime animala sau cu mult ulei.
Am scris de China si Vietnam, nu ai citit?
Oricum discutia se invirte in jurul cozii de purcel 🙂
Intre subiect si predicat nu se pune virgula! AGRAMATILOR!!!
Pt ca nu mananca deloc carne la greu. Ci orez, soia, legume si alte prostii din astea.
Fact: chiar si partile considerate slabe din porc tot au colesterol.
Sper ca sa nu se considere directionare de trafic catre alt blog, dar articolele lui Cristi Margarit mie mi se par explicite pentru cine vrea sa inteleaga.
Despre cat de rau e porcul: http://www.cristianmargarit.ro/2009/10/dieta/carnea-de-porc-e-sanatoasa
Iar despre gratar aici: http://www.cristianmargarit.ro/2008/11/sanatate/gratarul
Si nu, nu mi se pare exagerat sa incerci sa iti inveti copilul de foarte devreme cu o alimentatie foarte sanatoasa, ba dimpotriva, daca nu invata de mic, cu atat mai greu ii va fi mai tarziu. Admir parintii care reusesc sa tina dieta copilului ata de bine sub control. Si a mea tot la cresa si-a pervertit partial obiceiurile alimentare, dar nici noi nu suntem ca la carte cu alimentatia si mi se pare ipocrizie din partea mea sa ii cer copilului sa faca ceva ce eu nu sunt in stare sa fac, adica sa mananc 100% din timp atat de strict.
Nici daca s-ar goli brusc internetul si n-ar mai exista nici o sursa, n-as baga in seama opiniile acestui „nutritionist” fara studii si competente (un fel de impostor modern). Bine, exista unii si cu studii (Tivadar, Mencinicopschi, Bilic), care cam tot pe acolo se invart, in acelasi cerc cu acest domn. Ideea e ca in Romania NU gasesti informatii de calitate, ci numai ale oamenilor vanduti unei industrii sau alta. Cauta informatii adevarate pe site-uri straine, in studiile medicale reale, in cercetari independente etc.
De fapt, exista o carte–mamut care acopera toate intrebarile: Studiul China.
Dar cartea aceasta are, pe de alta parte, dovezi care demoleaza cam toate comentariile de pe aici.
Aoleu, nu studiu China. Of Doamne, aia cred ca e una dintre cele mai mari inselatorii ale lumii moderne.
Cuvantul e mult, mul, mult prea dur si absolut nemeritat pentru un studiu cu adevarat REAL si COMPETENT.
Este cel mai mare studiu despre nutritie realizat vreodata in lume, iar marturiile celor care s-au vindecat de cancere sau ale celor care au adoptat dieta cat mai aproape de natura si fara carne si care se simt exceptional, nu pot fi anulate cu defaimari de pe net ale industriei medicale si farmaceutice.
De ce spui ca este inselatorie?
Sint multe articole pe net despre asta…
Nu vreau articole de pe net, ti-am spus, sunt ale industriei care lupta cu toate fortele sale murdare sa anuleze cel mai bun lucru pe care-l poate face finta umana pentru sanatatea sa, vreau parereata, ai scris ca e inselatorie.
De ce e inselatorie?
Scuze pentru toate greselile, am tastat in mare viteza.
Scuze pentru greselile de tastare, am scris in mare graba. Te rog, lasa acest comentariu, imi este jena de ele -)
Studiu China a fost demult pus in categoria „hoax”. Nu are sens sa insistam pe subiect, s-a dovedit la vremea respectiva ca nu are nimic real, ca mute, foarte multe alte subiecte de acest gen.
Mi se pare nedrept sa pui in aceeasi galeata pe acest Cristi Margarit cu dr. Simona Tivadar. Din cate stiu eu , primul nu are facultatea de medicina, a doua este un medic foarte bun, nu doar ca nutritionist. Menci este un tip simpatic si inteligent, doar ca este prezentat uneori, in mod eronat, ca medic. Este doctor, intr-adevar, dar nu medic. Cunostintele sale intr-ale biologiei si alimentatiei se opresc in punctul in care intervine medicina, modul in care corpul uman se poate apara, poate elimina, metaboliza, asimila anumite substante. Cat despre Mihaela Bilic, are statutul asta de „medicul vedetelor”, dar i materie de nutritie uneori zice bine.
Deea, ca sa spui ca STUDIUL CHINA a fost pus in categora „hoax”, ma face sa cred ca ai niste interese, pe undeva. Ori vorbeste industria prin tine, numai tu stii de ce, ori pur si simplu arunci gratuit cu noroi in munca a zeci de mii de oameni care au demonstrat negru pe alb: proteina animala hraneste cancerul!
Nu doresc sa convertesc pe nimeni si nici sa-l fac sa creada in aceasta carte, insa e cert ca marea industrie NU doreste ca omul sa devina liber si sanatos. Si de ce ar vrea, ma rog, cand un tratament „clasic” de cancer costa sute de mii de dolari, iar unul natural, care vindeca prin puterea a ceea ce mancam sau NU mai mancam, de sute de ori mai putin (si fara sa faca pagubele cumplite pe care le fac citostaticele si radioterapia). Sa nu mai vorbim de faptul ca citostaticele omoara si ceea ce e sanatos, prelungind de fapt chinul si agonia unui om, urmand ca in cativa ani, cel mult, cancerul sa recidiveze. Asta se intampla din cauza faptului ca medicina alopata nu ajunge niciodata la cauza bolii, sa o repare, ci merge doar la efecte. Pe moment, poate carpi boala, dar nu pentru mult timp. Ca sa vindeci ceva, trebuie sa stii ce a cauzat asta, ori medicina alopata NU iti raspunde niciodata. Si atunci ma intreb, cum poti tu bombarda cu otrava un corp intreg si complex, cand nu-i poti da nici macar raspuns pacientului la intrebarea „ce este cancerul si din ce cauza apare el”?
STUDIUL CHINA iti raspunde la toate aceste intrebari si o face atat de firesc si lejer incat la sfarsit iti spui: doamne, chiar sta in puterea mea sa ma vindec si apoi sa previn pentru totdeauna!
Studiul China, Terapia Gerson si alte protocoale bazate pe Hrana Vie (si nu numai, pentru ca e vorba de un intreg sistem de gandire si comportament care trebuie schimbat la 180 grade) sunt cele mai mari sperante pentru bolile de cancer, diabet si multe altele declarate incurabile de catre mareata medicina alopata (care nu exista decat de putin timp). Sutele de mii de cazuri vindecate in lume sunt cea mai buna marturie, chit ca marea industrie medicala si farmaceutica incearca pe toate caile sa discrediteze oamenii, rezultatele si medicii adevarati care au avut curajul sa vorbeasca si sa vindece datorita eliminarii hranei cancerului: proteina animala.
Mie STUDIUL CHINA mi-a schimbat viata si a fost un ultim imbold de care mai aveam nevoie ca sa devin vegana pentru totdeauna. De cand sunt pe hrana vegana combinata cu hrana vie, n-am fost niciodata mai bine, mai plina de energie si pofta de viata. Fara pic de carne, cafea, zahar, faina alba, carbogazoase si alte nenorociri industriale, fac zilnic munca intelectuala, dar si merg pe jos sau cu bicicleta in jur de 15-20 km. Hrana Vie mi-a daruit o energie fantastica, uneori parca simt ca am aripi.
Pentru cine e cu adevarat interesat de viata sanatoasa si doreste sa fie mai mult decat un creier spalat de BigPharma, ii recomand urmatorul filmulet (desigur, sunt multe, dar acesta este un inceput):
Furculite si cutite
http://www.filmedocumentare.com/furculita-si-cutitul-cat-de-rau-mancam/
Avem si noi in Romania un medic care vorbeste exact ce trebuie despre cancer, cu mare curaj, este vorba de Dr. Calin Marginean. Acesta este, din punctul meu de vedere, un medic adevarat, nu pseudospecialistii amintiti de mine mai sus!
https://www.youtube.com/watch?v=eJBNNYLLTzM&index=9&list=PL2tfOZQYrzatkEDiIN1jLHNK0KuhiYi0a
Dupa parerea mea, STUDIUL CHINA ar trebui sa existe in orice biblioteca, in orice casa!
https://puianmarius.files.wordpress.com/2012/12/t-colin-campbell-studiul-china1.pdf
Windi, daca hai sa o luam logic: daca industria farma ne vrea bolnavi de cancer pe toti, in cativa ani nu o sa mai aiba cine sa munceasca pe planeta asta, ori nu asta e interesul celor de la putere. E chestie de logica: daca toti ne imbolnavim si statul subventioneaza tratamente (nu dau exemplul Romaniei, ci exemplul tarilor civilizate) care nu sunt chiar ieftine, crezi ca ar avea ceva de castigat din asta? Plus ca Studiul China e pentru chinezi. Fiecare popor are caracteristicile lui, in functie de alimentatia de mii de ani. Noi, romanii, daca mancam cat orez mananca ei si daca folosim condimentele lor, cu siguranta nu o sa ne faca bine si s-ar putea sa facem cancer la nivelul tubului gastric. Iar ei daca or sa manance la fel de gras ca noi, cu siguranta nici lor nu o sa le faca bine. Si sa fim seriosi, studii poate face oricine. S-a demonstrat in nenumarate randuri cum au fost cumparate studii pe diferite teme doar ca sa creeze panica sau pentru a vinde un anumit produs. Si nu din partea medicilor sau a industriei farmaceutice. In fine, fiecare face exact ce vrea in viata si se ghideaza dupa regulile lui, dar sa te ghidezi dupa un studiu atat de contestat in loc sa citesti studii medicale adevarate, pe pacienti care pot fi verificati in orice moment, eu zic ca nu e bine. Si e normal sa te simti mai bine de cand nu mai consumi carne: semintele si planetele se digera mai rapid, organismul nu mai pierde timpul, asa e fiziologic normal, de aceea si medicii recomanda in perioada de convalescenta alimente usoare si evitarea carnii, insa pe termen lung nu e tocmai bine.
Am vrut sa zic: ,,hai sa o luam logic, fara daca”.
Windi, dar de wellness warrior, Jessica Ainscough, care a adoptat si promovat terapia Gerson pana a murit si maica-sa si ea (amandoua de cancer) ai auzit? de Steve Jobs al carui cancer ar fi putut fi tratat daca nu ar fi apelat la medicina conventionala dupa ce a pierdut timp pretios cu terapii alternative iti suna cunoscut?
alimentatia nu vindeca boli grave. stilul de viata le poate preveni, poate deveni un adjuvant in tratamentul unor boli, dar nu vindeca. daca vracii ar fi fost cu adevarat eficienti, nu am mai fi avut medicina moderna, ci tot vraci, ca erau buni 🙂
Ioana, mult succes cu deschiderea gradinitei! cred ca daca faci un plan de business, investitia initiala este cam mare. eu -comoda cum sunt- in locul tau as gasi o varianta in care sa-mi asociez brandul unui lant de gradinite si as impune niste standarde 😉
DIANA,
Cancerul de pancreas al lui Steve Jobs, o forma rara de cancer, din cate am inteles, putea fi tratat cu 6 luni mai devreme, insa nu exista nici o garantie ca tratamentul standard l-ar fi salvat.
Pe logica asta, toti bolnavii de cancer ar fi salvati, realitatea este diferita.
absolut, Cristian, nu stim daca l-ar fi putut salva sau nu, nu asta am vrut eu sa spun, ci exact viceversa: cu medicina alternativa stii sigur-sigur rezultatul
eu n-am citit obsesiv pe teme de nutritie sau cancer, dar am citit din curiozitate destul cat sa-mi formez o parere. eu n-am gasit nici un caz de cancer vindecat de-adevaratelea cu morcovi si clisme cu cafea. ei exploateaza si furnizeaza informatii incomplete, pe fondul fricii si disperarii oamenilor. in cartea aia cu terapia Gerson nici un caz nu poate fi verificat. exista remisii spontane, cazuri diagnosticate gresit sau incomplet, e adevarat, si pe unele din astea isi bazeaza ei ‘succesurile’
desigur, studiul china… studiul china este unul dintre cele mai biased folosite vreodată.
Dupa raspunsul acesta imi dau seama ca de fapt tu nu ai citit Studiul China. Asa-i?
Am abandonat dupa prima treime, recunosc!
Multumesc pt. sinceritate insa comentariul cu “e o inselatorie” in acest caz e nefondat.
eu l-am citit. integral. şi m-am oripilat.
In articolul din urma cu nici 2 saptamani in care vina era a parintilor pentru ca nu mananca copiii la gradinita scriai ca „Sofia rupe. Se uită educatoarele la ea ca la avioane. Mănîncă și oul și brînza și legumele, bea ceaiul, devorează ciorba și carnea din tocănițe. Sigur, dacă nu îi place un anumit gust, refuză, dar în majoritatea cazurilor lasă farfuriile goale.” si ca ai gustat de fiecare data din farfuria ei si sunt foarte bune.
Sint gustoase mincarurile, dar nu sint potrivite pentru copii. Cind primeste ceva ce ii place, maninca tot. Cind nu, nu maninca. In ultimele saptamini au fost tot mai dese zilele in care am luat-o flaminda.
Si din faptul ca a slabit atit de mult mie imi reiese ca si atunci cind maninca mult, nu maninca ce trebuie. Organismul ei nu asimileaza corect.
Deci e sau nu vina parintilor ca nu mananca copiii la gradinita?
„cred că motivul pentru care copiii nu mănîncă la grădi este format dintr-o combinație nefericită de obiceiuri alimentare proaste (vina părinților), gust alterat al copiilor (iar vina părinților) și lipsa de disciplină în timpul mesei (vina părinților”
Cind copilul nu maninca nimic la gradi, indiferent de ce are in farfurie, cred ca e vina parintilor si a educatorilor. cind copilul nu poate sa mestece ce are in farfurie, atunci e vina bucatarului. cind copilul ar vrea sa manince dar nu poate inghiti un rîntaș de făină, iar e vina bucatarului, dar si a managerului gradinitei ca accepta asa un meniu (setat pina la urma tot de parinti, care dau banul mare), posibil si a parintilor, ca nu incearca sa schimbe ceva. din pacate, la gradi asta a noastra meniul arata tot mai rau de cind am inceput noi, a aparut sunca (inainte nu era), carnea de vita greu de mestecat (la inceput nu era), si putinii copii care mincau bine la inceput (printre care si Sofia), nu mai maninca nici ei.
Si atunci de ce sa generalizam ca E VINA PARINTILOR, sa jignim incoace si incolo si apoi sa intoarcem foaia cand e vorba de copilul nostru?
Asa cum am mai scirs, eu cred ca in mare parte e vina parintilor care nu pun pret pe o educatie alimentara corecta. Meniul gradinitelor arata asa cum arata pentru ca asta cer parintii. Incerc sa schimb aceste mentalitati, incet, putin cite putin, ca peste 10 ani parintii ca mine care cauta un meniu sanatos sa aiba macar o optiune valida. Oamenii se simt jingiti tot timpul de orice as scrie, asa ca na, imi asum acest risc.
Sau poate Sofia are cele 3 chestii enumerate mai sus: obiceiuri alimentare proaste, gust alterat si lipsa de disciplina. E de luat in considerare si varianta aceasta.
Nu, nu e cazul.
E cert ca si parintii celor care le au considera fix acelasi lucru
Sint convinsa. Totusi, un copil care nu maninca nimic altceva decit dulciuri, mno, ma gindesc ca macar unul dintre parinti are, macar o secunda pe luna, o vaga indoiala ca ce fac ei e corect. Daca nu, nu, aia e, selectie naturala. Si parintii care isi poarta copiii in masina fara scaune auto sint convinsi ca fac bine. Si aia care le mai cirpesc o palma la fel.
Nu, nu, ideea e ca parintii e prosti si rai! :))
Ce n-am inteles eu e de unde presupui ca cei care nu mananca la gradi (aka cei mentionati in articolul trecut ca „toti”) au obiceiuri proaste acasa. Poate si (toti!) copiii lor sunt fix ca al tau, cu obiceiuri DIFERITE acasa, dar nu neaparat proaste.
Eu cred ca ar trebui sa renuntam ca mereu sa cautam un vinovat pentru ceva.Asta cu siguranta nu ne face mai buni,eventual ne poate da senzatia un scurt timp.
Exact la asta mă gândeam și eu.
Te-ai interesat de Gradinita si Scoala Finlandeza? Nu stiu in ce zona a Bucurestiului stati, insa mai toate colegele mele ( inclusiv noi ) avem copii inscrisi. Pe langa sistemul foarte buna, se pune accent si pe mancare sanatoasa : salate multe, peste etc
Ce nu ti-a placut la gradinita Waldorf? Ce nu vi se potrivea? Doar curioasa……
Nu stiu sa iti spun exact, chestiune de feeling.
