Interviu cu profa de AI: cum putem integra AI în educație și cu ce dezavantaje?

-Cât e de enervant, mami, e evident că și-au făcut lucrarea cu ChatGPT, sunt acolo cuvinte pe care ei nu le înțeleg și sigur nu le folosesc!!

Sofi e supărată că ea muncește de două luni la prezentarea pentru la școală, iar colegii ei iau note mari pe lucrări făcute cu ChatGPT.

-Ne-a spus juff (profesoara) că are ea o aplicație cu care scanează lucrările să vadă dacă sunt făcute cu ChatGPT sau cu google translate, dar nu cred că există așa ceva, nu, mami? Există?

-Nu există, intervine Ivan. Tocmai l-am întrebat eu pe ChatGPT.

Mi-a venit să râd de absurdul situației. Apoi mi-a venit să plâng.

Ivan folosește deja ChatGPT mult, când are nevoie de informații, de idei, de cod pentru vreo aplicație la care se gândește. Apoi ia răspunsul și-l prelucrează, dar gândul că deja în loc să caute în capul lui soluții, el întreabă un robot mă sperie… Are 10 ani și jumătate și folosește ChatGPT de când a apărut, acum vreun an. La teme nu-l folosește, pentru că încă nu are teme. Sunt curioasă când va avea, începând din toamnă, ce strategie va aborda. Sofia nu folosește deloc ChatGPT, zice că nu are încredere în ce îi spune.

Pentru că robotul ăsta nu e mereu foarte deștept. Zilele trecute l-am întrebat ce fel de os e cel găsit de Sofia și a dat doar răspunsuri greșite, ba că e cap de veveriță sau de vulpe, ba os de pește sau de broască țestoasă (era un pelvis de pasăre de apă). Iar acum o lună l-am rugat să-mi spună cine sunt eu și a zis că sunt autoarea blogului Zebra.ro (am screenshot, am rămas cu gura căscată).

În același timp, ieri am făcut cu ChatGPT un logo pentru cursul meu de scris pentru adolescenți. A durat 10 minute de rafinat prompts și propuneri și gata, am logo.

Lucrurile se schimbă repede, prea repede, și copiii știu să profite de avansul tehnologiei mai bine ca mulți dintre noi. Există deja multe joburi pentru oameni care știu cum să folosească AI-ul, iar peste 10 ani probabil piața muncii va arăta ca în romanele SF nescrisă încă, pentru că nu cred că cineva poate prezice acum ce urmează să ni se întâmple.

Am văzut vineri cu copiii I, robot. Pe la jumătate, Ivan a zis: Dar hm, asta se poate întâmpla curând și cu noi, avem deja aplicații care ne încuie ușa, ne aprind lumina și de reglează căldura. Dacă toate astea se întorc împotriva noastră?

Da, chiar așa. Pe vremea mea sperietura maximă era omul negru care vine să fure copii, acum ne temem că un program de calculator de lasă fără joburi și fără curent…

Dar să nu ne panicăm. Primul pas e să înțelegem. Așa că mâine seară, marți, de la 9 seara (ora României) voi avea alături de mine live o profesoară de AI pentru copii și adulți. Ana-Maria Stancu este doamna cu roboții, specialistă în AI. Vom vorbi cu ea despre ce ne îngrijorează, să înțelegem mai bine cum putem folosi isteț AI, cum să le vorbim copiilor despre asta, ce limite să punem și cum, și ce ne așteaptă în viitor.


Ana-Maria Stancu este profesoară de AI pentru copii și adulți, fondatoare Robohub, centru de învățare în domeniul roboticii, programării si Inteligentei Artificiale CEO al Bucharest Robots – primul start-up din România dedicat roboților umanoizi și roboților de servicii. Ea predă, de asemenea, la Scoala National de Studii Politice si Administrative – facultatea de Comunicare și este în prezent doctorand pe o temă ce combină științele sociale cu Machine Learning.

Sunt curioasă, pentru că e un subiect care mă depășește. Save the date!

Și dacă aveți întrebări pentru profa de AI, puteți să le treceți deja în comentarii. Vom răspunde tuturor în live.

Printesa Urbana
Printesa Urbana

Scriu de cînd mă știu. Scriu și cît mă joc cu copiii, și sub duș, și în somn scriu. Scriu despre mine pentru mine. Și sper că ce scriu pentru mine să fie de folos și altora. Unii s-au născut să cînte, alții să facă poezii sau să frămînte pîine. Eu m-am născut să scriu declarații de dragoste copiilor mei și vieții noastre pline.

Articole: 4310

3 comentarii

  1. Cum e doamna specialistă în ceva care abia a apărut? 🙂 a urmat un curs fulger de specializare? ținut de cine? :)) Are there specialists all the way down ? ))
    Eu sunt cu Sofia 😛

  2. mă oftic că ai postat asta chiar în ziua în are cârnatul ăla de Daniel David (altfel nu îl pot numi :))) a zis că e super utilă expunerea copiilor la device-uri, ne-a și prescris cât, 2-4 ore PE Z!, altfel își pierd copiii „avantajul competitiv” :))) Enorm de multe studii și mai ales bunul simț spun că nu poate să fie decât negativ si nesănătos pentru copii (de altfel și pentru adulți) să stea cu nasul în dispozitive și să nu își folosească creierul, mai ales în anii de formare. Nu știu ce slujbe pentru utilizatorii de AI există, dar îmi este foarte greu să cred că vorbim despre abilități care se capătă în ani/luni e utilizare și nu se învață de la a doua folosire (presupunând că asta e viitorul, ceea ce sincer, sper că nu este).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *