ACEST ARTICOL APARȚINE UNEI CIITOARE CARE A ACCEPTAT PUBLICAREA LUI AICI, PENTRU VOI
Distinsul Minister al Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice propune o schimbare a planurilor cadru în învăţământul gimnazial. Cu o deosebită consideraţie faţă de furnizorii de educaţie (profesorii) și beneficiarii procesului de educaţie (elevii şi părinţii), acelaşi Minister stabileşte şi perioada pentru dezbaterile publice pe acest subiect: 23 decembrie 2015 – 23 ianuarie 2016. Carevasăzică, printre sarmale şi cârnaţi, printre colinde şi cadouri, cetăţenii interesaţi de educaţie nu au decât să consulte documente scrise într-o limbă română de lemn şi să propună variante optime.
Care sunt propunerile specialiştilor? Mi-au atras atenţia câteva: introducerea disciplinelor fizică şi chimie din clasa a V-a, scoaterea limbii latine din clasa a VIII-a, introducerea disciplinei informatică (TIC) din clasa a V-a, reducerea orelor de limba română la clasa a V-a. Ce demonstrează aceste propuneri? Că le-au făcut oameni care nu au prea predat într-o şcoală în ultimii 15 ani. Dacă ar fi trecut măcar pe acolo, ar fi văzut că nu sunt laboratoare în care să se studieze, la standardele mileniului al II-lea, disciplinele ştiinţifice. A le introduce din clasa a V-a şi a le preda tot cu creta pe tablă înseamnă a le discredita definitiv.
Dacă ar fi fost într-o cancelarie, aceşti specialişti în ştiinţele educaţiei ar fi văzut că disciplina informatică nu prea are cine să o predea. Ce absolvent de informatică alege să fie profesor, când poate oricând să se angajeze la o firmă unde este mult mai bine plătit? Mi-e greu să cred că minunaţii mei elevi, care studiază acum informatica la Oxford, vor să se intoarcă şi să devină profesori într-o şcoală generală din România.
Dacă ar fi stat de vorbă cu un profesor de limba română din orice şcoală generală din România, probabil că ar fi aflat că numărul de ore alocat studierii acestei discipline este insuficient. Elevii nu mai au, din cauza schimbărilor din ciclul primar, deprinderi minimale de aşezare în pagină, nu mai scriu lizibil, au dificultăţi de citire şi de înţelegere a unui text la prima vedere.
Seria propunerilor simpatice o închei cu aceea de a schimba numele disciplinei Educaţie fizică şi sport în Educaţie fizică, sport şi sănătate, în condiţiile în care aceste ore se desfăşoară, de multe ori, în condiţii improprii, sfidând toate componentele prezente în denumirea pompoasă.
Bravo Ministerule, halal să ne fie!
Ioana Clara Enescu
sursa foto: profesor via Shutetrstock.com
Desi elevii sunt „snopiti” cu mate, fizica si chimie rezultatele de la BAC sunt un dezastru si o rusine nationala.
Cel mai grav mi se pare reducerea continua a orelor de limba romana, vezi dureros de multi tineri ce habar nu au sa se prezinte la un interviu, sa vorbeasca cursiv, sa exprime o idee simpla, sa poarte un dialog, sa se puna intr-o lumina favorabila, iar tu, cap de limba de lemn reduci orele de limba romana. Dar, daca intai statatorii invatamantului sunt numiti politic, atunci acestea sunt „roadele”.
Oficialitatile statului sunt foarte mandre ca romanii au salarii mici, si suntem competitivi, fara sa inteleaga (oricum nu intereseaza pe nimeni ce se intimpla maine) ca acest ciclu vicios salarii mici->putere de cumparare limitata->nivel de trai slab impinge din ce in ce mai multi cetateni sa plece din tara exasperati de lipsa de perspectiva.
Sincer, nu cred ca din marasmul acesta generalizat in Romania, exista vreo scapare in acest secol.