Mi se pare firesc sa te izbesti de refuzul parintilor daca sugestia ta depasea bugetul. Nu toti parintii din Romania (o tara in care salariul mediu e de 1700 lei) isi permit sa plateasca o taxa lunara de peste 2000 lei pentru o gradinita. Ma gandesc logic ca taxa ar fi crescut daca furnizorul trebuie sa aduca ingrediente speciale (bio, etc).
Poate exista si varianta sa mearga cu pachetelul de acasa daca ce e la gradi nu ii place.
Te susțin cu deschiderea grădiniței, eu mi-aș aduce fetița cu toată încrederea! Bafta!
Ma asociez cu tine pentru o gradinita, ma primesti?
In alta ordine de idei, saptamana viitoare merg sa vizitez explore 100, m-ar interesa si pentru scoala si pentru gradi, si sa vedem cum facem cu transportul. Stiu ca e departe, dar deja am convenit ca nu exista gradinita perfecta, asa ca mai bine un minus la transport decat la mancare, ce zici?
Sa stii ca si la Explore e cu negresa. 🙂 Asta asa, ca sa te duci pregatita.
Mi-ar placea sa stiu de ce nu e pentru voi gradinita Montessori. Ma intereseaza direct pentru ca fata mea va incepe din septembrie o gradinita Montessori. In Germania mai toate gradinitele sunt pe stilul Montessori. Am vizitat 4 gradinite si toate mi-au prezentat acelasi program: fara grupe, copiii mari cu cei mici impreuna, lucrul pe ateliere, promovarea neimplicarii adultului ci doar supravegherea. Nu am gasit nici o gradinita pe stilul clasic: grupa si educatoarea, ore de colorat, dans, etc. Copii aici sunt liberi sa se plimbe dintr-o incapere in alta, sa aleaga ce vor sa faca : sa coloreze, sa contruiasca, sa asculte povesti, etc. Toata lumea lauda sistemul Montessori. As dori sa aud si critici, daca exista.
Nu am nimic de criticat la sistemul Montessori, doar ca noua nu ni se potriveste. Sofia prefera joaca de-a povestile, facem jocuri de roluri, inventam scenarii, Montessori nu incurajeaza astfel de activitati pina la 6 ani. Sint foarte multe lucruri minunate la Montessori, din fericire pe unele le-am gasit si in sistemul tradional, impreuna cu altele care Sofiei ii plac.
Pai din ce spui ca-i place Sofiei se incadreaza perfect in tipologia gradinitelor Waldorf; esti sigura ca ai inteles bine acest sistem si ca acel feeling nu a fost cumva eronat!?
Sint sigura, am fost, am discutat, am asistat.
Depinde care gradi montessori, unele sunt f stricte pt ca au educatori avizati montessori (care costa o caciula de bani inteleg), dar sunt si gradi care sunt o combinatie intre ideea de montessori si traditional.
Noi avem meniu Fibrio la gradi, foarte sanatos si nu am avut fluctuatii in greutate. Fetita mea are probleme de colon si este pe regim strict, astfel ca s-a pliat Fibrio f bine cu ce are ea nevoie. Este adevarat ca in afara de peste nu se da alta carne dar in acelasi timp nu se da zahar, cacao, totul e facut din ingrediente de cea mai buna calitate. Noi suntem la program scurt asa ca ii completez eu meniul cu carne acasa. La petreceri se comanda tot mancare sanatoasa, se fac platouri cu fructe uscate si proaspete, alune si nuci crude, stafide, suc proaspat stors, nimic cu acid. Educatoarele sunt super ok si imi place foarte multe dezvoltarea fetitei mele dupa aproape 2 luni de gradi, a devenit mult mai independenta si mai toleranta cu ceilalti, mai concilianta. Gradi este pe sistem montessori, totul se bazeaza pe a nu forta lucrurile si a-i indruma pe copii sa descopere lumea in pasii lor marunti si siguri.
Cum se numeste gradinita? Suna foarte bine din descrierea ta. As vrea sa o vad.
Kids at Work
Daca deschizi gradinita eu iar mor de ciuda ca nu locuiesc in Bucuresti. Si la fiica-mea la gradinita se da carne de pui, gatita des la cuptor sau in ciorbe. Pe mine ma deranjeaza ca, pe langa faptul ca se gateste numai cu pui din comert, nu au nici o zi pe saptamana mancare fara carne. Incerc acasa sa sa o tin la post dar mi se pare insuficient, chiar daca la gradinita primesc cantitati mici de carne. Problema ei este ca daca primeste carne zilnic, se constipa.
Si noi avem acasa 3 zile pe saptamina fara carne, de cind cu gradi nu mai pot pastra acest obicei. Dar ii dau multe fructe de sezon, prune uscate cind o simt mai constipata, si face zilnic.
Da, si noi ii dam stafide, curmale, samburi de dovleac, acym capsuni si cirese, insa mi se pare mult prea greu pentru ficatul lor sa proceseze zilnic carne. Si, la fel ca tine, nu am sorti de izbanda cu schimbatul meniului. Uooof, nu vrei sa facem o retea de gradinite?
O, ba da, sigur ca vreau! Ramine sa mai si pot! 🙂
Ioana, am si eu o curiozitate – Ivan s-a îmbolnăvit si el de fiecare data cand a venit Sofia cu diverse de la grădinița? Noi in principiu d-asta am oprit grădinița, doar ca cel mic are abia 4 luni.
Ivan a facut si el ceva muci, dar nimic mai mult. Eu am bolit insa o saptamina de am crezut ca si mor.
Eu am doua foste colege de munca care au copiii la Kidolino, ii gasesti si pe FB, si au si site, si sunt foarte multumite, inclusiv de alimentatie. Au activitati diverse foarte dragute, mie imi plac metodele lor si daca voi reusi sa fac un bebel sigur ar fi printre primele optiuni. 😉
Am incercat si eu varianta sa ii duc mancare de acasa la pranz pentru ca nici fetita mea nu manca nimic la gradinita. Si desi ei ii era ok din punct de vedere nutritional, am renuntat dupa o luna pentru ca variantele erau urmatoarele:
1. fie fetita mea manca la masa, impreuna cu ceilalti colegi, ALTCEVA fata de ei, ceea ce era neplacut pentru restul copiilor;
2. fie, pentru a evita neplacerea de mai sus, fetita mea trebuia sa manance SEPARAT de colegii ei, ceea ce ducea la izolarea ei.
Am discutat indelung cu gradinita si inca mai discut pe subiectul asta. Sunt destul de flexibili, dar asa cum eu am anumite dorinte, asa si ceilalti parinti au dorintele lor. Unii sunt vegani, unii raw vegani, unii sunt de acord sa dai copiilor dulciuri, altii prefera porc in loc de pui,ca puiul din comert e hormonat, altii vor mancare bio, dar nu toti isi permit un cost mai mare s.a.m.d. E greu, extrem de greu, pentru gardinita sa ajunga la o solutie de compromis acceptata de absolut toti parintii……
Da’… oare noi cum am crescut? La gradinite de stat, cu meniu fix unde nici nu se punea problema de optiuni de alimentatie. Si ulcerul pe care l-am facut a fost garantat din cauza tigarilor (pe la 20 de ani) nu din cauza a ce am mancat la gradinita. Nu zic ca tot ce am trait noi trebuie sa traiasca si copiii nostri, dar deja chestia asta cu alimentatia mi se pare exagerata, aberanta si paranoica. Lasati copiii sa se joace pe afara, sa manance pamant, sa alinte animale si sa zburde pe la tara si o sa creasca sanatosi si fericiti. Chestiunea cu alimentatia deja face parte din parinteala dusa la extrem.
Sa fiu sincera , exemplul acesta cu „noi oare cum am crescut, dar la noi cum s-a putut ” etc , mi se pare total nepotrivit. Nu putem compara vremurile, atunci era altfel, acum nu mai e asa. E mai multa poluare, mai multe boli, bacterii etc. Si pe masura ce timpul trece si stiinta avanseaza , la fel totul in jurul nostru. Din acest motiv si mancarea nu mai e ce era. In ziua de azi se gandeste doar la profit, nicidecum la consumator. Evident, nu e ok nici sa ajungem intr-o extrema in ceea ce priveste alimentatia copiiilor, dar consider ca nu e nimic rau in a incerca sa le oferim o viata cat mai sanatoasa. De ce e asta atat de gresit? Adevarul e ca romanul e obsedat de carne, mergi la restaurant nu gasesti nimic vegetarian decat cartofi si orez. Poate in Bucuresti or mai fi unele noi deschise cu meniu vegetarian. Sunt atat de multe studii , putem sa ne informam despre absolut orice aliment. Numai despre zahar sunt foarte multe informatii care ne arata cat e de nesanatos de fapt. Dar cum ne e prea greu sa renuntam la ceva ce ne place, mai bine inchidem ochii si improscam cu noroi in cei care incearca sa renunte la obiceiuri alimentare nesanatoase. Un corp sanatos incepe cu o alimentatie sanatoasa. Parerea mea. Respect alegerile fiecaruia atat timp cat si ei le respecta ale mele.
Meli,
Daca citesti un pic mai sus o sa vezi ca nici noi nu mancam carne, nu suntem deloc obsedati de ea. Iar de boli si de bacterii…ce sa zic? Sufera mutatii permanente, dar la fel facem si noi. Copiii nostri sunt la fel de bine pregatiti pt vremurile lor cum am fost si noi pt ale noastre. De ce multi parinti isi considera copiii fragili, neadaptati si demni de tinut sub clopot? Iar sistemul imunitar se face prin exercitiu cu bacteriile. De ce sunt unii parinti (aproape majoritatea) atat de superprotectori?
la ce activitati/ateliere o duceai pe Sofia inainte de gradi?
Al meu pitic are 1,5 ani si simt ca are nevoie de ceva mai mult decat parc si jucat cu mine acasa.
M-ar ajuta ceva sfaturi unde si la ce fel de ateliere sa il duc, potrivite si pt varsta lui.
Miko Kids, Lumea lui Momo, din astea.
Mi se pare laudabil si firesc sa te preocupe ce mananca exact copila. Si la noi e la fel.
Suntem ceea ce mancam si, daca e vorba de sanatate lor si a noastra, nimic nu este de tagaduit, nici macar daca e sau nu o mica vedeta…
In legatura cu carnatii prajiti avem experiente personale si precise in care fiica noastra a refuzat la 6 ani in tabara sa manance cremwurst pt ca stia ca este un aliment nesanatos pe care noi nu il consumam niciodata.
A ales altceva din meniu sau o banana cu care era dotata in camera.
Sustin si cred cu tarie ca alimentatia este extrem extrem extrem de importanta, ea contine pana la urma toate ingredientele cu care corpul nostru functioneaza si, daca ele sunt de o calitate cat mai buna, nu are cum sa fie decat mai bine.
De la noi, parintii lor, vor invata copiii ce este bun si sanatos de mancare, dar pentru asta trebuie foarte multa preocupare, la care nu toti sunt dispusi.
Despre cei care sunt preocupati de asta, numai de bine!
Eh, dupa cum ziceam si prin alte parti, eu sunt tare „pretentioasa” cand vine vorba de gradinita. Meniul sa fie fara zahar – sosurile nu ma deranjeaza, ca si noi mancam acasa (bine, facute de mine sau mama, fara prajeala si faina sau rantas… adica e doar apa cu suc de rosii :D), nici carnea de porc nu ma deranjeaza (ba chiar o prefer puilor plini de hormoni). Vreau respect pentru copii, fara pedepse si recompense de nici un fel, si cat mai multa libertate posibil. Vreau sa ii scoata zilnic afara, pe orice vreme.
Daca ar fi dupa mine, o gradinita in padure ar fi perfecta! Cu explorari, joaca printre copaci etc. De aceea am decis ca macar sa gasesc o gradinita cat de cat ok, sa accept cat mai putine compromisuri si sa o las la program scurt (pana dupa pranz), ca sa aiba dupa amiaza timp de joaca ne-organizata in parc.
Daca faci gradi ma inscriu. Serios. Sa stii ca si eu am avut in minte, am pus pe hartie, m-am interesat, am calculat, am facut plan de afaceri si..m-am oprit. Mi-a dat cu virgula la investitie, caci nu aveam cum duce. Creditul l-am exclus, caci sunt o anticredite:)
Altfel..cand il luam pe Andrei de la gradi, primul lucru pe care-l facea dupa ce ne imbratisam si ne iubeam, era sa spuna „ce-ai de mancare in amsina, mami?”. El statea pana la 17,30, iar gustarea de la trezire era/este inevitabil ceva fainos si ducle. Andrei NU mananca. Nu pt ca nu i-am dat niciodata (adica si eu i-am facut inainte in casa chiar si cu zahar) ci pt ca efectiv este un copil care nu-i fan dulce. Nu e fan nici mancare gatita cu sosuri (de ex un fel de mancare la ei era „perisoare de curcan cu sos de smantana”–numai cand vedea sosul ala cica icnea si facea bleah, eu nu vreau asa ceva!”). Asa ca..din pacate…in cele 2 luni in care a mers la gradi (scazand intreruperile ramane vreo luna intreaga) a slabit si el vreun kg si ceva. Si, cum spuneam, il luam mereu infometat.
Ce n-am inteles eu (in prima faza) de ce nu doreau si alti parinti schimbarea meniului. Caci la plecare erau si altii care reactionau exact la fel ca Andrei. Cereau mancare cu disperare.Am inetles cand am vazut ca, in timp ce eu il asteptam cu fructe si cu iaurt in masina, ei scoteau repede un covrig sau o gogoasa din sacosa, iar copiii le infulecau fericiti in timp ce se imbracau, la vestiar.
Cu toate acestea cand va merge inapoi la gradi, mai mult ca sigur ca tot acolo va merge, pt ca restul decurge ok. Ah, ba nu! Mai e ceva: cand iarna copiii NU ies afara aproape deloc. Ceea ce -iarasi- este super nociv pt ei.
Desi la inscriere am vazut si curtea-super ok- si ni s-a garantat ca ies macar 1/2ora-40 minute zilnic. NU e asa. Si asta e un minus.
Mentalitatile sunt greu de schimbat. Atat la parinti, cat si la cei care detin gradinitele….:(
A pro pos de gradi cu mancare sanatoasa. Am prietenea educatoare la o gradi privata (din motive evidente nu voi face public numele gradintei) unde mancarea este adusa de firma de catering BIO-FRESH-din astea…
Super misto meniul, l-am vazut, stiu sigur ca Andrei ar fi mancat cu mare placere 90% din ce era in el pt ca seamana mult cu ce are acasa. Si totusi..prietena mea imi spune ca 70% dintre copii NU mananca, pt ca sunt deja obisnuiti cu gusturi de chiftelute,sosuri, prajeli and staff like that… Pleaca flamanzi de acolo. (cei care au gradinita nu accepta sa li se aduca pachetel de acasa, caci cica veneau cu salamuri si altele de genul..). Mai exista un mic procent (cei care-s mai mici) pe care reusesc sa-i „Converteasca” la mancare sanatoasa. Adica in primele 2-3 saptamani nu se ating de apropae nimic, apoi, incet incet, incep sa manance si ei…
Asa ca, exista si gradi din astea. Initial aici am vrut sa-l duc pe Andrei, dar am renuntat din anumite motive (subiective-desigur) legate de distanta, vacanta, etc-etc..
Da, stiu, si la gradi asta a noastra a fost initial meniu sanatos, cu avocado, chestii, nu se atingea nimeni de ele, asa ca au trecut la tochituri, gem si sosuri cu smintina.
Din cate am intels eu, tu o iei pe Sofia de la grafinita dupa masa de pranz. De ce nu o iei inainte? Iar md la pachet.
Pentru ca ar insemna sa platesc o gramada de bani pentru doar 2 ore de activitati, nu are sens, asa mai bine o tin acasa si o duc la un atelier pe zi.
In cazul acesta nu inteleg de ce ai dat-o la gradi. Sa manance? Nu pentru joaca, socilaizare etc.
Acuma nu stiu care e programul gradinitei, dar in general dupa masaa de pranz urmeaza somnul. La voi e diferit?
Nu am dat-o doar pentru joaca, de jucat se joaca si in parc in fiecare zi. Am dus-o ca sa deprinda regulile traiului la comun, respectarea unor reguli, a unui program diferit de cel de acasa, iar asta include mese impreuna. Da, urmeaza somn dupa prinz, eu o iau acasa pentru somn pentru ca inca nu vrea sa doarma acolo, nu inteleg intrebarea ta.
