Săptămâna asta e ultima din acest an școlar, în sfârșiiit luăm și noi vacanță, Doamne, că grele mai sunt ultimele zile! Și eu mai am curs săptămâna asta și termin al patrulea nivel de neerlandeză, din toamnă merg mai departe la C1, dar despre asta cu alt prilej.
Acum vreau să vă povestesc despre cum au evoluat copiii în școală. Din ianuarie au intrat în școala publică normală, la primar, după 10 luni de școală de tranziție, unde au învățat limba, pronunția, dar și o grămadă de lucruri despre tradițiile, cultura și obiceiurile de pe aici, s-au adaptat cu ritmul de școală, și-au făcut prieteni.
Ei, din ianuarie au intrat la școala primară normală, Sofia în groep 6, Ivan în groep 4. În februarie au dat primele teste pe școală și pe cele naționale, la final de iunie au dat al doilea rând de teste naționale.
În rezultatele pe care le primim în dosarul lor personal putem vedea progresul lor față de sine și unde se plasează față de media națională. În dosar sunt și observații despre temperamentul lor, despre comportamentul de la școală, desene sau prezentări făcute de ei și feedback de la colegi (ceea ce mi se pare super fain, își dau feedback unii altora pe prezentări sau alte proiecte, se evaluează, învață să își exprime părerea civilizat, să aprecieze munca altuia, să primească feedback de la altul șamd).
Mai jos vedeți exemple de grafice în urma testelor naționale (se dau de două ori pe an, de toți copiii din școlile primare din NL).
Ivan e linia neagră, cea albastră este percentila 5-9% copii cu performanțe foarte bune, verde e nivelul un pic mai scăzut, media copiilor este undeva între verde și galben.
Mai jos se văd rezultatele la testele interne ale școlii, interacțiunea cu ceilalți, motivația, rezistența la efort și la frustrare, perseverența etc.
Cu cât mai în dreapta e bulina, cu atât e mai bun rezultatul (în stânga e insuficient, apoi slab, suficient și bun – cel mai în dreapta). Pe prima coloană e primul raport, cel din februarie 2023, pe a doua (dreapta) e al doilea raport. Avem dezvoltare emoțională, comportament față de copii, comportament față de adulți, atitudine față de efort, Matematică, Neerlandeză. Sofia are în plus teste la Trafic, Istorie, Geografie, Natură și Tehnică, Orientare în lume (citit o hartă, orientat, citit grafice etc).
Ivan a pornit bine, acum e mult mai bine, se vede deci progres, și școala la asta se uită.
Săptămâna trecută am avut și întâlnirile de 10 minute cu profesorii lor, să discutăm despre rezultate și despre ce mai vrem noi. Copiii participă și ei de la anul 5 în sus.
Rezultatele Sofiei sunt foarte bune, profesorul ei spune că e printre primii din clasă la Begrijpend lesen (un fel de Înțeleg ce citesc) și prima la ortografie (spelling), ceea ce mi se pare WOW pentru un copil care acum un an și jumătate nu știa să scrie niciun cuvânt în limba asta. Proful zice că la dictări (au zilnic) nu are nicio greșeală, m-a lăsat cu gura căscată. Învăț și eu limba și mereu, mereu dublez litere unde nu trebuie sau pun prea puține unde e nevoie de mai multe.
Mai are de lucrat la pronunție, dar asta e de înteles.
La nivelul de citit e un an peste grupul ei, adică citește și înțelege ca un olandez nativ în anul 7.
Foarte bine la matematică, engleză (normal, e fluentă de la 8 ani și citește mult în engleză), geografie (a Olandei, învață cu plăcere provincii, orașe, râuri, munți nu există, :)) pe mine ăștia mă omorau în gimnaziu), la istorie e prost, se plictisește, asta e. Bine la artă, muzică și sport, îi plac, e activă la ore, lucrează cu plăcere.
Mai vorbește în ore (prietena ei din Iran nu pricepe tot ce se predă, Sofi îi mai traduce), dar una peste alta, bravo bravo, se descurcă excelent, învață ușor, e atentă, înțelege tot, socializează, lucrează cu drag pentru proiectele individuale sau de echipă, scrie ordonat, numai de bine! Sunt tare mândră de ea!
Așa de mult a mai lăudat-o profesorul! Cu ea de față!
La anul are un alt profesor, unul tânăr de tot! 🙂 Să vedem cum îi va fi. Colegii rămân aceiași. Începe anul 7, încă doi și trece la liceu!
Ivan își schimbă și colegii, și profesoarele! El trece anul 5, deși academic ar fi fost pregătit de 6 (emoțional însă, e mai bine să fie cu colegi mai mici ca el).
A crescut și el foarte mult la vocabular, la matematică e tot primul (a venit cu un nivel ridicat la mate din România), pronunția e foarte bună, ortografia bună. Vedeți pe graficul de mai sus cât de bine stă și față de intrarea în școală, acum jumătate de an, și față de media națională.