Nu sunt paranoica si nici adepta teoriilor conspirationiste, dar in cazul sistemului educational parca cineva are demult un plan diabolic. Altfel, nu vad cum toti cei care il pot influenta sufera de cultul schimbarii combinat cu o incontestabila incompetenta. Cred ca o forta opusa interesului uman si national ii aduce in minister si inspectorate. Glumesc!? Sper 🙂
@Raluca.
Din pacate, nu gresesti: o natiune semianalfabeta, si bolnava, si dezinformata este ca o turma de oi. Adicatelea, se conduce extrem de usor!
Poate sunt cinica, dar vad peste tot ca cei de varsta a doua care nu se descurca cu cratimele si cu numarul de „i”-uri ca sa dau doar doua exemple, au maxim 10 clase, problema e ca acum vad absolventi de facultate care fac aceleasi greseli, cu ce i-a ajutat pe acestia un numar de, sa zicem, 5 ore pe saptamana de romana? Tind sa cred ca ministerul ne vrea „multi si prosti”, de la revolutie incoace asta este cararea, in orice societate prost condusa cam dispare clasa de mijloc, asa si in invatamant: se remarca varfurile ajutate de inteligenta si sustinute de parinti, altfel la ce scoala se face nu au nici o sansa si marea masa cate termina o facultate, bineinteles, si apoi sunt mandri cand scriu „te astept sa vi la mine!”, fereasca Domnul, sa indraznesti sa-i corectezi, ori iti transmit superior ca ideea conteaza, ori nu te cred nici cu dex-ul in brate.
Ba chiar la nivelul mileniului al doilea sunt conditiile, daca ne gandim ca noi suntem in al 3-lea (cel care a inceput in 2001)
U rock!
Daca e vorba de propuneri eu as zice asa:
– nu doar sa creasca numarul de ore de limba romana, ci sa creasca mai exact numarul de ore de gramatica si ortografie pana in ultima zi de liceu, chiar, indiferent de profil. Este ingrozitor cum scriu unii, e tot mai evident mai ales de cand ne exprimam mult mai mult in scris, pe retele de socializare, forumuri, bloguri. Si nu doar cum scriu, ci si cat de haotic si dezlanat se exprima (aici se vede cel mai usor cine citeste si cine nu).
– orele de educatie fizica nu mai fie notate, copiii sa fie invatati sa faca sport de placere, nu neaparat ca sa-si mareasca media cu notele de la 10 de la sport (cei norocosi, cel putin).
– ore de educatie sexuala in toate scolile pentru ca din pacate inca mai sunt parinti care evita sa abordeze acest subiect cu copiii si ar fi important zic eu sa invete despre sexualitate, maturitate sexuala, metode contraceptive, boli etc, toate adaptate varstei la care li se vorbeste despre asta si tinute de specialisti, nu de diriginta, nu de profa nu-stiu-care. Daca tot incep la varste mai fragede decat mai demult, macar sa o faca in cunostinta de cauza.
Ar mai fi multe, astea mi-au venit primele. Sunt importante desigur si dotarile scolilor, de la cele de baza (de igiena) pana la cele pentru suportul anumitor materii (laboratoare, materiale didactice).
Abordarea celor care ar trebui sa imbunatateasca sistemul educațional din Romania este lipsita de perspectivă reală,cred ca se caută ingroparea sistemului pentru a sustine si mai mult accesarea unui sistem alternativ sau care sa suplinească lipsurile sistemului deja in cădere din punct de vedere calitativ.A se vedea,in acest sens, afterschool-urile tot mai aglomerate si căutate,meditațiile la aproape orice materie fara de care multi elevi nu se pot descurca la clasă… Din punctul meu de vedere, trebuie intai investitii in zona salariilor profesorilor si învățătorilor.Nu ma pot amăgi cu faptul ca am avea puterea economica pt. a investi masiv in dotarea scolilor,dar daca exista profesori buni,motivati sa intre si sa se dezvolte in sistemul de învățământ, acestia ar fi un bun start pentru o educatie asezată pe niste piloni solizi. Cred ca pe tema incompetentei celor care sunt la conducerea sistemului de învățământ ar trebui sa existe un val mai sustinut de critică si de actiuni pentru a arăta că nu mai suntem dispusi sa înghițim acelasi comportament dăunător.Ce s-a intamplat cu guvernul tehnocrat? Unde sunt specialistii cu viziune europeană? Mda,acum ca au ajuns la putere,nu fac nimic decat sa se preocupe de schimbarea numelui unei discipline….Sunt complet dezgustata…
Sincer, eu am ramas sidetata la citirea acestui articol. Adica daca nu avem laboratoare sau profesori de informatica, haideti sa ramanem in acest sistem de acum 100 de ani. Nu sa gasim solutii de a rezolva baza materiala a invatamantului, mai bine nu mai facem nimic.
Informatica, fizica… asta e viitorul, oameni buni. Eu as introduce informatica din clasa a doua.
Cat despre limba romana, hai sa fim seriosi, nu numarul de ore constituie problema ci ceea ce se face in acele ore: teorie chioara despre genurile literare, definitii ale metaforelor si epitetelor, comentarii seci invatate pe de rost si alte aberatii care nu nici o legatura cu scrisul corect sau cu frumusetea citirii unei carti.
Cu o gandire de genul asta, cu siguranta nu o sa se schimbe nimic niciodata. Din punctul meu de vedere lucrurile trebuie sa se schimbe, incepand cu programa, continuand cu metodele pedagogice abordate de profesori (sau chiar profesorii acolo unde nu se mai poate face nimic) si tefminand cu scolile in sine care arata trist tare.
Scoala moderna are o problema de principiu: copiii. Nu toti au capacitatea de a merge in scoala pana la nivelele superioare; nu toti au, in principiu, unde sa aplice tot ce invata. Invatamantul de masa obligatoriu a fost introdus in tarile civilizate, in combinatie cu schimbari de legislatie, pentru a scoate copiii din fabrici si din mine (da, din minele de carbune: http://imgur.com/dsB8yWO ). Sigur, un lucru nobil, insa cu 2 consecinte pe termen lung:
– excesul de scoala a dus la un exces de absolventi supracalificati pentru ce poate sa ofere piata muncii;
– unora dintre copii li se potrivea totusi mai bine ogorul, santierul, fabrica sau mina decat scoala (bine, nu chiar din copilaria mica).
Un sistem bun de invatamant trebuie sa tina seama de aceste detalii; gen primii 4 ani sa fie comuni, apoi sa se mearga pe trunchiuri diferite; unii sa iasa cu meserii, altii cu diplome de studii superioare. La noi in clipa asta se iese cu diploma de facultate… sau nu se iese cu nimic. Nu exact cea mai fericita situatie.
„gen primii 4 ani sa fie comuni, apoi sa se mearga pe trunchiuri diferite; unii sa iasa cu meserii, altii cu diplome de studii superioare.”
Nu mai sint scolile profesionale (cele care te invata o meserie dupa liceu) ?
Dupa primii 4 ani … Mi se pare prea devreme pt o decizie asa mare. Nici copilul nu stie la acea varsta „ce se va face cand va fi mare” , si cred ca nici parintii nu pot intuì carei meserii/ profesii va fi dedicat copilul.
„nu sunt laboratoare în care să se studieze, la standardele mileniului al II-lea, disciplinele ştiinţifice. A le introduce din clasa a V-a şi a le preda tot cu creta pe tablă înseamnă a le discredita definitiv”
Chimia şi fizica se predau cu creda pe tablă şi se învaţă cu cartea, creionul şi caietul.
Din laboratoare copiii rămân doar cu partea distractivă ceea ce în realitate este neesenţial.
am fost olimpica la fizica pe hartie dar am ramas nu cu formulele ci cu partea amuzanta prezentata de profesor din viata reala.
Este adevărat ca din laboratoare copiii rămân doar cu lucruri distractive, dar să nu uităm ca acestea îi atrag cel mai mult și îi fac să vină cu drag la ore.
Învățământul are nevoie de foarte multe lucruri : de dotări corespunzătoare erei în care trăim, de oameni bine plătiți și motivați si, de lucrul cel mai important, schimbarea programelor și adaptarea conținuturilor la nivelul elevilor din clasă( lucru care teoretic se face și acum, dar practic …. Nu prea)
Poate un lucru esențial ar fi și faptul ca avem nevoie să fim conduși de oameni care să cunoască foarte bine realitatea din școlile românești și nu să fie niște oameni care vorbesc din birouri pe de rost.