Buna Ioana! De ce nu vorbesti cu Marius Tudosiei? Stiu ca el face mancare buna pentru niste gradinite. Succes! 🙂
Ioana, te rog, spune-mi și mie ce alternative ai găsit la „n-ai voie“ și „trebuie să…“. M-am tot gândit și eu la replicile astea, sunt convinsă că nu-s ok, dar nu-mi dau seama cu ce să le înlocuiesc. Un exemplu concret m-ar lumina, dacă ai timp. 🙂 Mulțumesc!
Uite, poate te ajuta asta http://www.printesaurbana.ro/2014/03/copiii-si-nu-urile.html sau asta
http://www.printesaurbana.ro/2015/03/strategii-si-jocuri-pentru-a-rezolva-conflictele-cu-copiii-3.html
Eu cred ca noi, parintii, avem puterea sa schimbam meniurile de la gradinita. Poate nu vom reusi sa le facem exact cum vrem noi pentru multi parinti isi hranesc copiii „traditional”, sau gatit de bunici si cu multe dulciuri. Dar este de datoria noastra sa incercam. La prima serbare de Haloween la gradi, mi s-a cerut sa duc pentru baietelul meu de 2.6 ani o punga cu bomboane. Am refuzat pentru ca el nu mancase niciodata asa ceva, si am pus in pungute mici, pentru fiecare din cei 10 copii din grupa, caju, migdale, alune de padure si stafide mari. Toti copiii au mancat, educatoarea a laudat initiativa iar copilul meu…a mancat si din bomboanele de la ceilalti.
Pe de alta parte, uneori trebuie sa facem un compromis cu alimentatia la gradinita. La prima gradinita la care l-am inscris ni s-a promis un super meniu, cu pui bio, peste, vita, curcan si o zi de post cu alte bunatati gen seminte etc. Realitatea a fost ca le dadeau mamaliga cu branza si smantana si paste cu branza de vreo 3 ori pe saptamana, legume nu prea pt ca nu le mancau din farfurie si tot asa.
Nu exista gradinita perfecta pentru toata lumea, nu exista scoala perfecta si tot asa. Trebuie doar ca balanta sa fie cat de cat echilibrata si sa compensam noi acasa cu ce putem.
Eu nu sunt de acord cu gradinitele ce permit mancarea de acasa. Asta deoarece am avut o astfe de experienta, timp de 2 ani. Ceea ce mi s-a parut un mare avantaj s-a transformat intr-un cosmar. Poate exista gradinite ce nu permit anumite alimente, la noi nu a fost cazul. Eu o trimiteam cu cerealele ei, iaurtul ei simplu, biscuiti facuti de mine, paine facuta de mine cu unt si putina miere, iar acolo vedea cereale Nesquick. iaurt cu fructe, Pepito, Oreo, Barni, mezeluri. Pana pe la 3 ani si ceva nu a fost curioasa, apoi a inceput sa imi ceara in magazine fiindca recunostea ambalajul si zicea” asta e mancare de copii, dupa care a venit negocierea de la gradi: dadea mancarea ei pe mancare celuilalt, eram constant anuntata ca a mancat cu totul altceva decat avea la ea. Educatoarele erau depasite, multi copii plangeau fiindca ei aveau fruct si altul clatita cu o tona de Finetti. Asadar, esential este sa stii daca au reguli stricte in privinta asta.
Fata mea e la nivel de creșa, iar unde urmează sa o duc se merge cu micul dejun de acasa. Momentan noi am fost in vizita, dar situația de care povestești tu era si acolo la fel: pe unul il trimite mama cu ceva musli cu lapte, iar pe colega cu pernuțe cu ciocolata(!?!). Evident ca băiatul era cu mâna in cutia fetei la pernuțele de ciocolata… Si asta la intervalul 1-3 ani.
Cel mai greu mi se pare sa explici unui copil ca nu este sanatos, odata ce incepe sa faca niste rationamente simple. Singura chestie de care ma puteam lega la copilul meu era constipatia de care a tot suferit pana pe la 3 ani. Stia ca unele alimente vin la pachet cu durerea in momentul respectiv, altele o ajuta. La gradinita, tot din acest motiv, aveam o lista lunga de alimente si ingrediente interzise. Unele chiar predispun la constipatie, pe altele le puneam pe lista doar fiindca nu doream sa le manance si invocam „probleme de sanatate”. Am inventat si niste alergii, in disperare de cauza. Revenind la copil, de la o varsta incolo a inceput sa analizeze situatiile. Vedea si intelegea ca acei copii, desi mananca biscuiti cu crema si Barni, erau frumosi, veseli, sanatosi, nu ii durea burtica, nu varsau. Parca in ciuda mea, fix copiii ce aduceau „prostioare” la pachet erau cei ce lipseau cel mai putin pe motive medicale ( sigur fusesera caliti de mici nu doar cu dulciuri si deja aveau imunitate), pareau cei mai istetei, mai activi, fetitele erau cele mai cochete, cu rochite frumoase si clamite colorate. Tin minte ca ma tot intreba, obsesiv, ce are daca face schimb de mic-dejun cu un anume copil, si i-am raspuns, disperata, ca de la produsele alea o sa-i creasca urechi de capcaun. Nu azi sau maine, dar peste cativa ani sigur asa va fi. Evident nu prea m-a crezut, a spus la gradi treaba asta si a incercat sa nu manance de la altii vreo cateva zile, dupa care a riscat si urechile de capcaun, si dintii negri si tot. E un copil foarte pofticios, nu doar mancacios, iar asta e o mare problema.
Urmatoarea gradinita am ales-o dupa viziunea lor in ceea ce priveste educatia- inclusiv alimentara. Nu am inteles niciodata cum iti poate impune un parinte meniul. Asta auzeam la prima gradi constant, ca parintii si-ar retrage copiii daca nu ar avea voie cu mancare de acasa. Totusi, copiii aceia cresc si parasesc gradinita, iar ca sa ramai pe piata trebuie sa oferi ceva, altceva, nu doar „suntem o afacere, vrem banii vostri asa ca vom face exact ce dicteaza parintele”. Este delicat cand un meniu mai sanatos presupune un cost ridicat, dar eu am vazut ca nu despre bani a fost vorba la fosta gradinita. Nici acum nu este meniu ideal, exista dulciuri , gemuri, dar nu primesc niciodata ceva din comert si toti mananca la fel ( mai putin cei cu alergii si intolerante alimentare, care au meniu separat dar asigurat tot de gradinita). Nici macar apa nu poate fi adusa de acasa, toti copiii beau din pahare identice, aceeasi apa.
Buna,
eu cred ca se va putea cu meniu „dedicat” daca cei de la gradi agreeaza ideea. Copilul meu a fost, un an, la o gradinita particulara si avea cativa colegi cu intoleranta la lapte sau oua, li se facea meniu separat; la micul dejun, care dorea, venea cu pachetelul de acasa. Poate unii vor fi curiosi de ceea ce mananca Sofia, dar cu explicatii pertinente se poate trece peste.
Cu bolile nu prea au fost probleme, mai ales dupa ce am introdus tratament de imunizare homeopat. Mai mult de 3 zile nu a stat acasa.
Cat despre ceea ce simte Sofia la gradi, poti afla prin joc. Eu, banuiam ca ceva nu e ok (legat de comportamentul educatorelor, in lipsa camerei de vedere) si numai asa am putut afla de la copil anumite lucruri, care apoi s-au adeverit.
Ce anume s-a adeverit? Dacă tot ai deschis subiectul comunica-ne cu diplomație ce comportament greșit ai descoperit.
@ Cristian
Glumesti nu? Am crezut ca a vazut o tara intreaga diverse reportaje la tv. in care copii erau maltratati de educatoare. Ce vrei sa ti se comunice?
Așa cum am spus deja am o relație rece cu televizorul, nu știu nimic din ce știe țara toată, nu urmăresc jurnalele.
M-am gândit că poate îi pedepseau aiurea pe copii. Tu spui că erau loviți. Acum am înțeles.
Nu stiu cine sunteti si nu stiu ce ati spus deja pe acest blog, scuze.