Nivelul lui Ivan la mate (cu negru) față de media națională. :))
Ah, ceva important de menționat: în ambele întâlniri am întrebat ce mai putem face acasă să le fie mai ușor la școală. Cei trei profesori (unul al Sofiei, doi ai lui Ivan) mi-au zis același lucru: să citească cât mai mult, orice, oricând. Atât.
Sofia citește, Ivan mai puțin, el citește mult pe internet, îl prinde câte-o temă, mostly legate de jocuri sau de filme, și caută despre ea, dar cu cărțile greu, citește dimineața devreme și seara, dar mai puțin decât aș vrea.
Mergem la bibliotecă, avem multe cărți în casă în toate cele trei limbi, ei ar trebui să citească mult în olandeză acum, Sofia da, citește tot mai repede și mult, Ivan însă e tot la comic books. 🙂
Asta e.
Încă trei zile și VACANȚĂĂĂ!
Gefeliciteerd, Sofia en Ivan! Ioana, bafta si tie! Sa va fie bine si vacanta frumoasa, meritați din plin după așa realizări frumoase! ??
Grozav! merita tot ce faceti pentru ei!
Felicitări copiilor si părinților ! Mult succes în continuare!
Doamne, ce ma bucur cand citesc asa vesti bune! Mi-au dat lacrimile, va doresc numai bine!
Super rezultate! Felicitari!
Dar de ce l-au comparat cu grupa 4? Din ce stiu, grupa 4 e pt cei de 7 ani…
Ivan e in groep 4, 7-8 ani.
Eu o felicit și pe mamă.Din toamna ..C1!! Știu cum e…Va doresc mult succes!
Felicitări! De curiozitate, ce materie e aia Trafic?
Reguli de circulatie, mers defensiv cu bicicleta, situatii ipotetice cu potential periculos in trafic etc.
Felicitari! Cum s-au integrat copiii dpdv social? Le e usor sa socializeze cu alti copii, au avut sau au retineri din cauza barierei de limbaj?
Buna. Felicitari copiilor si voua! Ioana, spui ca Sofia stie bine de la 8 ani engleza? Imi poti spune cum a reusit? Poate ai mai scris asta dar nu am gasit. Multumesc!
E simplu. Trebuie citit copilului in engleza inca din primii 2 ani de viata si comunicat cu el si in engleza, nu doar in romana. Intre 2 si 5 ani copilul asimileaza foarte usor o limba straina. De aceea unii copii sunt bilingvi sau trilingvi. 8 ani e chiar relativ tarziu, un copil ar trebui sa inteleaga si sa vorbeasca engleza mult mai devreme. Trebuie puse filme, documentare, desene exclusiv in engleza. Cu cat se incepe mai devreme, cu atat e mai usor pentru copil.
Buna, Au mers de la 6 ani (Sofia) si de la 4 (Ivan) la o scoala cu predare in engleza, in aproximativ 2 ani au fost amandoi fluenti.
Nici baiatului meu nu-i place sa citeasca si prefera jocurile pe calculator. Dar ce a citit cu placere pe langa Dog Man a fost Copacul cu 13 etaje and co si James si piersica uriasa de Roald Dahl. Poate ii plac si lui Ivan.
Sunt citite deja, multumim! A citit sau am citit impreuna cam tot de Dahl, Walliams, Dav Pilkey, speranta mea era ca va trece si la alt nivel…
Felicitări pentru evoluție, copiilor și tie, in egala măsura. Olandeza mi se pare foarte grea. Băiatul are talent nativ la matematica, raportat la graficul acela si la rezultate. Din experiența mea, am observat ca persoanele talentate la cifre, nu prea iubesc literatura și cititul (de exemplu, contabilii :)) Nu e o regula, exista și excepții, desigur. Deci este de inteles, Ivan. Vacanta plăcută va doresc, tuturor!
Mi se pare fenomenal faptul ca pe langa materiile clasice… fizica, chimie, geografie etc, se urmaresc si alte aspecte mult mai importante pentru reusita in viata cum ar fi :
„…interacțiunea cu ceilalți, motivația, rezistența la efort și la frustrare, perseverența …
dezvoltare emoțională, comportament față de copii, față de adulți, atitudine față de efort…”
As intreba si eu, (daca ai cateva minute libere, Ioana…), daca aceste aspecte cum ar fi Rezistenta la frustrare, Perseverenta… se cauta si dezvoltarea lor prin actiuni- activitati specifice, sau doar se monitorizeaza / masoara. Si eventual, daca DA, ai putea sa expui cateva metode de dezvoltare in acest sens sau eventual sa scrii un articol pe aceasta tema…?! (Intr-o zi … dupa ce revii din concediu, desigur) :)…
Multumesc… – multumim… anticipat!
Vacanta placuta in continuare!