Sunt foarte multe lucruri de spus despre învățământ și ce ar trebui făcut, dar de fiecare dată rămânem doar cu vorbele și nu se face nimic, primim promisiuni multe, ni se ung buzele cu câte ceva și atât. Intr-adevar se vrea îndobitocirea populației. … O concluzie tristă, dar se pare din ce în ce mai adevărata.
Buna dimineata! Referitor la disciplina TIC, întâmplător stiu ca România ca tara membră UE are obligatia de a defini strategii pentru invatamant, sanatate si administratie publica si IMM-uri pentru a dezvolta competentele TIC ale elevilor, studentilor, personalului care lucreaza in aceste domenii. La nivel teoretic, asa cum apare in Strategia 2020 a UE este in regula, problema insa e la noi in tara. Nu avem scoli dotate cu calculatoare, sau daca sunt sunt vechi de cand lumea, Ministerul da vina pe administratia locala si reciproc. In cadrul acestor planuri ar trebui facute si niste bugete pentru dotare. Degeaba au încercat să introducă sistemul electronic de card de sanatate daca programul e facut ca sa fie, personalul nu a fost scolit, iar personalul mai in varsta e reticent si refuza sa învete, ca peste 5 ani iese la pensie si la ce îi ajută. Mentalitatea!!!! În administratie, nu mai zic… Ma întâlnesc cu situatiile aproape in fiecare zi, din experientele pe care le îndur. Mai mult, cand am depus un proiect pentru fonduri pentru IMM-uri, am vrut sa dotez localul si personalul cu echipamente TIC, ca sa usurez munca si sa atragem clienti tineri, care sa inteleaga cate poti face cu tehnologia si … Rezultatul a fost ca a fost analizat proiectul meu de care persoane mai in varsta care au avut impresia ca doresc sa imi dotez apartamentul si mi-a respins proiectul.
Referitor la cum si ce invata acum elevii si studentii tind sa cred ca este vina cumulată a mai multor persoane: minister, autoritati locale, directori de scoli numiti politic, profesori fara har, elevi care vad si copiază o atitudine de la profesori si de la părinti si părinti. Nu generalizez, pentru ca am vazut si autorităti implicate, si profesori implicati, si părinti si elevi.
Princess, scuze de offtopic, dar de unde e rochia pe care ai purtat-o la lansarea de la Constanta? E absolut superba.
Salut, e cusuta si luata imprumt de la Emily G, brand local din Constanta. 🙂
Invatatamantul e la pamant..asa e din pacate si in orasul meu. Multi profesori suplinitori ( la germana, biologi, geografie..) ..la mate si la romana profesorii sunt ok, dar materia super, super incarcata ii lasa pe copii fara chef…teme multe si greseli in manuale ( de fapt, dupa manuale nu mai invata nimeni, toti cumparam auxiliare ), iar la info, baiatul meu din clasa a VI-a imi zice: mami, profa de info nu imi spune nimic nou..cand am discutat cu diriginta lui mi-a spus: info e optionala..deci….
Iar fetita mea, din clasele primare, are in auxiliarul de matematica greseli in fiecare pagina…imi vina sa urlu cand vad ca am dat bani pe prostii..deci nu doar manuale rele ci si auxiliare rele…
I-as muta pe amandoi..dar unde? in oraselul nostru situatia e cam la fel peste tot!!
nici nu ma mai mir ca prietenii au optat pentru scoala la distanta … mi-au calculat ca ies mai ieftin…
Si eu am facut 3-5 ore de romana pe saptamana si degeaba – gramatica in liceu nu am facut (si ce stiam de dinainte s-a dus usurel) si zau ca mi-ar fi prins mai bine in viata decat sa reproduc comentariile lui Hortensia P.B. asa cum avea pretentia profesoara noastra.