Va rog urmariti acest link daca aveti timp : https://www.youtube.com/watch?v=DV4KGg5JqTE. Atentie! nu este un caz singular, izolat.
si eu sunt de acord. fetita mea chiar are o problema de colon si nu are voie sa manance orez sau banane, asa ca educatorii sunt mereu atenti cu mancarea ei sa nu contina astfel de ingrediente. poate poti incerca si tu sa ii rogi ca in zilele in care se da sunca sau vaca nemasticabila sau ce altceva nu iti convine sa nu ii dea si Sofiei, zic si eu
Raspuns: cand nu ascultau ii duceau la baie (unde, evident, nu erau camere) si le aplicau o „corectie” cu apa rece. O perioada nu mi-am explicat de ce refuza spalatul pe fatza, pana am povestit….
Infiorator!
Sper ca ai anuntat parintii ai caror copii frecventau aceasta gradinita de ce anume ai descoperit.
Si eu ma gandeam zilele trecute la ideea deschiderii unei gradinite. Fetita mea are 10 luni, acum caut bona, dar ma interesez si de gradinita. Intr-adevar este foarte greu de gasit un loc unde sa iti lasi copilul 5 zile pe saptamana care sa ofere personal de calitate, programe educative de calitate, mancare de calitate, sa fie acreditata, sa aiba curte mare, pret bun, zona ok (aproape de casa sau macar in drum spre munca) s.a.m.d.
Cred ca parintii care vor sa isi hraneasca copii si cu mancare mai putin sanatoasa (cu scopul de a-i imuniza sau de a le oferi o alimentatie cat mai diversificata cu bune si cu rele) o pot face acasa seara, in weekend sau in vacante lasand copilul sa manance sanatos la gradinita.
Te felicit Ioana pentru puterea de care dai dovada si iti doresc succes in deschiderea gradinitei. Eu sigur mi-as aduce copilul la tine. Daca mai prind loc…Sa imi pastrezi un loc, te rog 🙂
Este intr-adevar important ce mananca copiii nostri, dar mi se pare ciudat ca mersul la gradinita si alegerea unei gradinite au ajuns practic sa fie reduse la meniu.
Cred ca gradinita inseamna in primul rand educatie- pe care foarte putine gradinite o ofera cu adevarat. Gradinita a fost redusa la un centru de ingrijire, unde copiii trebuie sa manance bine iar educatoarele sa le cante in struna orice ar face.
De asemenea, va rog sa imi explicati si mie de ce nu este bine sa folosim cuvintele „nu e voie” si „nu trebuie sa”. Nu intreb de ce nu este bine sa le folosim excesiv, ci de ce trebuie scoase cu totul din vocabular. Dupa parerea mea, copiii au nevoie de niste limite.
De exemplu am cunoscut o fetita crescuta fara pedepse, fara interdictii si careia nu i se face niciodata observatie. E un copil care acum plange si se tavaleste daca nu primeste ce vrea (de ex. daca leaganul este ocupat) si care crede ca totul i se cuvine si totul ii este permis, ajungand un fel de dra Goe, si care inclusiv loveste alti copii si chiar adulti daca nu primeste ceea ce vrea.
Mi s-ar parea interesanta o discutie despre gradinita ca centru de educatie- academica dar si emotionala, sociala.
Cel mai bine ti-ar raspunde Alfie Kohn cred. Recomand Unconditional Parenting si Punished by Rewards. Sau poate Jesper Juul – Your Competent Child.
Limita poate fi pusa frumos. De exemplu: „imi pare rau, draga mea, stiu ca iti doresti sa mananci clatite in loc de salata, dar va trebui sa mancam salata” si nu cedezi, chiar daca se da cu fundul de pamant. Stai langa copil si il lasi sa se manifeste, il iei in brate daca te lasa, ii spui in mod empatic ca il intelegi, ca iti pare rau ca e suparat, dar ca totusi nu se poate.
Raluca, citeste cu atentie pentru ca ideea comentariului meu era alta.
Explicatia ta contine cuvintele „va trebui” si „nu se poate”. Intrebarea mea era adresata celor care cred ca aceste cuvinte ar trebui scoase complet din vocabular, vezi comentariul Isabellei de mai sus. Da, normal ca limitele trebuie puse frumos, ideea era ca trebuie puse.
Iar Alfie Kohn & co au dezvoltat teoria cu pedepsele si recompensele referitor la educatie (copilul nu trebuie sa invete pentru nota/ recompensa si nici de frica/ pedeapsa pt ca astfel ii este ucisa curiozitatea), dar aceasta teorie a fost exarcebata de multi adepti ai teoriilor moderne de parenting pana la anularea completa a recompenselor/ pedepselor pentru orice.
Ideea mea era ca mie una mi se pare suficient cat am auzit in stanga si in dreapta de meniul copiilor. Da, si eu ii dau sanatos sa manance copilului meu, dar mi se pare ca mai sunt si alte subiecte de discutie. Mi se pare de asemenea suficient cat am auzit de Alfie Kohn si de alti guru, si de parinti care ajung sa nu mai vorbeasca cum simt ci sa vorbeasca din carti. Da, astazi mancam salata. Punct. Nu trebuie sa repetam cuvintele empatic la fiecare minut. Iar in weekend vom manca clatite. Pentru ca sanatos inseamna echilibrat. Ideea mea era ca interesant ar fi sa dezbatem si alte subiecte care tin de educatie, nu numai ce mananca copiii. Pentru ca din 75 de comentarii, toate se refereau la mancare.
Nu stiu daca erai pe-aici cind am pus eu un text emotionant despre Sofia si o poza sweet cu noi doua si imediat o cititoare a comentat ca mi se vedd banda chilotilor in poza si uite-asa toata lumea a dezbattut despre chiloti. Sint multe articole aici pe blog cu sute de comentarii despre educatie (cea de acasa, timpurie, pt ca ai mei sint inca mici). Azi a vrut lumea sa discute despre porc, asta e.
Nu eram. De obicei nu citesc comentariile, am citit acum pentru ca gradinita si educatia sunt subiecte care ma preocupa.
Ideea ca mie mi s-ar parea util si interesant sa discutam mai mult despre educatie. De exemplu, spuneai ca ai dus-o pe S. la ateliere- mi se parea util un review (de ex. la Miko Kids unde as vrea sa o duc si eu).
Mie personal comentariile mi se par chiar interesante/ utile/ distractive …
(chiar dacă nu sunt mereu de acord cu ele).
„sanatos inseamna echilibrat”
dar ce inseamna mai precis echilibrat? sa mananci mai multe lucruri, adica sa nu mananci doar unul singur? pai nu cred ca sunt multi cei care mananca doar un singur lucru.
deci eu cred ca sanatos inseamna pur si simplu „sanatos” iar echilibrat nu inseamna „si cu bune si cu rele”.
daca o mancare e „rea”, nu inteleg de ce ai da-o la copil.
pot sa inteleg de ce o mananci tu, si anume pt ca e gustoasa. dar copilul nu pierde nimic din acest „gustos”, pentru ca nu stie despre ce e vorba, deci nu tanjeste daca nu ii dai tu in prima faza ceva gustos dar nesanatos. gustul, cu alte cuvinte, se formeaza.
asa ca se poate manca echilibrat doar lucruri sanatoase, caz in care nu mai inteleg ce inseamna „sanatos inseamna echilibrat”
Inseamna ca daca mananca o data sau de doua ori pe saptamana o prajitura, o portie de clatite cu zahar sau o acadea si in rest mancare „sanatoasa” (peste, legume, fructe, cereale integrale, pui de tara, etc) per total la final de linie mananca sanatos.
Am vazut in parc o fetita de vreo 6 ani care nu stia ce este aceea acadea. Nu stia efectiv cum se numeste. Mama ei i-a explicat „empatic” ca este ceva rau, ca nu este bun pentru ele, ca ele nu mananca asa ceva. Timp in care fetita plangea isteric si mai sa smulga acadeaua din mana copilului meu, ca sa vada si ea cum e, neinteresata de fel de explicatiile calme si „empatice”.
Mi se pare normal si echilibrat sa existe o limitare a dulciurilor/ produselor nesanatoase (1-2 ori pe saptamana) dar nu mi se pare normala eliminarea completa a acestor produse in conditiile in care acest lucru duce la frustrari maxime a copilului si la invidie fata de alti copii. La noi e regula acadea o data pe saptamana, iar daca cere in alte zile, ii explic ca trebuie sa astepte pana luni. Si nu plange, nu se frustreaza.
Pe langa asta, nu cred ca gusturile se formeaza 100%. Fetita mea, cand a mancat tort prima data (la 2 ani, nu mai mancase zahar/ ciocolata) parca a innebunit, de abia am reusit sa o opresc dupa a doua felie. Carne, desi i-am dat de cand era mica, refuza de cele mai multe ori sau manaca foarte putin. Din experienta mea as spune deci ca gusturile sunt si innascute, nu numai dobandite.
Subliniez inca o data ca mi se mare normal sa ii dai din cand in cand dulciuri/ produse nesanatoase copilului in conditiile in care a vazut la altii si cere, este frustrat daca nu primeste. Nu este vorba sa dai dulciuri sau sa inveti cu dulciuri copii foarte mici. Dar nici sa ai 6 ani si sa nu stii ce este o acadea, si sa nu primesti una macar sa vezi cum e. Nu crestem asceti.
Acadea, inghetata, amandina, savarina, cremsnit, chec, pricomigdale, ecler, macaron, caramea, ciocolata, napolitana, biscuiti, dots. Ce facem, le dam o data la doua zile cite una din astea, ca nu cumva sa ajunga la 6 ani fara sa le stie pe toate? Daca se intilneste natural cu ele si daca le cere, de la o virsta incolo sint de acord ca trebuie sa ii dam copilului sa guste. Dar mi-e greu sa cred ca exista atit de multe ocazii in care un copil sa vina in contact natural cu toate dulciurile care exista, unless are o cofetarie in camera lui.
Sint de acord cu tine, de la o virsta incolo, daca vede si vrea sa guste, atunci sa guste. Uite, Sofia nu a gustat niciodata pufuleti. Nu a cerut niciodata, m-a intrebat o data ce sint, i-am spus, acum mai cere sa cumparam sa dam la porumbei. Nu am senzatia ca am privat-o de ceva esential. Si nu, nici ea nu stie ce e acadeaua, pur si simplu nu ne-am intilnit cu niciuna.
oamenii si mai ales copiii sunt programati sa caute gustul dulce, pentru ca dulcele semnalizeaza in natura o hrana bogata in calorii/ energie.
adica dpdv evolutiv este un avantaj sa stii sa detectezi si sa cauti dulcele, se pare ca toate mamiferele au chestia asta.
insa noi oamenii, in ziua de azi, nu mai avem nevoie de aceasta inclinatie spre dulce, pentru ca nu mai suntem in pericol sa murim de foame, acum suntem exact in situatia opusa in care avem parte de prea mult dulce, mai ales dulcele care inseamna zahar pur.
tocmai asta am vrut sa spun prin „gusturile se formeaza”, ca e posibil adica sa feresti copilul sa ajunga dependent de dulce, o chestie pe care e programat sa o caute dar care astazi nu numai ca nu-i foloseste la nimic, ba este chiar nociva pe termn lung.
Fii-mea are un an si 4 luni si e, aparent, singura pustoaica din curte care nu stie ce-s aia pufuleti. Am prietene care le-au dat copiilor si inainte de un an,ca le era pofta celor mici.
La noi inca mergem pe ideea ca ea are mancarea ei (facuta de mine), noi mancam ce gateste soacra-mea sau barbatu-miu. Mancaruri foarte bune, dar sarate si teapan condimentate, ca pentru oameni in toata firea.
Ei bine, fii-mea nu are ce sa caute sub nas cu asa ceva. Nu stie, nu cere. Mananca insa fructe in draci, si mancare gatita cu grija. Nu tin sa o initiez prea repede in junk-food oricum 😀
Este o diferenta intre educatia fara pedepse si recompense si a nu impune limite unui copil. Limitele trebuie sa fie legate de siguranta copilului in primul rand, de bun simt etc.
In opinia noastra, (a mamelor care credem in educatia fara pedepse si recompense si nu numai), recompensele sunt considerate un fel de MITA pentru ca un copil sa faca ceea ce dorim noi sa faca. Iar pedeapsa s-a demonstrat ca nu functioneaza, reuseste doar sa indeparteze copilul de noi, nicidecum sa ii „corecteze” comportamentul.
Educatia la gradinita se face (sau ar trebui sa se faca) prin joaca. Joaca poate fi si asistata, indrumata, libera etc. Educatie academica la gradinita, in opinia mea suna foarte pompos dar este ceva greu de facut cu un copil de 3-4 ani – dar asta nu inseamna ca nu dorim sa invete nimic copiii nostri ci doar sa fie „paziti” si indopati.
Pentru explicatii clare despre ce inseamna educatia fara pedepse si recompense cartea lui Alfie Kohn, Parenting neconditionat, este „biblia”. Si nu, nu ne indeamna nici o secunda sa avem copii razgaiati si care sa considere ca li se cuvine totul. Cred ca subiectul este prea complex sa il exprime printesa sau altcineva intr-un raspuns la un comentariu.
Eu am tot scris despre asta…
http://www.printesaurbana.ro/2014/06/creste-l-liber-si-va-deveni-un-nesimtit-oare.html
http://www.printesaurbana.ro/2014/03/copiii-si-nu-urile.html
http://www.printesaurbana.ro/2014/11/parintele-copilul-si-nevoia-de-control.html
Felicitari pentru determinarea de a o duce in continuare la gradi…Eu am renuntat sa o mai duc pe a mea si sa stii ca esti foarte fericita ca Sofia este mancacioasa. Gandeste-te cum este sa ai un copil pretentios la mancare cu rosu in gat, in afara de lichide nu ii trebuie nimic.Oricum nu stiu ce virusuri au la gradi, ca eu de doua saptamani bolesc si nu stiu daca ma mai fac bine. Nu mi-a mai trebuit nici serbare, nici nimic. Sanatate va doresc!
Impresii de la gradinita dupa 2 ani:
– in primul rand sunt importante invatatoarele si modul in care ele interactioneaza cu copii
– este important colectivul de copii si felul in care copilul meu s-a integrat cu ceilalti; in trecut am avut niste probleme cu agresivitatea pentru ca un copil o lovea pe fiica mea si ea a inceput sa ne loveasca pe noi acasa, repetand ce vazuse la copilul respectiv.
– e importanta atitudinea directoarei si felul in care se put ajunge la niste compromisuri.
– e importanta atitudinea celorlati parinti si e sanatos sa nu-si puna copii bolnavi la gradinita.
– e important ce fac copii la gradinita, ce invata, pentru ca asta le pune bazele pentru viitor, pentru ce ii intereseaza, pentru noi abilitati pe care si-le dezvolta.
In ceea ce priveste tristetea ca pleaca la gradinita aceasta este temporara. Dupa doi ani copila mea isi doreste sa mearga la gradinita si in weekend – are colegele ei si tabieturile lor.
Pentru ca nu pot controla ce primeste la gradinita, incerc sa ii ofer o dieta cat mai buna acasa.
Uite de asta am decis sa fac propria cresa/gradi. Pentru ca nimic din ce am vazut nu ma multumeste. Si nu ca as fi foarte pretentioasa. Doar pentru ca imi doresc ca fetita mea sa fie in colectivitate, dar totusi intr-o grupa mica (max. 10 copii) sa stiu ce mananca, ce bea iar prajelile, sosurile, zaharul si multe altele eliminate complet. Fara TV. Cu activitati, dar fara sa se simta presata sau obligata in vreun fel. Fara pedepse, fara recompense, fara negatii sau interdictii absurde. N-am nimic cu Montessori, Waldorf sau altele care se „vand” bine, fara sa generalizez, dar din ce am vazut la unele, doar asocierea cu un nume e importanta. Stiu ca nu e usor ce am inceput, dar stiu ca e pentru binele copilului meu si al copiilor care vor creste impreuna cu fetita mea, pentru linistea mea si a parintilor asemeni mie. Doamne ajuta!
PS: Cu permisiunea Ioanei, va pot spune despre ce e vorba. N-as vrea sa se interpreteze ca imi fac reclama aici 🙂
Daaaa…. Nico B, daca-mi permiti sa citez de la tine ” Fara pedepse, fara recompense, fara negatii sau interdictii absurde.” Pentru ca asa o sa fie si in viata, pentru ca asa o sa le fie si la scoala si mai departe la job… Poate gresesc eu dar lumea e o jungla si viata e de cacaO de cele mai multe ori! Copii acestia nu o sa aiba toata viata o educatoare blanda langa ei care sa-i lase sa se exprime liber, sa nu le ingradeasca dorintele si mai stiu eu ce porcarii !!! Toate ne dorim ce-i mai bun pentru copii nostri insa tot in lumea asta vor trebui sa traiasca si daca nu stiu sa dea din coate nu se vor descurca, si pun pariu ca multi dintre ei vor avea joburi frustrante si sefi mizerabili, esecuri si lipsuri si atunci, zecile de milioane aruncate pe gradinite de fitze vor valora fix pedala !!! Succes in toate !