In rest, eu sunt pro o ora de fizica chimie din clasa a 5a ( eu sunt inginera…)dar facut NU TEORIE cu creionul pentru ca se uita!! ci implicatii din viata de zi cu zi: invatat cum se pune apa la inghetat si cum se dezgheatza, testat pe sticle de plastic si pus la inghetat sa vada cum crapa sticla de la marit volumul, cand e f. ger aruncat o cana cu apa fierbinte afara sa vada cum ingheata in particule, cum se dizolva ceva in apa, sau experiente cu bicarbonat de sodiu si otet pentru ca multa lume nu stie ce fac astea si ca nu e nevoie de stins bicarbonatul!!, adus si bicarbonat de amoniu si mirosit; explicat cum se face piftia si de ce se leaga (profesoara de romana ne-a zis asta in clasa a 7a si tare impresionata am fost), explicat gravitatia si cum au cosntruit romanii podurile, ce sunt vibratiile, explicat intuitiv cum actioneaza fortele de gravitatie intr-o constructie, ce este o cianura, ce se intampla cu circuitul apei in natura si plasticul si metalelele de ce ruginesc, ce se recicleaza si de ce etc. – toate astea le explic copilului de la gradinita si le intelege! si ma gandesc ca asemenea informatii foloseste oricui in viata, fie ca ajunge zidar sau bucatar fie inginer.
Si as mai adauga ceva: ora de educatie financiara. Da, in loc de toate formulele de la economie si teoriile care NU SE APLICA in romania, daca faceam macar 3-5 ore de finante personale, de cum se calculeaza un buget, cum se trateaza un credit, cum se deschide o firma/ pfa/ cum bugetam o mica afacere etc. ei bine, consider ca aceste ore facute si in liceu teoretic as schimba foarte mult perspectiva vietii. Si nici macar nu e nevoie ca un cadru didactic sa faca inca o facultate, ci doar sa isi dea interesul si de ce nu sa invite pe cineva care deja a deschis un pfa/mica afacere sa vorbeasca.
Voi va plangeti de scoala de acolo (care pare un paradox: multa materie, multe teme, program prea incarcat, pe de o parte, si analfabeti, pe de alta parte), iar eu ma plang de scoala de aici ( de Italia vorbesc). teme mai deloc, materie saracuta, ritm lent.
Insa am convingerea ca scoala ideala exista doar in mintea noastra. Cred ca oricat de bune ar fi intentiile tuturor celor implicati (profesori, elevi, parinti), ca oricat de dotata ar fi o scoala, nu s-ar putea satisface toate nevoile, pe toate planurile, nu s-ar putea acoperi toate aspectele procesului educativ. Motiv pt care m-am gandit sa fac eu ceea ce nu poate face scoala, sa continui, sa completez ceea ce fac ei.
Daca nu e copilul supra incarcat, pot completa eu ca parinte cu mici activitati acasa. Altfel cand face 3 ore o tema… cand sa mai citim ceva impreuna???
Educatia nu o face scoala: ci parintele.
TIC mi se pare absolut normal sa se faca, mi se pare vital sa stii sa lucrezi pe un computer, in Word, Excel, si alte functii de baza. Nu cred ca un programator de Oxford e necesar sa fie profesor de TIC. E suficient cineva care a facut profil pedagogic si s-a specializat pe Informatica.
Lb Romana eu una am avut in scoala si liceu cam 6-7 ore desi eram la Profil Real (mate-info). Este mult, mai ales daca ne rezumam la comentarii literare luate ca atare.
Fizica si Chimie mi se pare normal sa se faca notiuni teoretice inca din cls a 5-a, ai nevoie de ele inainte de a intra intr-un laborator.
La sport asa e, in multe scoli nu sunt conditii. Insa care e problema ca redenumesc disciplina? Mi se pare normal ca vor sa faca legatura in prima faza teoretic, intre sport si sanatate!
Acum… metoda prin care se aplica toate aceste stiinte / materii / discipline e alt subiect de discutii
nu sunt conditii de sport dar se poate merge intr-un parc pt exercitii, se poate face incalzire de brate si picioare in clasa, se pot face plimbari o ora: orice e mai bine ca nimic.