Stimata Ioana M, imi pare sincer rau pentru faptul ca experientele tale de pana acum te-au condus catre concluzia ca viata este o jungla de „cacao”. Cu indrumare ta, creandu-i un mediu pozitiv si oferindu-i experiente placute, copilul tau poate deveni un adult cu o viziune mai putin sumbra asupra vietii si viitorului sau. Sigur, in viitor se poate intalni cu fel de fel de situatii mai putin placute, dar nu cred ca de exemplu il pui sa manance o saptamana intreaga numai paine cu margarina, pentru ca poate in studentie nu isi va permite sa manance sanatos, sau ca il trimiti sa stea o luna intr-o garsoniera scorojita si plina de gandaci pentru ca e posibil ca primul salariu sa nu ii ajunga de mai mult. De asemenea, presupun ca nu ai aranjat ca cineva sa ii fure ursuletul de plus preferat doar pentru ca uneori alti oameni considera ca au mai mare nevoie de bunurile noastre decat noi. Desigur ca uneori ni se pare ca experientele negative sunt in numar coplesitor mai mare decat cele pozitive, si acest lucru ne face sa devenim inversunati pe intreg universul care le permite. Dar stii ce? Pe mine ma ajuta sa stiu, cand vad o stire cu o educatoare care bate si urla la copii, ca exista si educatoare blande, doar am avut chiar eu una! Pe care o salut cu respect chiar si acum, la 20 de ani de cand am depasit momentul gradinitei. Ma ajuta sa stiu ca exista profesori buni, care isi dau interesul sa iti deschida mintea, mai multi poate decat cei interesati doar sa mearga salariu. Ma ajuta sa stiu ca exista oameni ca prietenii mei care isi golesc buzunarele pentru un necunoscut, si nu doar oameni care golesc buzunarele necunoscutilor. Cunosc sefi intelegatori si respectuosi, nu doar tantari ce se cred armasari doar pentru ca au o functie ce incepe cu „manager”. Mi-as dori sa cunoasca si copilul tau aceste lucruri, pentru ca atunci cand va da cu nasul de ceva urat mirositor, sa isi aduca aminte ca totusi exista pe lumea asta si parfumuri fine. Stii de ce incercam sa ii satisfacem toate capriciile si dorintele copilului? Pentru ca este perioada in care este cel mai simplu sa o facem. Pentru ca iubirea si atentia de care au nevoie este in puterea noastra sa le-o oferim, mai tarziu vor depinde de un strain, care poate ii va iubi, poate nu. Pentru ca lucrurile pe care si le doresc nu sunt foarte costisitoare. Pentru ca avem controlul necesar pentru a-i creste sanatosi si in siguranta. Mai tarziu da, probabil ca si parintii nostri, vom sta cu sufletul la gura la primul ulcer cauzat de tigari si cafea si la primul zbor cu avionul. Copiii nu au de ce sa se obisnuiasca cu greul si cu rautatea, si cu atat mai putin nu cand este vorba despre greul si rautatea noastra. Vor avea timp tot restul vietii pentru asta, dar eu sper ca obisnuindu-l cu fericirea si bunastarea sufleteasca de mic, sa nu ii umbreasca existenta, ci sa le considere mai degraba exceptii.
Flawless victory, metallicat!
Apropo de lapte indulcit, am citit la un moment dat ca-i dai Sofiei formula Topfer. Contine maltodextrina, nu e oare la fel de daunatoare ca zaharul? Intreb pentru ca sunt intru totul de acord cu tine pe tema zaharului in alimentatia copilului dar se pare ca si de indulcitori ne lovim cam in toate formulele de lapte si nu stiu cat de safe sunt…
Toate formulele de lapte contin indulcitori, pe astia nu am avut cum sa ii evit, asa ca am evitat cit mai mult din celelalte posibile surse de zahar, indulcitori etc.
Poate am pierdut sirul postarilor sau s-a discutat cu alta ocazie si eu nu am urmarit tot. Care-i treaba cu laptele integral si, de ce formula e superioara laptelui dupa varsta de 1 an, 1 an jumate?. Nu intreb tendentios, chiar ma intereseaza o opinie documentata sau un link util. Mersi!
Laptele de vaca ramane si dupa un an destul de greu de „acceptat” de catre aparatul digestiv al micutilor, iar formula are ca bonus faptul ca este imbogatita cu vitamine si minerale, practic este un aliment superior laptelui de vaca ( presupun ca se face comparatia cu lapte de vaca, nu cel de mama, in postare scrie doar „lapte”). Unii copii intra mai greu in jocul diversificarii, iar laptele ramane tot baza pana spre 2 ani. Anemia este cea mai frecventa problema de sanatate intalnita la copii ce beau lapte de vaca, fara ca diversificarea sa mearga pe roate.
Copilul meu a primit ocazional lapte de vaca dupa un an jumatate, la 2 ani am incercat sa scot complet formula si a fost dezastru din punct de vedere digestiv.
Cat despre laptele integral, nu inteleg despre ce este vorba, dar daca ointrebarea ar fi fost de ce se recomanda integral, raspunsul este ca la copii nu se dau produse degresate- asta e regula la orice pediatru, de foarte multi ani.
Ce interesant! Locuim in Olanda si dupa varsta de un an ni s-a spus ca e OK sa dam copilului lapte ‘obisnuit’ din care bea toata familia – asta inseamna semi-degresat (1.5% grasime). Laptele nedegresat ar fi dat copiilor slabuti. Si ca nu mai e nevoie de lapte-formula exceptand cazul de indicatie medicala.
Laptele de capra este mai bun ca cel de vaca, nu stiu daca Olanda are capre. Laptele de 1,5% mi se pare potrivit pentru modele si balerini.
Copiii pana in 4 ani au nevoie de multa grasime in alimentatie- bineinteles nu ma refer la slanina sau untura pe paine la mic-dejun. Este suficient ca un copil sa manance produse integrale pentru a-si asigura necesarul de grasimi.
Diana, eu cred ca laptele de vaca nu e potrivit pentru puii de om, nu pentru cei mici, anyway. Am ales sa dau copiilor formula pentru ca este imbogatita cu vitamine si minerale, ei beau mult lapte zilnic, nu mi s-a parut ok sa le dau atit de mult lapte de vaca. ei consuma si lactate multe (cu grasime, nimic degresat). dupa trei ani trecem pe lapte de vaca gras, nepasteurizat. m-am sfatuit si cu pediatra copiilor, care are experienta multa pe zona digestiva, si am decis sa facem asa.
Just an idea 🙂
http://www.upworthy.com/a-new-kind-of-kindergarten-design-encourages-kids-to-be-their-silly-selves?g=2
Buna. Eu il am pe fii-miu la o gradinita de stat. Sunt niste educatoare mai mult decat am sperat sa gasesc vreodata la o gradinita de stat. MINUNATE. Mancarea – nu este neaparat ce i-as da eu, (sunca de pui – bine, ca este o data pe sapt sau chiar mai rar. :)). Insa, Andrei este fericit. Foarte fericit. Vrea la gradi si seara si in weekend. :)))))))))))))))))))))))
Legat de mic dejun, el nu pleaca de acasa pana nu mananca. Si sunt cativa copii in grupa lui care nu mananca o data cu ei. Au meniu separat. Imi par cam stingheri. Mananca in clasa iar restul la masa. Mie una imi pare ciudat. Dar este doar o parere personala.
Acasa mananca strict ce-i fac eu. Am renuntat demult la monitorizatul mancarii, de cand mi-a spus faza cu ” atunci cand o sa mori, o sa mananc ce vreau eu”! 🙁 Am mai scris despre asta. All in all, consider ca este important sa inteleaga niste aspecte de baza, si, mai presus de toate, sa realizam si noi cat de important este ca ne permitem sa facem alegeri in ceea ce priveste nutritia.
Buna,
Si eu caut o gradinita pentru fetita mea. Am gasit pe langa mine gradinita asta, care pare ok dpdv al meniului, dar nu stiu ce sa cred, caut pareri pe net despre ea si nu am gasit. Dupa nebunia asta cu Flipper, nu prea mai am incredere in nici o gradi fara ceva referinte. Poate poti tu sa investighezi mai multe 🙂 http://thecollege.ro/